Kartka z kalendarza: 26 listopada – 2 grudnia
Zapraszamy na krótki przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
26.11.1966 | Premiera De Tomaso Mangusta
De Tomaso to marka samochodów sportowych, która powstała w kolebce włoskich supersamochodów – regionie Emillia-Romania – a dokładniej w Modenie, gdzie swoją siedzibę ma Maserati, a niedaleko znajduje się Ferrari oraz Lamborghini. Nim Ferrucio Lamborghini na złość Enzo Ferrariemu zdecydował się zbudować samochód sportowy, kierowca wyścigowy Alejandro de Tomaso założył swoją firmę.
Tak, w 1959 roku, powstało De Tomaso, które po pięciu latach działalności zbudowało swój pierwszy samochód sportowy De Tomaso Vallelunga. Był to lekki pojazd, z niewielkim silnikiem Forda, stworzony z myślą o wyścigach na torze. Wyprodukowano kilkadziesiąt egzemplarzy. Przełom nadszedł w 1966 roku, gdy De Tomaso zaprezentowało model Mangusta.
Mimo że Włosi wykorzystali tę samą płytę podłogową, pojazd miał całkowicie inny charakter. Zamiast niewielkiego silnika europejskiego Forda, postawiono na jednostki z USA o pojemności 4.7 lub 5.0, które zasilały Mustanga pierwszej generacji.
Europejska wersja generowała ponad 300 KM, zapewniała świetne osiągi i co najważniejsze – wyglądała oszałamiająco za sprawą agresywnej sylwetki zaprojektowanej przez Giorgetto Giugiaro.
Był to pierwszy duży sukces włoskiej manufaktury. Wyprodukowano 401 egzemplarzy, a w 1971 roku De Tomaso zaprezentowało następcę – kultową Panterę.
27.11.1996 | Cadillac kończy produkcję modelu Fleetwood
Fleetwood Metal Body Company rozpoczęło swoją działalność w 1909 roku i zajmowało się budową nadwozi dla przeróżnych producentów – zarówno amerykańskich (Packard, Cadillac, Duesenberg, Lincoln), jak i europejskich (Bentley, Rolls-Royce, Mercedes). Tak historia firmy trwała do 1930 roku, gdy została przejęta przez General Motors. Później Fleetwood stał się w zasadzie nazwą modelową dla Cadillaca.
Cadillac Fleetwood był zawsze luksusowym modelem marki, kategoryzowanym jako full-size, co w amerykańskich warunkach oznaczało, że były to potężne, pięciometrowe limuzyny. Ostatnim samochodem produkowanym pod tą nazwą był Fleetwood z lat 1993-1996, którego ostatni egzemplarz opuścił fabrykę 27 listopada 1996 roku.
28.11.1967 | Rozpoczyna się montaż Fiata 125p
Rozpoczęcie montażu Fiata 125p było jednym z przełomów w historii polskiej motoryzacji. Ówczesny polski przemysł samochodowy był przestarzały. Zarówno Warszawa, jak i Syrena były konstrukcjami zbudowanymi w przedwojennym stylu. Były to paliwożerne, powolne i kiepsko wykonane samochody. Na tym tle Fiat 125p jawił się jak pojazd nie z tego świata. Nowocześnie zaprojektowany, bardziej dynamiczny, był przy tym ekonomiczniejszy, a jego produkcja okazała się mniej materiałochłonna.
Nic dziwnego, że ówczesna prasa ogłaszała, że wprowadzenie do produkcji licencyjnego Fiata to nowy poziom w polskiej motoryzacji. Początkowe samochody były montowane z włoskich części. Dopiero z czasem polski przemysł przestawiał się na produkcję komponentów do licencyjnego pojazdu.
Polski Fiat 125p na tle Warszaw i Syren był wręcz pojazdem niebezpiecznym. Ze względu na znacznie lepsze hamulce nagminnie dochodziło do sytuacji, w których kierowcy innych produktów FSO najeżdżali na tył nowych Fiatów 125p. Właśnie dlatego na szybach „kredensów” pojawiało się ostrzeżenie „hamulce tarczowe ze wspomaganiem".
Każdy, kto miał okazję jeździć Fiatem 125p, wie, że hamulce tego samochodu nie były najskuteczniejsze. Pokazuje to jak daleką drogę przeszła motoryzacja. Dziś nikt nie określiłby ich mianem „ostrych”, jak czyniono to na łamach Motoru w latach sześćdziesiątych.
29.11.1906 | Powołanie marki Lancia
Vicenzo Lancia, wywodzący się z przemysłowej rodziny, zafascynował się motoryzacją pod koniec XIX wieku, gdy zapoznał się z automobilem Benza. Wkrótce stał się kierowcą testowym, a później również wyścigowym, Fiata. Na tym jego ambicje się nie kończyły – interesował się mechaniką i chciał budować swoje pojazdy. By to zrobić, 29 listopada 1906 roku założył firmę Lancia.
W 1908 roku pierwsza Lancia powstała w warsztacie zlokalizowanym w Turynie. Był to model Alfa, wyposażony w 2.5-litrowy silnik, który pozwalał na osiągnięcie nawet 90 km/h. Auto było dostępne w kilku wersjach nadwozia, w tym jako dwuosobowy samochód sportowy. W ciągu roku powstało ponad sto egzemplarzy. Kolejny samochód zaprezentowano w następnym roku – miał większy silnik i okazał się jeszcze większym sukcesem. Tak zaczęła się historia marki, którą w 1969 roku wcielono do koncernu Fiat. Tam miała pełnić rolę luksusowej dywizji w przedsiębiorstwie Agnellich, choć nie zapomniano o sportowych korzeniach, które zbudowały reputację Lancii.
Dziś Lancia jest w kryzysie. Firma wyniosła się ze wszystkich europejskich rynków poza rodzimym. We Włoszech, od 2014 roku oferuje jedynie mały samochód miejski Ypsilon, którego produkcja może w niedługim czasie zostać zakończona.
30.11.1950 | Prezentacja Renault Fregate
Renault po II wojnie światowej wstrzymywało się z opracowaniem samochodu klasy wyższej. Faktem jest, że nigdy nie byli w tym szczególnie dobrzy, ale pod koniec lat czterdziestych zdecydowano się na zlecenie biuru konstrukcyjnemu opracowanie nowego auta, mogącego zabrać nieco rynku przedwojennemu jeszcze Citroenowi Traction Avant.
Na jego tle, zaprezentowany 30 listopada 1950 roku model Fregate, był niezwykle nowoczesny. Trójbryłowe nadwozie z pękatymi tylnymi błotnikami robiło bardzo pozytywne wrażenie. Do tego samochód był wygodny, dość przestronny, bardzo komfortowy, choć niedostatecznie mocny. Silnik o pojemności 2 litrów generował 60 KM, a w późniejszych wersjach został zastąpiony mocniejszą, 77-konną jednostką o pojemności 2.1 litra.
Renault Fregate pozostało w produkcji do 1960 roku i jak pokazała historia – musiało się zmierzyć nie tylko z Traction Avant, ale z innym groźnym konkurentem – Citroenem DS. Bez wątpienia po premierze tego samochodu, w 1955 roku, żadna modernizacja Fregate nie pozwoliła nawiązać poważnej walki z „Boginią”.
1.12.1914 | Założenie Maserati
W tym tygodniu obchodzimy rocznicę powstania marki Maserati. 1 grudnia 1914 roku trzej bracia założyli niewielki warsztat, który początkowo zajmował się naprawą samochodów różnych producentów. Dopiero w 1926 roku podjęto pierwszą próbę budowy własnego samochodu. Tak narodziło się Maserati Tipo 26 – stworzone, by konkurować z największymi w wyścigach Grand Prix. Bolid dysponował 1.5-litrowym, turbodoładowanym silnikiem.
Przez pierwsze dekady Maserati skupiało się na produkcji samochodów wyczynowych. Dopiero po II wojnie światowej, gdy bracia Maserati sprzedali firmę, powstał pierwszy samochód cywilny. Był to model A 1500, który trafił do sprzedaży w 1947 roku i był karosowany przez najbardziej znane włoskie studia, ze szczególnym uwzględnieniem Pininfariny.
2.12.2002 | Debiut pierwszego wodorowego samochodu Toyoty
Toyota rozpoczęła prace nad samochodem o napędzie wodorowym już w 1992 roku, ale wprowadzenie pierwszego pojazdu do sprzedaży odbyło się dopiero po 10 latach rozwoju technologii. To właśnie 2 grudnia 2002 roku w USA i Japonii wprowadzono do sprzedaży model FCHV, bazujący na SUV-ie Highlander. Nie była to szeroka sprzedaż – auto było oferowane w niewielkich ilościach, na zasadzie leasingu, w wybranych miastach w USA i Japonii.
Samochód miał 120-konny silnik elektryczny zasilany wodorem i zbiorniki o pojemności 156 litrów, co gwarantowało zasięg nawet 830 km. Ten spory SUV mógł pomieścić 5 pasażerów i rozpędzić się do 155 km/h, mimo swojej wysokiej masy, wynoszącej blisko 1900 kg.
Dziś, 16 lat po premierze pierwszego wodorowego samochodu Toyoty, w wielu państwach świata można kupić model Mirai. W Holandii trzeba na niego wydać 81 tys. euro, czyli cenę pozwalającą na zakup dwóch Priusów i jednego Aygo. Bez wątpienia wodorowe samochody nie trafiły jeszcze pod strzechy, ale co będzie za dwie dekady?