Kartka z kalendarza: 25 lutego – 3 marca
Zapraszamy na przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
25.02.1899 | Powstaje Renault
Louis Renault był zafascynowanym motoryzacją inżynierem, który w końcu XIX wieku eksperymentował z pojazdami mechanicznym. W 1898 roku udało mu się zbudować niezwykle udaną, czterokołową konstrukcję, nazwaną samochodzik (Voiturette). Pojazd wykorzystywał silnik uznanej francuskiej marki De-Dion-Bouton i pozwalał na osiągnięcie ponad 30 km/h.
W Wigilię Bożego Narodzenia 1898 roku Louis Renault udostępnił konstrukcję znajomemu swojego ojca, który od razu poprosił konstruktora o zbudowanie jednego egzemplarza dla siebie. Dało to impuls do założenia firmy i rozpoczęcia komercyjnej produkcji. Louis Renault zdecydował się na wejście w spółkę z dwójką swoich braci i 25 lutego 1899 roku założyli Societe Renault Freres.
Voiturette Louisa Renault był pierwszym samochodem produkowanym przez nową spółkę. Od 1903 roku Renault zaczęło produkować swoje silniki, a później również pojazdy wojskowe. Bardzo szybko firma rozrosła się tak, że wykroczyła poza granice Francji.
26.02.1936 | Otwarcie pierwszej fabryki Volkswagena
Szybki rozwój Volkswagena to dopiero czasy powojenne, ale jak wielu doskonale pamięta, pomysł samochodu dla ludu narodził się w III Rzeszy. W 1934 roku Hitler do zadania wyznaczył Ferdynanda Porsche, który już po roku zbudował pierwsze prototypy i rozpoczął testy. W międzyczasie powstawała fabryka Volkswagena, którą 26 lutego 1936 roku otworzył Adolf Hitler. Faktycznie zakład zaczął działać w 1938 roku i po wyprodukowaniu około 210 egzemplarzy Volkswagena Garbusa rozpoczęto produkcję pojazdów wojskowych na nim bazujących – był to terenowy Kubelwagen oraz jego pochodna – amfibia Schwimmwagen.
Pierwsze osobowe Volkswageny trafiły w ręce nazistów. Masowa produkcja zaczęła się dopiero po wojnie. Początki były niezwykle trudne, gdyż kraj był zdemolowany wojną, ale Volkswagen przeżył najgorszy okres i dziś jest jednym z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie.
W 2017 roku wyprodukował ponad 10,7 mln samochodów w 123 fabrykach na całym świecie.
27.02.1951 | Narodziny Waltera de Silvy
Pod koniec lutego urodziny obchodzi włoski projektant Walter de Silva, który w ostatnich dekadach miał ogromny wpływ na stylistykę Alfy Romeo, Audi oraz Seata. Nim stał się twarzą kilku marek, na początku lat siedemdziesiątych zaczynał w centrum stylistycznym Fiata.
W 1973 roku, w wieku 22 lat, otrzymał zadanie zaprojektowania deski rozdzielczej do Fiata 125p MR 75. Później jego kariera nabrała rozpędu. W 1986 roku stał się szefem centrum stylistycznego Alfy Romeo i odpowiadał za wygląd samochodów marki do 1999 roku. Kolejnym przystankiem był Seat, gdzie miał nadać nieco sportowego charakteru do odświeżanej gamy hiszpańskiej marki. Następne wyzwania stawiały inne firmy koncernu Volkswagena: Audi, gdzie brał udział m.in. w projektowaniu Audi A5 czy R8, a od 2007 do 2015 roku Walter de Silva był szefem działu projektowego Volkswagena.
28.02.1932 | Ostatni Ford Model A
Potęga Forda zbudowana na modelu T nie mogłaby utrzymać się długo, gdyby nie godny następca – atrakcyjny cenowo, niezawodny, a przy tym wyraźnie lepszy niż poprzednik. Bardzo szybko okazało się, że nowy Ford stał się sukcesem. W ciągu pierwszych dwóch tygodni zamówiono około 400 tys. egzemplarzy. Produkcja ruszyła w 1927 roku i trwała do lutego 1932 roku. Do tego czasu udało się wyprodukować aż 4,3 miliona pojazdów w dosłownie dziesiątkach wersji osobowych i użytkowych.
Ford Model A był pierwszym pojazdem marki, który miał standardowy układ pedałów (sprzęgło, hamulec, gaz) i drążek zmiany biegów pomiędzy fotelami. Trzybiegowa skrzynia nie była zsynchronizowana, więc podczas jazdy koniecznie było stosowanie międzygazu.
Ford Model A stał się prawdziwym sukcesem i mimo krótkiego okresu produkcji, zapisał się w historii motoryzacji, a dziś jest często wykorzystywany do produkcji hot rodów.
1.03.1907 | Narodziny marki Daihatsu
Daihatsu jest znacznie starsze niż niektórzy więksi konkurenci z Japonii. Początek marki sięgają 1 marca 1907 roku, gdy założono firmę Hatsudoki Seizo Co, zajmującą się produkcją silników spalinowych wykorzystywanych w przemyśle. Motor o mocy 6 KM był pierwszym silnikiem spalinowym skonstruowanym w Japonii.
Pierwsze prace nad pojazdami rozpoczęto w latach dwudziestych. W 1930 roku powstał pierwszy silnik motocyklowy o pojemności 500 cm3. W 1931 roku wprowadzono do produkcji pierwszy trzykołowy motocykl użytkowy HB.
Oficjalnie markę Daihatsu powołano 1 marca 1951 roku. Daihatsu w 1967 nawiązało współpracę z Toyotą, a w 1998 roku japoński koncern przejął pakiet większościowy firmy.
Daihatsu przez lata specjalizowało się w produkcji małych samochodów użytkowych, kei-carów, a nawet niewielkich terenówek. Dziś produkuje głównie na rynku azjatyckie, choć wcześniej próbowano swoich sił w Europie i USA.
2.03.1966 | Milionowy Ford Mustang
Sukces Forda Mustanga zaskoczył nawet tych, którzy wierzyli w ten projekt. Koncern zrobił wszystko, by nowy samochód sportowy miał widowiskowy start. Szeroko zakrojona kampania marketingowa kosztowała majątek, ale trafiła do milionów Amerykanów. Wielu z nich zdecydowało się na wizytę w salonie i zakup swojego Mustanga.
Sprzedaż wystartowała 17 kwietnia 1964 roku, a Ford zanotował pierwszy sprzedany milion samochodów już 2 marca 1966 roku. Można tylko wyobrazić sobie popłoch w centrali General Motors czy Chryslera, którzy nie mogli konkurować żadnym podobnym samochodem. Dopiero w 1967 toku pojawił się późniejszy wielki konkurent – Chevrolet Camaro.
3.03.2009 | Rozpoczęcie sprzedaży Maybacha Zeppelina
Przed II wojną światową Maybach był jednym z najbardziej prestiżowych producentów limuzyn, ale po wojnie nie powrócił do produkcji samochodów. W 1960 roku prawa do marki zostały wykupione przez Mercedesa. Dopiero w 1997 roku niemiecki koncern zaprezentował Maybacha 57 i 62 – dwa modele mające konkurować z Rolls-Roycem i Bentleyem na rynku najdroższych limuzyn.
Oba modele nie okazały się sukcesem. Sprzedawały się słabo, mimo zaawansowania technologicznego, przestronności i mocnych silników produkcji AMG. Jedną z ostatnich prób utrzymania marki na rynku było zaprezentowanie modelu Zeppelin podczas salonu samochodowego w Genewie. W porównaniu do zwykłego modelu 57 i 62 miał jeszcze bardziej luksusowe, wykonane ręcznie, wnętrze i mocniejszy o 28 KM silnik (649 KM).
Nazwa Zeppelin odwołuje się do najbardziej luksusowych wersji Maybacha z lat trzydziestych. Produkcja tego modelu była limitowana do 100 egzemplarzy, a ceny startowały od 524 tys. dolarów za krótszą wersję. Marka Maybach zniknęła z rynku w 2013 roku wskutek kiepskich wyników finansowych.