Kartka z kalendarza: 24–30 grudnia
Zapraszamy na krótki przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
24.12.1893 | Henry Ford buduje swój pierwszy silnik benzynowy
Gdy w Wigilię Bożego Narodzenia 1893 roku żona Henry’ego Forda, Clara, przygotowywała wieczerzę, do kuchni wszedł jej mąż z ukończonym projektem silnika benzynowego. Nie wiemy, czy z dużą niechęcią porzuciła swoje dotychczasowe zajęcie, ale pewne jest, że pomogła mu w pierwszym uruchomieniu jego jednostki. „Operacja” zakończyła się sukcesem – pierwszy silnik Henry’ego Forda „zagadał”. Tak rozpoczęła się przygoda z motoryzacją trzydziestoletniego konstruktora, pracującego wówczas jeszcze na etacie u Thomasa Edisona.
Oczywiście malutki silnik, zamontowany na kawałku drewna, nie przydał się do napędzenia żadnego pojazdu, ale tchnął wiarę w Forda, który w 1896 roku zbudował swój pierwszy pojazd (Ford Quadricycle), a w 1903 roku założył Ford Motor Company.
25.12.1878 | Urodził się Louis Chevrolet
Mimo że Louisa Chevroleta kojarzymy jako osobę, która dała nazwę marce amerykańskich samochodów, to faktycznie nie był on taką postacią jak Henry Ford. Nie zebrał inwestorów wokół swojego projektu automobilu, ani nie był nawet Amerykaninem.
Louis Chevrolet urodził się 25 grudnia 1878 roku w malowniczo położonym szwajcarskim La Chaux-de-Fonds i zajmował się mechaniką. Szczególnie ukochał sobie wyścigi. Ścigał się od najmłodszych lat – na początku na rowerach, a gdy nadeszła era motoryzacji, samochodami. Wyprowadził się do Kanady, później do USA, gdzie kontynuował swoją pasję. Dzięki swoim umiejętnościom konstruktorskim mógł modyfikować samochody, a nawet je budować.
Jego dokonania zauważył William C. Durant, biznesmen odpowiedzialny za powołanie General Motors, który po kilku latach został odsunięty przez inwestorów od zarządzania swoją firmą. Wtedy doszło do porozumienia z Louisem Chevroletem i założenia w 1911 roku Chevrolet Motor Car Company, które z czasem weszło w skład General Motors. Louis Chevrolet bardzo szybko wypisał się z tego równania – opuścił firmę wskutek nieporozumień z drugim współzałożycielem. Jego pasją były wyścigi, a nie tworzenie masowej marki.
26.12.1933 | Powołanie marki Nissan
Nissan oficjalnie uznaje, że firma rozpoczęła swoją działalność 26 grudnia 1933 roku, w chwili powołania Jidosha Seizo Co, zrzeszającego dwie firmy: Tobata Casting oraz Yoshisuke Aikawa. 1 stycznia 1934 roku oficjalnie zmieniono nazwę na Nissan Motor Co.
Historia Nissana rozpoczęła się już w 1910 roku, gdy Yoshisuke Aikawa, po podróży do USA, założył Tobata Casting i rozpoczął pracę nad japońskim samochodem. Cel został osiągnięty wraz z założoną rok później Kwaishinsha Motor Car Works. Tak w 1914 roku powstał pojazd DAT. W 1932 roku powołano do życia markę Datsun, a pierwszy Nissan pojawił się w 1937 roku.
27.12.1848 | Narodziny założyciela marki Pirelli
Założyciel marki Pirelli, Giovanni Battista Pirelli, urodził się 27 grudnia 1848 roku. W 1870 uzyskał tytuł inżyniera na Politechnice w Mediolanie i już dwa lata później założył pierwszą firmę.
Nim jako jeden z pionierów w Europie rozpoczął produkcję opon, zajął się produkcją kabli elektrycznych oraz dętek rowerowych. W 1900 roku zaczął produkować ogumienie na potrzeby krajowego rynku samochodowego. Już w 1902 roku rozszerzył swoją działalność na Hiszpanię, jak również zajął się przygotowaniem ogumienia na potrzeby rodzącego się sportu motorowego. Firmie wiodło się na tyle dobrze, że pierwsza fabryka poza granicami powstała już w 1914 roku.
Pirelli kierował swoją firmą do 1932 roku, wprowadzając w tym czasie wiele nowości, m.in. pierwszą na świecie oponę diagonalną. Jego firma była również pierwszym włoskim przedsiębiorstwem, które pojawiło się na giełdzie w Nowym Jorku.
28.12.1957 | Dwumilionowy Volkswagen
Niemiecki samochód ludowy przetrwał upadek III Rzeszy. Trudne powojenne czasy nie przeszkodziły zakładowi w Wolfsburgu w rozpoczęciu seryjnej produkcji Garbusa, choć nie obyło się bez problemów m.in. z wyposażeniem fabryki, jej stanem czy dostępnością stali. Volkswagen poradził sobie jednak z przeciwnościami i zaczął sprzedawać auta nie tylko w Niemczech, ale również na obcych rynkach. Już w 1949 roku w Garbus pojawił się w USA.
Jubileusz wyprodukowania dwóch milionów Volkswagenów miał miejsce 28 grudnia 1957 roku. Dziś koncern Volkswagena produkuje ponad 10 milionów samochodów rocznie i rokrocznie walczy z Toyotą o palmę pierwszeństwa na światowym rynku samochodów osobowych.
29.12.1967 | Założenie firmy Hyundai
Hyundai jest stosunkowo młodą marką, ale jego dynamiczny rozwój przyćmiewa firmy starsze o pięćdziesiąt lat. Aktualnie, wraz z Kią, której pakiet kontrolny przejął, jest trzecim co do wielkości producentem samochodów walczącym łeb w łeb z General Motors. W 2016 roku wyprodukował niespełna 8 milionów samochodów.
Wszystko zaczęło się 29 grudnia 1967 roku, gdy zdecydowano się założyć Hyundai Motor Company. Firma wyodrębniła się z największego w Korei przedsiębiorstwa deweloperskiego. Pieniądze zarobione dzięki wielu inwestycjom budowlanym w rozbudowującej się Korei pozwoliły na inwestycję w fabrykę, w której produkowano licencyjnego Forda Cortinę, a później Taunusa.
Przełom nastąpił dopiero w latach siedemdziesiątych, gdy powzięto decyzję stworzenia własnego projektu. Tak w 1975 roku powstało Pony – model, który stał się pierwszym masowo produkowanym samochodem w Korei i wielkim sukcesem. Był to nowocześnie wyglądający, kompaktowy samochód z napędem na tył, dostępny jako hatchback, kombi, sedan, coupe oraz pickup. Hyundai nie zdecydował się na projektowanie własnych jednostek napędowych, więc zaadaptował je od Mitsubishi. Przygotowanie nadwozia zlecono firmie Italdesign, gdzie wykonał je sam Giorgetto Giugiaro.
Hyundai Pony doczekał się kolejnej generacji i pozwolił zdobywać pozycję nie tylko na rodzimym rynku, ale również w Europie czy Kanadzie. Pony nie spełniało amerykańskich standardów, ale w 1986 roku koreańska marka zadebiutowała tam z modelem Excel. Dziś Hyundai jest dostępny na każdym liczącym się rynku motoryzacyjnym, a w USA ma całkiem mocną pozycję.
30.12.1918 | Henry Ford opuszcza swoją firmę
Końcem grudnia 1918 roku Ford Motor Company przeszło dużą przemianę – założyciel marki opuścił fotel prezesa firmy. Wszystko jednak zostało w rodzinie; jego następcą był jedyny syn, Edsel Ford.
To za jego czasów Ford kupił Lincolna i skupił się na produkcji nieco bardziej atrakcyjnie wystylizowanych samochodów; wprowadził popularny Model A oraz powołał markę Mercury. Edsel Ford zdecydował się odważnie rozwijać firmę, co niejednokrotnie wiązało się niezadowoleniem założyciela marki.
Edsel Ford pozostał prezesem do końca 1945 roku, czyli kierował firmą przez burzliwy okres II wojny światowej, podczas której Ford produkował samoloty na zlecenie amerykańskiego rządu, w tym kultowy bombowiec B-24 Liberator.
We wrześniu 1945 roku fotel prezesa przejął najstarszy syn, Henry Ford II, który pozostał na stanowisku aż do 1979 roku.