Kartka z kalendarza: 23–29 lipca
Zapraszamy na przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
23.07.1903 | Ford sprzedaje swój pierwszy automobil – Ford Model A
Ford Model A kojarzy nam się z następcą Forda T, produkowanym w latach 1927-1931, który był ówczesnym przebojem rynkowym. Przez krótki okres produkcji wytworzono 4,8 miliona egzemplarzy w wielu wersjach nadwoziowych. Jednak nim Ford rozpoczął wielkoseryjną produkcję swoich samochodów, jego początki były skromniejsze.
Wszystko zaczęło się w 23 lipca 1903 roku, gdy pierwszy klient, stomatolog z Chicago, odebrał Forda Model A. Był to czterokołowy, otwarty automobil, wyposażony w dwucylindrowy silnik o mocy 8 KM. Pojazd został zaprojektowany przez samego Henry'ego Forda i był składany w niewielkim zakładzie Ford Mack Avenue Plant, gdzie wyprodukowano 670 egzemplarzy Modelu A i 1038 sztuk zmodernizowanej wersji AC, wyposażonej w mocniejszy silnik o mocy 10 KM. Już pod koniec 1904 roku firma przeniosła się do większego zakładu Ford Piquette Avenue Plant.
24.07 1959 | Rozpoczęcie produkcji seryjnej Żuka
Po II wojnie światowej w Lublinie rozpoczęto produkcję Lublina 51, czyli GAZ-a 51, lekkiej ciężarówki, która pamiętała jeszcze czasy wojenne. Pojazd był ciężki, przestarzały i paliwożerny, ale Polska nie miała wyjścia – zakupiła licencję na produkcję radzieckiej ciężarówki i rozpoczęła produkcję w 1951 roku. Dopiero po odwilży politycznej w 1956 roku mogły ruszyć prace nad samochodem dostawczym z prawdziwego zdarzenia, którego zwieńczeniem było ukończenie prototypu pierwszego Żuka w 1957 roku. Samochód trafił do produkcji dwa lata później, co jednocześnie spowodowało zakończenie produkcji Lublina 51.
Żuk był znacznie mniejszym pojazdem niż Lublin 51, ale mimo to musiał go zastąpić. Początkowo Żuk był produkowany jako pick-up (model A-03), później auto zmodernizowano i wprowadzano inne wersje zabudowy m.in. furgon, mikrobus, towos oraz budowano samochody specjalne.
Żuk, w odróżnieniu od wielu konstrukcji z epoki PRL-u, był konstrukcją całkowicie polską, ale przy jego projektowaniu inżynierowie musieli wykorzystać możliwie jak najwięcej części z Warszawy M20. Wykorzystano m.in. silnik, skrzynię biegów, zawieszenie, sprzęgło, hamulce czy instalację elektryczną.
Żuk na samym początku swojej produkcji był całkiem zmyślnie zaprojektowanym, dość nowoczesnym pojazdem, którego nie można było się wstydzić. Kolejne dekady nie przynosiły dużych zmian. Gdy Żuk kończył swój żywot w 1998 roku, był reliktem PRL-u. Łącznie fabrykę w Lublinie opuściło ponad 587 tysięcy samochodów.
25.07.1924 | Powstaje pomysł stworzenia Volvo
Mimo że oficjalna historia Volvo rozpoczęła się 14 kwietnia 1927 roku, jednak początków marki należy szukać nieco wcześniej. 25 lipca 1924 roku Gustav Larson i Assar Gabrielsson spotkali się w sztokholmskiej restauracji Sturehof i zaczęli snuć plany stworzenia pierwszego szwedzkiego samochodu. Larson był inżynierem firmy SKF, zajmującej się produkcją części, a Gabrielsson odpowiadał za projekt od strony biznesowej, wykorzystując swoje doświadczenie ze stanowiska menedżera sprzedaży w SKF. Rozmowa przy obiedzie zaowocowała podpisaniem umowy w następnym roku, a w 1927 roku fabrykę opuścił pierwszy samochód marki – Volvo ÖV 4.
Assar Gabrielsson utrzymał swoje kierownicze stanowisko w Volvo aż do 1962 roku. Gustaf Larson pracował w Volvo do końca swoich dni. Zmarł w 1968 roku, w wieku 80 lat.
26.07.1903 | Pierwsza wyprawa samochodowa przez Stany Zjednoczone zakończona sukcesem
Horatio Nelson Jackson był uznanym lekarzem i biznesmenem, co pozwoliło mu na realizowanie swojej niezwykle drogiej pasji – automobilizmu. W 1903 roku podjął decyzję o próbie przejazdu przez Stany Zjednoczone. Wszystko zaczęło się od przypadku. W maju 1903 roku przyjął zakład o 50 dolarów, że przejdzie czterokołowym pojazdem przez cały kraj. Wówczas Jackson nie posiadał jeszcze nawet samochodu, ale szybko naprawił ten błąd, kupując pojazd amerykańskiej marki Winton, wyposażony w dwucylindrowy silnik o mocy około 20 KM. Kolejnym krokiem było znalezienie mechanika, który byłby kompanem w podróży. Za stronę techniczną pojazdu podczas wyprawy odpowiadał Sewall K. Crocker. Podczas eskapady dochodziło do wielu awarii wynikających z niskiej jakości materiałów wykorzystanych do produkcji pojazdu i kiepskiej jakości dróg.
Wyprawa rozpoczęła się 23 maja 1903 roku w Oakland na Zachodnim Wybrzeżu. Tam kierowcy rozpoczęli podróż do Nowej Jorku. Dziś trasa wynosi około 3000 mil, jednak przy ówczesnej sieci dróg, był to prawdziwie pionierski wyczyn. Zakład został wygrany 26 lipca 1903 roku, po 63 dniach.
27.07.1888 | Philip W. Pratt buduje swój pojazd elektryczny
W 1888 roku w Bostonie Philip W. Pratt zbudował pierwszy automobil napędzany energią elektryczną, ale historia elektrycznych silników w USA zaczęła się wcześniej. W 1834 roku taki motor zbudował Thomas Davenport i wykorzystał go do napędzania małego pociągu, którym jeździł po swojej posiadłości. Jeśli mówimy jednak o samochodach, to palmę pierwszeństwa należy oddać Prattowi.
Jego pojazd był przedziwnie wyglądający trycyklem z jednostką napędową o mocy 0,5 KM, napędzaną prądem z akumulatora umieszczonego pod siedziskiem kierowcy, który mógł osiągnąć maksymalnie około 13 km/h. Za budowę działającego egzemplarza pojazdu konstrukcji Pratta odpowiada Fred M. Kimball z Kimball Company w Bostonie.
28.07.2017 | Pierwsza Tesla Model 3 dostarczona do klienta
Model 3 jest ważnym krokiem w historii marki, bowiem znacznie obniża próg wejścia do świata Tesli. Model S kosztuje od 62 tys. dolarów, nieco droższy jest Model X. Nic więc dziwnego, że wyceniona na 35 tys. dolarów Tesla Model 3 okazała się ogromnym sukcesem. W ciągu pierwszego miesiąca złożono 400 tys. zamówień.
Pierwsze egzemplarze trafiły do klientów 28 lipca 2017 roku. Do dziś kolejka nie została „rozładowana”. W zależności od wersji, na Model 3 przyjdzie czekać od 2 do 9 miesięcy. Firma robi, co może, by zwiększyć moce produkcyjne, ale nadal klienci muszą uzbroić się w cierpliwość.
29.07.1909 | General Motors przejmuje Cadillaca
Cadillac nieodzownie kojarzy się z koncernem General Motors, ale przez pierwsze lata swojego żywota był niezależny. Historia jego powstania jest związana z Henrym Fordem, który po kłótni z udziałowcami Henry Ford Company odszedł ze swojej firmy i zostawił fabrykę w rękach Henry'ego M. Lelanda. Ten z kolei założył markę Cadillac w 1902 roku, która wyprodukowała swój pierwszy automobil będący kopią Forda Model A, konstrukcji Henry'ego Forda. Firma rozwijała się przez kolejne lata: budowała automobile o mocach nawet 10 KM.
W 1909 roku doszło do przejęcia Cadillaca przez General Motors. Pod skrzydłami koncernu wyewoluowała w luksusową stronę stając się m.in. pierwszą firmą, która zastosowała silnik V16 w samochodzie osobowym (1930 r.)