Kartka z kalendarza: 23–29 kwietnia
Zapraszamy na krótki przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
23.04.1987 | Chrysler przejmuje Lamborghini
W 1987 roku doszło do przejęcia marki Lamborghini przez koncern Chrysler. Włoski producent samochodów sportowych borykał się z problemami finansowymi od początku lat siedemdziesiątych. W 1973 pierwotny właściciel sprzedał markę, która z czasem dalej zmieniała włodarzy. Po przejęciu jej przez Chryslera wprowadzono do produkcji nowy model, Diablo, wyposażony w silnik V12. Chrysler nie miał jednak pomysłu na rozwój marki. Już w 1994 roku sprzedał firmę malezyjskiemu przedsiębiorstwu MegaTech za 40 milionów dolarów. Cztery lata później Lamborghini znów zmieniło właściciela. Stało się nim Audi, które z powodzeniem radzi sobie z rozwojem legendarnej włoskiej marki.
24.04.1978 | Wyprodukowano 50 tys. egzemplarzy Porsche 924
Porsche 924, czyli tak zwane „Porsche dla ludu”, okazało się kamieniem milowym w rozwoju marki. Było to drugie, po modelu 914, Porsche w atrakcyjnej cenie, produkowane masowo. Początkowo powstawało w studiu inżynieryjnym marki jako zlecenie zewnętrzne − firma dostała zamówienie od Volkswagena na stworzenie samochodu sportowego. Koncern się wycofywał, a projekt był w zaawansowanym stadium rozwoju. I tak doszło do powstania Porsche 924. Zaledwie po dwóch latach wyprodukowano 50 tys. egzemplarzy. Ostatecznie produkcja zakończyła się na około 150 tys., a koncepcja tańszego od 911-stki samochodu sportowego była kontynuowana – następcą modelu 924 było Porsche 944.
25.04.1901 | Nowy Jork pierwszym stanem wymagającym rejestracji samochodów
Stan Nowy Jork jako pierwszy wprowadził wymóg oznaczania automobili tablicami rejestracyjnymi. Co ciekawe, nie było to rozwiązanie znane ze współczesności. To użytkownicy mieli obowiązek wykonać na własną rękę tablicę i umieścić na niej swoje inicjały, co miało pomagać w identyfikacji właściciela pojazdu.
W Europie pierwszy wymóg tego typu został wprowadzony w 1893 roku, ale dotyczył tylko terenu Paryża.
26.04.2009 | Porozumienia związków zawodowych z Chryslerem zapewniają utrzymanie marki
W 2009 roku Chrysler chylił się ku upadkowi. W marcu ogromny koncern otrzymał od prezydenta Obamy trzydziestodniowe ultimatum na odnalezienie partnera, który będzie mógł „utrzymać go przy życiu”. W przeciwnym razie kurek z rządowymi kredytami miał zostać zakręcony. Chrysler w 2008 roku otrzymał 4 miliardy dolarów pożyczki od rządu federalnego.
By mogło dojść do umowy z Fiatem, musiało dojść do porozumienia związków zawodowych (UAW) z Chryslerem, który chciał zmniejszyć świadczenia zdrowotne dla pracowników.
Operacja zakończyła się sukcesem. Początkowo Fiat zakupił dwudziestoprocentowy pakiet udziałów, ale już w 2011 roku stał się głównym udziałowcem, przejmując akcje rządowe. W 2014 roku, wskutek wykupienia całości Chryslera przez Włochów, powstał koncern Fiat Chrysler Automobiles. Zakup otworzył amerykański rynek, na którym Fiat nie był dostępny od 1984 roku. Chrysler był właścicielem takich marek jak Dodge i Jeep. Włoską rękę widać szczególnie w przypadku Jeepa, który teraz oferuje niewielkiego Renegade, bazującego na Fiacie 500X.
27.04.2009 | Ogłoszenie zamknięcia marki Pontiac
Koniec kwietnia 2009 roku, jak widać po naszej „Kartce z kalendarza”, był bardzo ciężkim okresem dla amerykańskiej motoryzacji.
27 kwietnia 2009 roku General Motors zapowiedział zamknięcie marki Pontiac, która produkowała samochody od 1926 roku. Ostatnie były wytwarzane do końca 2009 roku, a faktyczne zamknięcie przedsiębiorstwa i sieci sprzedaży miało miejsce 31 października 2010 roku. Pontiac w swojej historii zapisał się produkcją takich modeli jak Pontiac GTO, Firebird Trans Am czy LeMans. Wielu pamięta również osobliwie zaprojektowanego Azteka, o którym mieliśmy okazję już pisać.
28.04.1916 | Narodziny Ferruccio Lamborghini
28 kwietnia 1916 roku narodził się ojciec marki Lamborghini, który początkowo był znany tylko z produkcji traktorów.
Legendarna jest historia powstania pierwszego samochodu Ferruccio Lamborghiniego. Włoski przemysłowiec nie był zadowolony z jakości wykonania swojego Ferrari. Chciał zgłosić uwagi dotyczące konstrukcji sprzęgła, jednak usłyszał, że uwagi producenta traktorów nie są mile widziane. Uniesiony honorem Lamborghini zdecydował się stworzyć samochód sportowy lepszy od Ferrari. Tak powstała dywizja samochodów sportowych Lamborghini, która wydała na świat Lamborghini 350 GTV z 12-cylindrowym silnikiem.
Lamborghini zmarł w lutym 1993 roku, dożywając 76 lat. Powodem śmierci był atak serca. Wówczas marka Automobili Lamborghini nie należała do jego rodziny.
29.04.2004 | Koniec marki Oldsmobile
Oldsmobile, jedna z najstarszych marek, zakończyła swój żywot 29 kwietnia 2004 roku. Firma przetrwała 107 lat, a jej problemy zaczęły się od początku lat dziewięćdziesiątych. Sytuację miał ratować nowy model – Aurora – o nowoczesnym, obłym kształcie. Niestety, nie udało się uzyskać wolumenu produkcji, jaki zadowalałby General Motors. Historia zakończyła się na produkcji 500 egzemplarzy modelu Alero, Aurora i Bravada w limitowanej wersji Final 500, które pomalowano na kolor ciemnej wiśni.
Marka zapisała się w historii wprowadzeniem pierwszego masowo produkowanego samochodu (Oldsmobile Curved Dash (1901-1904) czy pierwszego przednionapędowego amerykańskiego samochodu po II wojnie światowej – modelu Tornado.