Kartka z kalendarza: 21–27 stycznia
Zapraszamy na przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
21.01.1862 | Adam Opel zakłada firmę
Nim świat usłyszał o pojeździe Daimlera, Adam Opel założył firmę w Russelsheim. Było to 156 lat temu, dokładnie 21 stycznia 1862 roku.
Oczywiście Opel nie był pionierem w dziedzinie motoryzacji. Rozpoczął od produkcji maszyn do szycia, a w 1886 roku wprowadził do sprzedaży pierwszy rower z dużym, przednim kołem. Produkcja maszyn była nadal kontynuowana.
Adam Opel zmarł w 1895 roku nie doczekawszy się pierwszego samochodu sygnowanego swoim nazwiskiem. Ten zbudowano w 1899 roku, po przejęciu przedsiębiorstwa przez żonę i dwóch synów założyciela.
Podobnie jak za czasów Adama Opla, firma bardzo dobrze się rozwijała i wkrótce stała się jednym z wiodących producentów aut w Niemczech. Była to zasługa m.in. pojazdu Opel 4/8 PS, zwanego Doktorwagen, czyli samochodem dla lekarzy.
22.01.1971 | Pierwszy start Polskiego Fiata 125p w rajdzie Monte Carlo
Fabryka Samochodów Osobowych nigdy nie produkowała aut z zacięciem sportowym, ale nie stroniła od udziału w sportach motorowych. Była to dobra reklama, potrzebna by sprzedawać samochody na rynkach dewizowych. Gdy rozpoczęto produkcję Fiata 125p, zdecydowano się na powołanie Ośrodka Sportu Samochodowego FSO.
Polski Fiat 125p w specyfikacji rajdowej wystartował 22 stycznia 1971 roku w prestiżowym rajdzie Monte Carlo. Do zmagań przygotowano cztery załogi, z których żadna nie ukończyła rajdu. Więcej udało się osiągnąć w kolejnym roku, gdy w pierwsze miejsce w klasie do 1600 cm3 zdobył Robert Mucha z Lechem Jaworowiczem.
23.01.1960 | Syrena w rajdzie Monte Carlo
Syrena to chyba ostatni samochód polskiej produkcji, który może kojarzyć się z dynamiką czy solidnością wymaganą w sportach motorowych. Mimo tego FSO zdecydowało na sprawdzenie swojego samochodu w trudnym, zimowym rajdzie Monte Carlo.
Syrena nie była oferowana poza granicami Polski, ale uczestnictwo w zagranicznych rajdach było sprawdzianem, mającym na celu usprawnienie wersji produkcyjnej, która była trapiona przez liczne usterki. Rajd rozpoczął się 19 stycznia 1960 roku i zakończył się 23 stycznia. Do zawodów przygotowano dwie załogi w Syrenie 101. Był to Marek Varisella i Marian Repeta oraz Marian Zatoń i Stanisław Wierzba. Pierwszy zespół ukończył rajd na 99. miejscu, drugi nie dał rady dojechać do mety.
Syrena w rajdzie Monte Carlo pojawiła się jeszcze w 1962 oraz w 1964 roku. Oczywiście, bez sukcesów.
24.01.1860 | Patent na pierwszy silnik o spalaniu wewnętrznym
Idea silnika spalinowego jest starsza niż wielu może się spodziewać. Opracował ją jeszcze w XVIII wieku francuski inżynier Philippe Lebon, ale na zrealizowane tego pomysłu trzeba było poczekać kilka dekad, nim tematem zainteresował się Etienne Lenoir, który w 1860 roku zbudował pierwszy funkcjonujący silnik o spalaniu wewnętrznym. Patent na tę konstrukcję uzyskał 21 stycznia.
Jego silnik miał jeden cylinder i pracował w systemie dwusuwowym. Został zamontowany w pojeździe Hippomobile, który Etienne Lenoir skonstruował w 1863 roku. Była to niewielka, otwarta kareta z dużym kołem napędowym i małym, przednim, pozwalającym na ustalanie kierunku jazdy. Pojazd został przetestowany na drodze: przejechał dystans z Paryża do dzisiejszych przedmieść stolicy, Joinville-le-Pont. Był kierowany przez konstruktora i przebył dystans 9 km w niecałe 3 godziny.
25.01.1950 | Umowa polsko-radziecka na produkcję Warszawy
Gdy po II wojnie światowej zdecydowano się na budowę fabryki samochodów, konieczne było uzyskanie wsparcia zagranicznego. Początkowo skierowano się do Fiata, z którym mieliśmy wspólną, przedwojenną historię.
W 1948 roku rozpoczęto budowę zakładu na warszawskim Żeraniu według włoskich planów. Plan zakładał rozpoczęcie produkcji Fiata, ale na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych doszło do zmiany kooperanta. Zamiast Fiata, w FSO zaczęto produkować GAZ-a M20, zwanego Pobieda, czyli zwycięstwo. Umowa została podpisana 25 stycznia 1950 roku. Przygotowanie zakładu do produkcji trwało do listopada 1951 roku. Wówczas pierwszy egzemplarz FSO Warszawy opuścił fabrykę. Produkcja tego przestarzałego samochodu trwała do 1973 roku.
26.01.1906 | Lądowy rekord prędkości
W tym tygodniu obchodzimy rocznicę wyjątkowego rekordu prędkości, który pozostał niepobity przez 103 lata, co jest prawdziwym ewenementem. W Daytona Beach Fred Mariott osiągnął 205 km/h w pojeździe Stanley Rocket. Był to ówczesny rekord prędkości, który nie został pobity przez pojazd parowy aż do 2009 roku.
Stanley Rocket był producentem samochodów parowych, działającym od 1902 do 1924 roku. Firma nigdy nie przeszła na produkcję pojazdów z silnikami spalinowymi, więc jej los dość szybko się zakończył. Do tego czasu Stanley produkował kilkaset samochodów rocznie.
27.01.1965 | Debiut modelu Mustanga Shelby GT350
Gdy Carroll Shelby dochodził do porozumienia z Fordem w zakresie stworzenia pierwszego wyczynowego Mustanga, miał na swoim koncie Cobrę – legendarny już samochód sportowy, który świetnie radził sobie w wyścigach. Ford chciał wykorzystać umiejętności Carrolla Shelby’ego, by móc startować w wyścigach z cyklu SCCA.
Prace nad pierwszym Mustangiem, sygnowanym jego nazwiskiem, rozpoczęły się w sierpniu 1964 roku, a podstawowym zadaniem było zwiększenie mocy 4.7-litrowego silnika V8. Dzięki zastosowaniu m.in. nowego kolektora dolotowego oraz gaźnika udało się zwiększyć moc z 274 do około 310 KM. Oczywiście nie były to jedyne zmiany.
Shelby GT350 dostało czterobiegową manualną skrzynię biegów, pomalowano je na biało i zastosowano niebieskie elementy dekoracyjne, a wewnątrz zdemontowano tylną kanapę. Wersję produkcyjną zaprezentowano 27 stycznia 1965 roku.
Shelby GT350 powstało w 562 egzemplarzach, a jego wyczynowa wersja, przygotowana jedynie do wyścigów (GT350R), powstała liczbie 37 sztuk. Tak rozpoczęła się historia najgorętszych wersji Mustanga.