Kartka z kalendarza: 20–26 sierpnia
Zapraszamy na przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
20.08.1896 | Pierwsze automobile na ziemiach Polski
W odróżnieniu od innych dat w naszym kalendarzu, nie możemy ze stuprocentową pewnością potwierdzić, że rzeczywiście pierwsze samochody pojawiły się na polskich ziemiach dokładnie 20 sierpnia 1896 roku, ale historycy najczęściej przyjmują tę datę lub stosują bezpieczniejszą formę „około 20 sierpnia”.
Niemniej, to pod koniec wakacji Stanisław Grodzki, pionier automobilizmu, który jako pierwszy Polak odbył samochodową podróż Warszawa – Paryż, zakupił pojazdy Karla Benza oraz Peugeota, jednocześnie stając się przedstawicielem obu marek. Pierwszy samochód za pośrednictwem firmy „Alfred Grodzki” (nazwa po ojcu), która dotychczas handlowała sprzętem oraz surowcami dla rolników, sprzedał we wrześniu 1896 roku. Następnie ofertę firmy poszerzył o nieco tańsze trójkołowce francuskiej marki De Dion-Bouton.
Niespełna rok po sprowadzeniu pierwszego pojazdu do Królestwa Polskiego, zdecydował się na rajd Peugeotem do Paryża, co zajęło mu 16 dni.
21.08.1897 | Założenie marki Oldsmobile
Nieopodal stolicy amerykańskiej motoryzacji, w Lansing, Ransom Eli Olds założył firmę Olds Motors Works, która z czasem przerodziła się w Oldsmobile. Już na samym początku jej założeniem było produkowanie samochodów. Zaraz po uruchomieniu zakładu rozpoczęto prace nad pierwszymi prototypami, które nieszczęśliwie strawił pożar. Ocalał jeden, który trafił do produkcji w nowej fabryce, zbudowanej w położonym 90 mil na wschód Detroit.
Olds już w 1901 roku eksperymentował z napędem elektrycznym. Przy konstruowaniu pierwszego Oldsmobile rozważał zastosowanie napędu spalinowego, elektrycznego lub parowego. Ostatecznie wygrała pierwsza koncepcja. Tak powstał w 1901 roku model Curved Dash, który był pierwszym w historii pojazdem wyprodukowanym na linii montażowej. W pierwszym roku produkcji udało się zbudować około 600 egzemplarzy, a w późniejszych latach produkowano 3-4 tysiące egzemplarzy rocznie, co – jak na stopień rozwoju automobilizmu – było znakomitym wynikiem.
W 1908 roku dobrze prosperująca firma została przejęta przez tworzące się General Motors i pozostała w portfolio koncernu do 2004 roku.
22.08.1984 | Ostatni Volkswagen Rabbit opuszcza fabrykę w USA
Volkswagen Rabbit zaznaczył swoją obecność w historii amerykańskiej motoryzacji, bowiem jest pierwszym zagranicznym samochodem wyprodukowanym w tym kraju po II wojnie światowej.
Wersja na rynek amerykański nie różniła się wiele od europejskiej. Najważniejszą zmianą było zastosowanie prostokątnych reflektorów. Ponadto Rabbit nie był oferowany z najsłabszymi silnikami benzynowymi 1.1 i 1.3 o mocy 50 i 60 KM.
Historia produkcji pierwszej generacji Rabbita zakończyła się 22 sierpnia 1984 roku, kiedy zakład Westmoreland w Pensylwanii opuścił ostatni egzemplarz amerykańskiego Golfa I. Nie był to jednak koniec produkcji w tej fabryce. Już rok później rozpoczęto budowę Golfa drugiej generacji.
23.08.1969 | Pierwsza Dacia opuszcza fabrykę
W okresie PRL-u była wyśmiewana, że rdzewieje jeszcze w fabryce. Dacia nie miała najlepszej renomy, szczególnie w latach osiemdziesiątych, gdy jakość wykonania była znacznie gorsza niż w latach siedemdziesiątych. Dziś Dacia jest popularną, budżetową marką wykorzystującą sprawdzone technologie Renault, które – mimo że nie są najnowocześniejsze – odwdzięczają się solidnością, a w przypadku ewentualnych napraw, nie rujnują portfela.
W tym tygodniu obchodzimy rocznicę wprowadzenia do produkcji pierwszego samochodu Dacia. Rumuński rząd nie porywał się na budowę własnej konstrukcji, a zdecydował się na zachodnią licencję. Konkursu nie wygrał Fiat, który świetnie odnajdywał się w sprzedaży swoich technologii za żelazną kurtyną, a Renault, proponując model 12. Tak powstała Dacia 1300, która była montowana w rumuńskiej fabryce Mioveni z gotowych komponentów wysyłanych z Francji. Dopiero w kolejnych latach Rumunii zaczęli samodzielne produkować poszczególne elementy.
Dacia 1300 pozostała w produkcji do 2004 roku i doczekała się licznych modyfikacji, które nigdy nie odmieniły gruntownie tego modelu. Przez ten czas udało się wyprodukować prawie 2 miliony egzemplarzy. Później Rumunii oderwali się od współpracy technologicznej z Renault, ale ich drogi znów się zeszły. Dziś Dacia jest kontrolowana przez Francuzów i jak widać, wyszła na tym lepiej niż FSO na mariażu z Daewoo.
24.08.2000 | Największy korek świata rozładowany
Przyzwyczailiśmy się, że w Chinach wszystko musi być wielkie. Duże miasta w Chinach mają populację niewielkich państw Europy, co rzutuje również na liczbę samochodów, a co za tym idzie – na korki. Każdemu z nas zdarzało się narzekać na opóźnienia na obwodnicach miast czy autostradach, ale nasze problemy z zamkniętą trasą A4 są niczym w porównaniu do zatoru, który rozpoczął się 14 sierpnia 2000 roku i został rozładowany dopiero 10 dni później. Na półtora tygodnia powstał korek liczący 100 km, który zmuszał kierowców do stania lub poruszania się z niewielką prędkością.
Ta niezwykle przykra dla kierowców sytuacja miała miejsce na drodze między Pekinem a miastem Huai'an. Co ciekawe, korek nie został spowodowany przez potężny karambol czy zarwanie się fragmentu drogi. Problemem była zbyt duża liczba samochodów, a w szczególności ciężarówek, co w połączeniu z robotami drogowymi, stworzyło najdłuższy korek świata – zarówno jeśli chodzi o długość, jak i czas trwania.
25.08.1991 | Michael Schumacher debiutuje w F1
Michael Schumacher, legenda wyścigów F1, obchodzi w tym tygodniu rocznicę swojego debiutu w najbardziej prestiżowym cyklu wyścigów w Europie.
Jego pierwszy wyścig w karierze miał miejsce w Belgii, na torze Spa-Francorchamps, gdzie musiał rywalizować z takimi kierowcami jak Ayrton Senna czy Nelson Piquet. Na linii startu, Schumacher pojawił się w miejsce Bertranda Gachota, który był oficjalnym kierowcą Jordana. Wszystko przez sprzeczkę z kierowcą taksówki w Londynie, która zaprowadziła Gachota do aresztu. Tak otworzyła się droga dla młodego Niemca.
Już podczas kwalifikacji Schumacher pokazał, że potrafi być bardzo szybki: osiągnął siódmy najlepszy czas, jednak nie mógł ukończyć wyścigu przez problem ze sprzęgłem.
Tak rozpoczęła się historia najbardziej utytułowanego niemieckiego kierowcy wyścigowego, który swoje pierwsze mistrzostwo zdobył w 1994 roku, a na początku nowego tysiąclecia był prawdziwym potentatem, zdobywają wszystkie mistrzostwa od 2000 do 2004 roku włącznie.
Dziś, w wyniku wypadku na nartach, który miał miejsce w 2013 roku, Michael Schumacher nie jest w pełni sprawny. Rodzina nie informuje o aktualnym stanie zdrowia byłego kierowcy, ale najprawdopodobniej wymaga opieki.
26.08.1959 | Prezentacja Mini
Wielka Brytania lat pięćdziesiątych nie była krajem „mlekiem i miodem płynącym”, tak jak cała powojenna Europa, która dopiero próbowała wyjść na prostą po wojennym drenowaniu zasobów. Każda nacja potrzebowała niewielkiego samochodu, który mógł zmotoryzować społeczeństwo. W przypadku Wielkiej Brytanii naprzeciw wyszła firma British Motor Corporation, która w 1956 roku rozpoczęła prace nad małolitrażowym samochodem osobowym.
Mini, które trafiło do produkcji 26 sierpnia 1959 roku, jest dziś, po kilku dekadach, jedną z ikon Wielkiej Brytanii, samochodem bardziej kojarzonym z Wyspami niż luksusowe Jaguary czy Aston Martiny.
Klasyczne Mini było produkowane do 2000 roku w wielu odmianach. Powstało ponad 5,3 miliona egzemplarzy. Dziś tradycję Mini kontynuuje nowa marka, znajdująca się pod kontrolą BMW. Te samochody niewiele mają wspólnego z tanimi pojazdami dla każdego, ale zręcznie nawiązują swoim stylem retro do jednej z ikon popkultury.