Kartka z kalendarza: 2–8 lipca
Zapraszamy na krótki przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
2.07.1992 | Milionowy Chevrolet Corvette opuszcza fabrykę
39 lat – tyle potrzebował Chevrolet, by wyprodukować milion egzemplarzy swojego sportowego samochodu. Początki nie były najlepsze, ale model znalazł grono swoich sympatyków i utrzymał się w produkcji przez kilka pierwszych „chudych” lat. Kolejne generacje były już większymi sukcesami komercyjnymi.
Milionowym egzemplarzem był biały roadster czwartej generacji (1984-1996), z czarnym dachem i czerwonym wnętrzem, co było odniesieniem do pierwszej generacji Corvette, która trafiła do produkcji w 1953 roku. Auto wyposażono w silnik LT1 o pojemności 5.7 litra i mocy 304 KM.
Ciekawa jest historia tego egzemplarza, który w 2014 roku uległ zniszczeniu, mimo że znajdował się w muzeum Corvette. Wszystko za sprawą osunięcia się ziemi, które zniszczyło podłogę muzeum i pociągnęło za sobą osiem wyjątkowych egzemplarzy, w tym opisywany jubileuszowy samochód. Na szczęście po 19 miesiącach blask białej Corvette został przywrócony i eksponat nadal znajduje się w National Corvette Museum w miejscowości Bowling Green w Kentucky – stanie, w którym go wyprodukowano.
3.07.1935 | Zmarł Andre Citroen
Gdy 3 lipca 1935 roku Andre Citroen umierał na raka, nie był już właścicielem firmy, którą stworzył od zera.
Wszystko zaczęło się w 1900 roku, gdy podczas podróży do Łodzi zapoznał się z kołami zębatymi wykorzystywanymi w przemyśle przędzalniczym. Kupił patent na ich wytwarzanie i po powrocie do Paryża wprowadził do produkcji stalowe koła zamiast drewnianych, wykorzystywanych w Polsce.
Produkcja przekładni zębatych była sukcesem i już w 1919 roku podjął decyzję o wytwarzaniu samochodów. W ciągu dziesięciu lat stał się najważniejszym producentem samochodów we Francji, a przed II wojną światową rozszerzył swoją działalność na produkcję ciężarówek i pojazdów militarnych. W 1934 roku zadebiutował model Traction Avant, niezwykle nowoczesny samochód, z przednim napędem i jednobryłowym nadwoziem. Mimo tego Citroen miał duże problemy finansowe i w 1934 roku Andre Citroen musiał sprzedać udziały koncernowi Michelin.
4.07.1957 | Premiera Fiata 500
W połowie lat pięćdziesiątych przed Fiatem stało niezwykłe wyzwanie: przygotowywał się do wprowadzenia następcy swojego bestsellera, Fiata 500, zwanego również Topolino, który był produkowany od 1936 roku. Nowy – najmniejszy z samochodów marki – zadebiutował w 1957 roku i był produkowany aż do 1975 roku.
Nowa 500-ka była nawet mniejsza niż poprzedniczka – mierzyła zaledwie 3 metry długości (około 20 cm mniej niż Topolino), ważyła pół tony i była zasilana niewielkim, dwucylindrowym silnikiem o pojemności 0,5 litra. Z racji słodkiego wyglądu, zwrotności i co ważne – niskiej ceny – Fiat 500 stał się bestsellerem, a dziś jest kultowym pojazdem, na stałe wpisanym w historię włoskiej motoryzacji.
5.07.1865 | Pierwszy amerykański automobil został wyeksportowany
Pierwszy pojazd wyprodukowany w Ameryce, który został wyeksportowany, nie był produktem żadnego z dobrze znanych nam dziś koncernów. Elijah Ware stworzył pojazd napędzany parą. Było to w zasadzie podwozie powozu, które do napędu wykorzystywało nie konie, a silnik parowy. W 1865 roku pojazd został sprzedany przez projektanta za 300 dolarów nowemu właścicielowi z Wyspy Księcia Edwarda w Kanadzie. W taki sposób doszło do pierwszego eksportu samochodu w historii USA.
6.07.1922 | Pierwsze polskie rejestracje samochodów
Druga Rzeczpospolita po odzyskaniu niepodległości musiała stawić czoła wielu problemom unifikacji terytorium państwa podzielonego przez lata między trzech zaborców. 6 lipca 1922 roku wprowadzono regulacje dotyczące rejestracji samochodów w całym kraju, co oznacza, że od tego roku możemy mówić o pierwszych polskich rejestracjach. Miały one białe tło, czerwone litery, czarne cyfry i czarną obwódkę dookoła tablicy.
7.07.1919 | Pierwszy Citroen 10 HP Type A trafia do klienta
Pierwszy samochód Citroena został odebrany przez klienta 7 lipca 1919 roku. Był to Citroen 10 HP Type A, wyposażony w 18-konny silnik o pojemności 1.3 litra, który pozwalał na rozpędzenie tego niewielkiego automobilu do 65 km/h. Auto błyskawicznie stało się sukcesem, a produkcja wynosiła nawet do 100 egzemplarzy dziennie. Samochód wytwarzano do 1921 roku. Do tego czasu wyprodukowano aż 24 tys. egzemplarzy, co było znakomitym wynikiem i zbudowało reputację marki. Następca modelu 10 HP Type A, czyli Type B2, którego wprowadzono do produkcji w 1921 roku, był prawdziwym bestsellerem.
8.07.1949 | Pierwsze regulacje dotyczące Kei carów
Rozwój mikrosamochodów przypadł na trudne czasy po II wojnie światowej, gdy problemem był nie tylko brak pieniędzy potencjalnych klientów, ale także braki surowcowe. W Europie epizod z tego typu pojazdami trwał bardzo krótko, ale w Japonii mikrosamochody są produkowane do dziś. W 1949 roku, a dokładniej 8 lipca 1949 roku, wprowadzono pierwsze regulacje dotyczące tzw. kei cars. Jeśli samochód spełniał założone przez japoński rząd wymagania, użytkownik mógł liczyć na niższe opłaty za użytkowanie.
Pierwsze regulacje zakładały ograniczenie do 2,8 metra długości, 1 metra szerokości, a silnik mógł mieć maksymalnie 100 cm3 (silnik czterosuwowy) lub 150 cm3 w przypadku dwusuwu. Kolejne regulacje pozwalające na zastosowania większych jednostek – 200 lub 300 cm3 wprowadzono już w 1950 roku.
Kilka lat temu przyglądaliśmy się japońskim mikrosamochodom i wybraliśmy dziesięć, naszym zdaniem, najciekawszych.