Kartka z kalendarza: 19–25 listopada
Zapraszamy na przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
19.11.1937 | Rekord prędkości na lądzie
Teren dawnego jeziora Bonneville w Utah, miejsca od dawna ważnego dla sportów motorowych – to właśnie tam, 19 listopada 1937 roku, angielski śmiałek, George Eyston zdecydował się podjąć próbę ustanowienia nowego rekordu prędkości na ziemi. Jego Thunderbolt rozpędził się do astronomicznej prędkości 502 km/h.
Jak łatwo się domyślić, bolid o lotniej nazwie Thunderbolt, nie był zwykłym sportowym samochodem z tamtych lat. To smukła strzała, będąca w zasadzie aerodynamicznie opakowanymi dwoma silnikami lotniczymi Rolls-Royce V12, z których każdy miał 36.5 litra pojemności i moc 2283 KM.
Thunderbolt ważył około 7 ton, ale dzięki ogromnej mocy gwarantowanej przez turbodoładowane silniki lotnicze, był w stanie ustanowić lądowy rekord świata, który został pobity w kolejnym roku, również przez ten bolid, ale z usprawnionym nadwoziem.
20.11.1918 | Citroen Typ A otrzymuje homologację
W 1919 roku do sprzedaży wszedł pierwszy samochód marki Citroen, ale nim Typ A mógł zaliczyć swój debiut rynkowy, musiał przejść homologację, co odbyło się 20 listopada 1918 roku. Tak rozpoczęła się historia jednej z najważniejszych europejskich firm motoryzacyjnych, która przez kolejne dekady szokowała swoim awangardowym podejściem do motoryzacji, o czym miałem okazję pisać.
Citroen Typ A, nazwany również 10 HP, bazował na pomyśle Henry'ego Forda. Był prostym samochodem, który miał być produkowany masowo. I tak faktycznie się stało – od 1919 do 1921 roku Citroen wyprodukował ponad 24 tys. egzemplarzy, dzięki czemu stał się dużym producentem jak na Europę, która podnosiła się po wydarzeniach I wojny światowej.
21.11.1967 | Urodziny Kena Blocka
Na ten tydzień przypada rocznica urodzin Kena Blocka, który jest najbardziej znany ze swoich występów typu Gymkhana, gdzie popisywał się precyzją i refleksem przy akompaniamencie pisku i swądu opon.
W rajdach w USA Block startował od 2005 roku; przez pierwsze lata w Subaru Imprezie WRX, dopiero później w Fordzie Focusie. W WRC pojawił się w 2014 roku, ale do dziś nie odniósł większego sukcesu. Był za to pierwszym Amerykaninem, który wystartował w tym cyklu.
Block to również przedsiębiorca, jeden ze współwłaścicieli DC Shoes, jak również postać medialna i miłośnik sportu, nie tylko motorowego.
22.11.1900 | Test pierwszego Mercedesa
Nim Daimler powołał Mercedesa, sprzedawał automobile pod swoją marką. Wszystko zmieniło się za sprawą Emila Jellinka, którego – stosując dzisiejszą terminologię – nazwalibyśmy oficjalnym dealerem pojazdów niemieckiej marki.
Jellinek kupił pojazd Daimlera, ścigał się nim, a później zdecydował się sprzedawać kolejne sztuki swoim znajomym. Szło mu na tyle dobrze, że Daimler traktował go jako ważnego klienta i zgodził się zbudować specjalnie dla niego wyścigowy pojazd nazwany, zgodnie z życzeniem Jellinka, imieniem jego córki, Mercedes. Tak rozpoczęła się historia marki Mercedes. Gotowy pojazd zbudowany dla Jellinka został przetestowany po raz pierwszy 22 listopada 1900 roku, a zadebiutował w sporcie motorowym w marcu 1901 roku podczas zawodów w Nicei, gdzie 35-konny Mercedes zwyciężył w wyścigu Nicea – Salon – Nicea.
Daimler oficjalnie zarejestrował znak towarowy Mercedes-Benz w 1902 roku.
23.11.1897 | Ransom E. Olds otrzymuje patent na powóz silnikowy
W ubiegłym tygodniu wspominaliśmy wykupienie marki Oldsmobile przez General Motors, ale dzisiejsza kartka z kalendarza cofa nas do samego początku przygody Ransoma E. Oldsa z motoryzacją.
W wieku 33 lat, amerykański konstruktor otrzymał patent na powóz z silnikiem oraz założył firmę Olds Motor Vehicle Company. W 1901 roku na rynek wprowadzono do sprzedaży pierwszy model.
Od tego czasu powstało ponad 35 milionów samochodów marki Oldsmobile, która od 1908 roku należała do koncernu General Motors. W 2004 roku zdecydowano się na zaprzestanie produkcji. Póki co nie zanosi się na to, że kiedykolwiek powstanie kolejny Oldsmobile. A szkoda, bo była to jedna z najstarszych marek w historii.
24.11.1978 | Debiut Hondy Prelude
Niestety Honda zapomniała o Prelude. Dziś w salonach nie uświadczymy tego modelu, ale na przestrzeni kilku dekad pojawiło się pięć generacji. Historia rozpoczęła się 24 listopada 1978 roku, gdy wyprowadzono do sprzedaży nowy model, mający wykraść nieco klientów Toyocie, która z powodzeniem sprzedawała Celicę.
Prelude była dość kompaktowa – mierzyła niespełna 4,1 metra, miała długą maskę i nisko poprowadzoną linię dachu. Honda użyła dwóch jednostek benzynowych 1.6 i 1.8 o mocy 80 i 90 KM.
Honda Prelude okazała się sukcesem – produkowano ją do 1982 roku. Mimo że nie sprzedawała się dobrze w Europie, to radziła sobie w USA i Japonii. Pierwsza generacja została wytworzona w ponad 313 tysiącach egzemplarzy. Honda nabrała odwagi i następcą było o wiele bardziej odważnie zaprojektowane coupe.
25.11.2009 | Toyota przywołuje ponad 4 miliony samochodów do serwisu
W listopadzie 2009 roku amerykańskie media obiegła informacja, że Toyota musi dokonać największej akcji przywoławczej w historii.
Amerykański urząd ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, NHTSA, zgłaszał problem możliwości blokady pedału gazu podczas jazdy. Akcja przywoławcza objęła wiele modeli Toyoty i Lexusa, i miała na celu zwiększenie przestrzeni między pedałem, a dywanikiem. Łącznie do serwisów wezwano 4,26 mln pojazdów.
Problem nie został rozwiązany i kolejne akcje przywoławcze miały miejsce w 2010 w USA, jak również w Europie i Chinach.