Kartka z kalendarza: 18–25 marca
Zapraszamy na przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
18.03.1895 | Pierwszy autobus wchodzi do służby
Pierwszy zmotoryzowany bus wszedł do służby 18 marca 1895 roku w Niemczech, a dokładniej w Nadrenii Północnej-Westfalii. Pojazd kierowany przez Hermanna Golze dokonywał przewozu do 7 pasażerów na trasie liczącej około 100 km: od Siegen, przez leżące nieopodal miasto Netphen, kończąc podróż na Deutz, wschodniej części Kolonii.
Bus wykonujący przewóz był w zasadzie zmotoryzowanym powozem z zamkniętą przestrzenią pasażerską i odsłoniętym stanowiskiem dla kierowcy. Pojazd napędzał silnik Benza o mocy 5 KM.
Wraz z nowymi silnikami rozwijano temat komunikacji zbiorowej, budując coraz większe pojazdy tego typu, bardziej przypominające współczesne autobusy. Pierwszy całkowicie zbudowany przez Daimlera został zaprezentowany w 1896 roku i trafił do produkcji rok później.
19.03.1952 | Milion Jeepów
Jeep, mimo że nie decydował o sile ognia Aliantów, był jednym z najważniejszych pojazdów II wojny światowej. Jego produkcja ruszyła pełną parą w 1941 roku. Zakład Willysa w Toledo nie mógł sprostać potrzebom wojennym dlatego wykorzystano możliwości produkcyjne Forda, który budował terenówki według dokumentacji Willysa na zlecenie rządu USA. Łącznie w czasie II wojny światowej wyprodukowano prawie 640 tysięcy samochodów.
Po zakończeniu II wojny światowej Willys nadal produkował Jeepa, również na potrzeby cywilne (od 1945 roku wytwarzano model CJ-2A). Zbudowano również kolejne wcielenia militarne. Był to m.in. model M38, który miał mocniejszą ramę, zawieszenie oraz nowy układ zapłonowy. Samochody w tej wersji wykorzystywano podczas wojny koreańskiej.
Do 19 marca 1952 roku wyprodukowano milion Jeepów, a firma dopiero się rozkręcała. Willys produkował na potrzeby armii USA do końca lat pięćdziesiątych. W 1959 roku Ford przejął kontrakt i wprowadził do armii pojazd terenowy własnej konstrukcji. Nie przeszkodziło to w rozwoju Willysa, który nadal produkował pojazdy na potrzeby cywilne.
20.03.1957 | Rozpoczęcie produkcji seryjnej Syreny
Produkcja pierwszego prawdziwie polskiego samochodu osobowego rozpoczęła się 20 marca 1957 roku. Oczywiście już w 1951 roku rozpoczęto wytwarzanie FSO Warszawy, ale był to pojazd licencyjny. W przypadku Syreny była to autorska konstrukcja polskich inżynierów, wykorzystująca elementy pojazdu FSO Warszawa m.in. ze względu na ograniczenie kosztów produkcji.
Syrena była małolitrażowym samochodem, który miał trafić dla przodowników pracy, dziennikarzy, artystów i ludzi wolnych zawodów. Początkowo zakładano roczną produkcję w wysokości 4000 egzemplarzy, ale zwiększono ją do 10 000 sztuk. Mimo tego Syrenę produkowano w niewielkich ilościach – do końca 1957 roku zbudowano zaledwie 200 sztuk. W kolejnym – 660 samochodów.
W pierwszym roku Syrena 100 była wytwarzana całkowicie ręcznie, dopiero od 1958 roku zaczęto przygotowywać nadwozia, których blachy były kształtowane maszynowo. Jakość wykonania pierwszych Syren była niezwykle niska. Problemem był również niezbyt nowoczesny silnik zaadaptowany z motopompy. Syrena była paliwożerna ze względu na dość wysoką masę własną w porównaniu do swoich rozmiarów. Ponadto nie prowadziła się najlepiej, miała problemy z trakcją, a także liczne niedociągnięcia konstrukcyjne. Winą za ten stan rzeczy można obarczyć m.in. bardzo niskie nakłady przeznaczone na wdrożenie Syreny do produkcji seryjnej.
21.03.1964 | Debiut Skody 1000 MB
21 marca 1964 roku był ważnym dniem dla czechosłowackiej Skody. To właśnie wtedy zaprezentowano następcę modelu Octavia. Nazwano go mniej elegancko: 1000 MB, ale powód wybrania tej nazwy był dobry – rodzinne miasto Skody, gdzie zlokalizowana była fabryka, Mlada Boleslav, obchodziło tysiąclecie istnienia. Model 1000 MB upamiętnił tę okrągłą rocznicę.
Czechosłowaccy inżynierowie bardzo poważnie podchodzili do opracowywania nowego modelu. Prace trwały około dekady i zaowocowały nowoczesnym samochodem, który stał się ojcem dla całej generacji Skód z silnikiem umieszczonym z tyłu i napędem na tylną oś.
Skoda 1000 MB stała się hitem sprzedażowym nie tylko w kraju, ale również w innych demoludach. Było to również jedno z najrozsądniejszych samochodów z Bloku Wschodniego, sprzedawane w krajach kapitalistycznych. Do 1969 roku wyprodukowano ponad 443 tysiące samochodów.
22.03.1983 | AM General wygrywa kontrakt na produkcję HMMWV
Pod koniec lat osiemdziesiątych lekki samochód terenowy amerykańskiej armii był bardzo starą konstrukcją przypominającą z zewnątrz klasycznego Jeepa. Nic dziwnego, że już od końca lat siedemdziesiątych szukano następcy Forda MUTT. Do przetargu przystąpiła firma AM General, która wywodziła się w prostej linii od przedsiębiorstwa produkującego Jeepa z okresu II wojny światowej.
Nowy pojazd wielozadaniowy amerykańskiego wojska otrzymał akceptację w marcu 1983 roku i jeszcze tego samego roku wprowadzono go do produkcji. W odróżnieniu od swojego poprzednika był przystosowany do opancerzenia. Jego rozmiary pozwalały również na szersze możliwości zabudowy. Od 1984 roku wyprodukowano ponad 280 tysięcy egzemplarzy, które służą również w polskim wojsku.
23.03.1909 | Powstaje Maybach
Wilhelm Maybach pod koniec XIX wieku ściśle współpracował z Daimlerem, wykorzystując swoje umiejętności m.in. do budowy legendarnego silnika „Zegarek dziadka”, który napędzał pierwsze pojazdy Daimlera. Współpraca zakończyła się w 1907 roku. Po odejściu z firmy Maybach powrócił na rynek motoryzacyjny z nową firmą, powołaną 23 marca 1909 roku.
Początkowa jej działalność skupiała się wokół sterowców. Wilhelm Maybach budował silniki wysokoprężne i gazowe do sterowców Zeppelina. Dopiero po I wojnie światowej, w 1918 roku, Maybach powrócił do konstruowania samochodów, co zaowocowało premierą pierwszego luksusowego pojazdu marki – Maybacha W3 (1921).
Limuzyna wykorzystywała autorski, sześciocylindrowy silnik o pojemności 5.7 litra i mocy 70 KM. Do 1928 roku udało się wyprodukować 305 egzemplarzy w kilku odmianach nadwozia. Od tego momentu Maybach wszedł do sektora najbardziej luksusowych samochodów, prezentując do II wojny światowej kilka przełomowych modeli, z których te najbardziej kultowe nosiły nazwę Zeppelin – były to modele DS7 i DS8.
24.03.1962 | Debiut wyścigowy Ferrari 250 GTO
To bez wątpienia najbardziej pożądane auto Ferrari lat sześćdziesiątych. By go zakupić, nie wystarczyło mieć ogromną ilość pieniędzy – konieczna była akceptacja zamówienia przez właściciela marki. W ciągu dwóch lat produkcji powstało zaledwie 36 egzemplarzy 250 GTO, które dziś osiągają oszałamiające ceny na aukcjach klasyków. Nim Ferrari 250 GTO windowało rekordy najdroższych samochodów sprzedanych w domach aukcyjnych, zadebiutowało na torze.
Na amerykańskim torze Sebring rozegrano 12-godzinny wyścig zakończony zwycięstwem Ferrari. Na pierwszym miejscu dojechało Ferrari 250TRI, a na drugim, nowe 250 GTO.
25.03.1984 | Debiut Ayrtona Senny
Przygoda Ayrtona Senny z F1 zaczęła się w 1983 roku, gdy po sukcesach w niższych klasach wyścigowych, niezwykle szybki i precyzyjny Brazylijczyk rozpoczął testy w kilku stajniach, w tym w McLarenie, Brabhamie i Williamsie, ale wskutek pozasportowych zawirowań w świecie F1 wylądował w angielskim zespole Toleman, który startował dopiero od 1981 roku.
Ayrton Senna zadebiutował w Grand Prix Brazylii 25 marca 1984 roku, ale nie mógł go zaliczyć do udanych. Z powodu awarii turbosprężarki musiał wycofać się już po przejechaniu 8 okrążeń. W kolejnym wyścigu, podczas Grand Prix RPA, udało mu się zdobyć pierwszy punkt, ale pierwszy duży sukces zanotował podczas wyścigu w Monaco w tym samym sezonie, gdzie podczas zmagań w deszczu awansował z 13. na 2. miejsce i ukończył zawody tuż za Alainem Prostem.
Tak zaczęła się kariera jednego z najbardziej utalentowanych kierowców w historii F1.