Kartka z kalendarza: 18–24 lutego
Zapraszamy na przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
18.02.1898 | Enzo Ferrari przychodzi na świat
W tym tygodniu przypada rocznica urodzin założyciela najbardziej znanej marki samochodów sportowych. Nim Ferrari stało się producentem niezwykle drogich, sportowych samochodów, Enzo Ferrari startował w wyścigach w barwach Alfy Romeo.
Enzo Ferrari urodził się 18 lutego 1898 roku w Modenie, niewielkim mieście nieopodal Bolonii. Już od najmłodszych lat interesował się wyścigami, a zadebiutować udało mu się w 1919 roku w wyścigu Parma-Poggio di Berceto. W 1924 roku stał się kierowcą wyścigowym Alfy Romeo, a w 1929 roku założył Scuderia Ferrari. Początkowo była to stajnia wyścigowa wykorzystująca samochody Alfa Romeo. Enzo Ferrari wycofał się z wyścigów w 1932 roku, gdy urodził mu się syn. Swój pierwszy samochód wyścigowy, wraz z zespołem, zbudował na legendarny wyścig Mille Miglia w 1940 roku, ale dopiero po wojnie, w 1947 roku, pojawił się pierwszy pojazd nazwany Ferrari.
Ferrari 125S powstało jedynie w dwóch egzemplarzach i było napędzane silnikiem V12 o pojemności 1.5 litra i mocy 118 KM. Samochody świetnie radziły sobie w wyścigach, więc Enzo Ferrari zaczął przygotowywać następcę. Z czasem padł pomysł na zbudowanie wersji drogowej. Tak powstał model 166 Inter (1949), bazujący na wyczynowej wersji 125S.
Enzo Ferrari pilnował rozwoju swojego przedsiębiorstwa aż do swojej śmierci w 1988 roku.
19.02.1954 | Ukończono prototyp Forda Thunderbirda
Pomysł Thunderbirda narodził się w 1952 roku, gdy przedstawiciele Forda zwiedzali salon samochodowy w Paryżu. Doszli wówczas do wniosku, że stonowana gama modelowa marki potrzebuje bardziej stylowego samochodu z zacięciem sportowym.
W przeciwieństwie do Chevroleta Corvette, Ford Thunderbird nie miał być samochodem sportowym, a wygodnym, luksusowo wykończonym kabrioletem dysponującym mocnym silnikiem, który idealnie wpisywał się w powojenną amerykańską koniunkturę. Rynek domagał się atrakcyjnych samochodów stworzonych z myślą o kierowcy.
Budowa pierwszego prototypu została ukończona 19 lutego 1954 roku, a następnego dnia samochód zadebiutował na Detroit Motor Show. Proces produkcyjny rozpoczął się 9 września 1954 roku. Od razu auto stało się sukcesem – Ford zakładał produkcję 10 tys. egzemplarzy, ale faktycznie w pierwszym roku udało się sprzedać ponad 16 tysięcy samochodów.
20.02.1909 | Założenie marki Hudson
Hudson to kolejna nieistniejąca już marka samochodów, która powstała na początku XX wieku. 20 lutego 1909 roku grupa biznesmenów z Josephem L. Hudsonem na czele założyła Hudson Motor Car Company; firmę, której celem była produkcja atrakcyjnych cenowo pojazdów.
Nowopowstałe przedsiębiorstwo było dobrze przygotowane do rozpoczęcia produkcji. Za przygotowanie pierwszego pojazdu odpowiedzialny był były pracownik Oldsmobile, Roy D. Chapin. Efektem jego prac był to Hudson 20, który stał się prawdziwym sukcesem – sprzedał się w liczbie ponad 4,5 tysiąca egzemplarzy w pierwszym roku produkcji. Było to możliwe dzięki atrakcyjnej cenie nieprzekraczającej tysiąca dolarów. Zapewniło to dobry start, a Hudson rozwijał się aż do II wojny światowej. Po wojnie, na początku lat pięćdziesiątych, firma zaczęła notować straty. W 1954 roku została połączona z firmą Nash, przekształcając się w American Motors Corporation.
21.02.1948 | Początek wyścigów NASCAR
Amerykanie z chęcią rywalizowali ze sobą już na samym początku automobilizmu i wraz ze wzrostem dostępności samochodów, pojawiała się coraz większa liczba śmiałków, która modyfikowała swoje pojazdy, by być jeszcze bardziej konkurencyjnymi. Wielu z nich uczestniczyło w zawodach zlokalizowanych na plaży w mieście Daytona Beach. Pierwsze wyścigi odbyły się tam w 1902 roku, a z roku na roku przybywało uczestników i widzów. Kierowcy nie zawsze byli odpowiednio traktowani przez swoich promotorów, co w 1947 roku spowodowało rozmowy o założeniu organizacji standaryzującej wyścigi. Rozmowy zakończyły się 21 lutego 1948 roku założeniem NASCAR.
Pierwszy wyścig pod egidą NASCAR odbył się dopiero w czerwcu 1949 na torze Charlotte Speedway. Wydarzenie okazało się sukcesem – oglądało je około 13 tysięcy fanów. Kierowcy ścigali się w zbliżonych do seryjnych samochodach popularnych amerykańskich marek. Wyścig zakończył się zwycięstwem Jima Ropera w Lincolnie, który mimo, że dotarł na metę drugi, to po dyskwalifikacji Glenna Dunnawaya w Fordzie (za niestandardowe tylne zawieszenie), wygrał główną nagrodę.
Z czasem organizacja zaczęła dopuszczać większą liczbę przeróbek. Dziś samochody biorące udział w zawodach mają jedynie nadwozia przypominające cywilne samochody.
22.02.1993 | Początek produkcji Seata Ibizy
Początek lat dziewięćdziesiątych był dla Seata okresem zmian. Od lat siedemdziesiątych hiszpańska marka była mocno związana z Fiatem, ale w 1980 roku Włosi sprzedali swoje udziały, a dwa lata później firmą potrzebującą technologii zainteresował się Volkswagen. W 1986 roku Volkswagen kupił 51% akcji Seata, w 1990 roku przejął resztę. W 1991 roku pojawił się pierwszy samochód zbudowany w oparciu o niemiecką technologię – było to Toledo pierwszej generacji.
Kamieniem milowym było uroczyste otwarcie nowej fabryki w mieście Martorell, zlokalizowanym nieopodal Barcelony. Budowa nowego zakładu trwała 34 miesiące i kosztowała równowartość blisko 1,5 miliarda euro. W nowej fabryce rozpoczęto produkcję dwóch modeli: Ibizy i Cordoby.
23.02.2011 | Koniec produkcji w FSO
FSO w nowe tysiąclecie weszło z dużymi problemami finansowymi, a szansą na ratunek miała być współpraca z Awto-ZAZ, które przejęło część akcji FSO w 2005 roku. Rzeczywiście udało się wdrożyć do produkcji nowe modele – Aveo w wersji sedan i hatchback, ale nie pozwoliło to na utrzymanie się firmy na rynku.
W 2008 roku przeniesiono produkcję Lanosa na Ukrainę i pozostawiono jedynie Aveo. Już w 2009 roku zaczęto od redukcji załogi, a nawet zatrzymania linii produkcyjnych. Problem leżał nie tylko w samym polskim zakładzie, ale również w zagrożonym bankructwem General Motors, które zajmowało się sprzedażą samochodów w swojej sieci dealerskiej. Ostatni Chevrolet Aveo opuścił polską fabrykę 23 lutego 2011 roku, wraz z wygaśnięciem licencji. Mimo poszukiwań partnera, nie wprowadzono do produkcji żadnego nowego modelu. Zarząd kontynuował redukcję załogi oraz sprzedaż gruntów należących do zakładu.
24.02.1955 | Narodziny Alaina Prosta
Czterokrotny Mistrz Świata Formuły 1 Alain Prost obchodzi w tym tygodniu swoje urodziny. Ten jeden z najbardziej utytułowanych kierowców, nazywany „profesorem”, urodził się w miejscowości Saint-Chamond zlokalizowanej niedaleko Lyonu. W wieku 14 lat zaczął jeździć w kartingu. W 1975 roku zwyciężył we francuskich mistrzostwach gokartów, a w 1978 roku zaczął ścigać się w Formule 3. Sukcesy w tej klasie wyścigowej zaprowadziły go do Formuły 1.
Pierwszy sezon spędził w teamie McLarena, a w swoim debiucie zajął punktowane, szóste miejsce. Niestety, później nie miał tyle szczęścia – często dochodziło do awarii i wypadków, przez co pierwszy sezon nie był uznany za udany. W kolejnym roku zaczął jeździć w Renault. Swoje największe sukcesy notował po powrocie do McLarena, co miało miejsce w 1984 roku. W barwach McLarena zdobył trzy mistrzostwa świata – w 1985, 1986 oraz 1989. Ostatni, czwarty tytuł uzyskał w swoim ostatnim sezonie, w 1993 roku.