Kartka z kalendarza: 18-24 czerwca
Zapraszamy na przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada tym tygodniu.
18.06.1986 | Volkswagen przejmuje Seata
Seat, po zakończeniu współpracy z Fiatem, poszukiwał partnera biznesowego, który mógłby dostarczyć niezbędnych technologii. Rozmowy toczono m.in. z Mitsubishi, Nissanem, Toyotą i Volkswagenem. To właśnie ten ostatni okazał się najbardziej konkretny i w 1982 roku rozpoczęto produkcję Volkswagena Passata B2 w zakładzie Seata w Barcelonie. Współpraca rozwijała się bardzo dobrze. W zakładach Seata powstawał jeszcze model Derby.
18 czerwca 1986 roku Volkswagen wykupił 51 procent udziałów Seata, a do 1990 roku przejął markę w całości. Pierwszym samochodem, który powstał po fuzji, był Seata Toledo pierwszej generacji, wykorzystujący technologię znaną z Golfa II.
19.06.1911 | General Motors powołuje spółkę zajmującą się eksportem
General Motors, założone w 1908 roku przez Williama C. Duranta, od samego początku rozwijało się w niezwykłym tempie. Początkowo Durant posiadał jedynie Buicka, ale jeszcze w 1908 roku przejął Oldsmobile, a rok później Cadillaca. Kosztowało to sporo pieniędzy i spowodowało problemy samego Duranta, który został odsunięty od kierownictwa General Motors i wraz z Louisem Chevroletem założył markę Chevrolet, ale to temat na osobą historię.
Rozwijające się General Motors zdecydowało się na wyjście poza USA. W tym celu, 19 czerwca 1911 roku, do życia powołano General Motors Export Company, które miało zajmować się sprzedażą samochodów poza granicami USA.
Jak pokazała historia, General Motors nie poprzestał na sprzedaży, ale również przejmował marki. W 1925 roku nabył angielskiego Vauxhalla, w 1929 roku Opla, a w 1931 roku australijskiego Holdena.
Chevrolet, należący od 1917 roku do General Motors, posiadał montownie w Warszawie, gdzie w latach 1928-1931 wytwarzał luksusowe, jak na czasu międzywojenne, samochody. Podobne montownie powstawały również w wielu innych europejskich miastach.
20.06.1952 | Umiera Luigi Fagioli
W tym tygodniu obchodzimy 66. rocznicę śmierci najstarszego zwycięzcy wyścigu F1, Luigiego Fagioliego. Jego śmierć, jak w przypadku wielu kierowców jego czasów, miała miejsce za kierownicą.
W 1952 roku Fagioli opuścił już wyścigi F1, ale odnosił jeszcze sukcesy w innych zawodach. Jeździł samochodem klasy GT, a konkretnie Lancią Aurelią B20 w wersji sedan, wyposażoną w dwulitrowy silnik. 1 czerwca miał wziąć udział w zawodach w Monte Carlo. Dzień wcześniej, podczas testów, Luigi Fagioli uległ jednak wypadkowi. Kierowca zmarł 20 czerwca w szpitalu w Monte Carlo.
21.06.1947 | Powrót wyścigu Mille Miglia
Mille Miglia, jeden z najbardziej znanych wyścigów wytrzymałościowych, był organizowany od 1927 do 1957 roku, z dużą przerwą, spowodowaną II wojną światową. W jej okresie ostatnie zawody miały miejsce jedynie w kwietniu 1940 roku. Wówczas dystans 1486 km w 8 godzin i 54 minuty przebyła załoga Fritz Huschke von Hanstein i Walter Baumer w BMW 328 coupe. Powrót do wyścigów miał miejsce dopiero 21 czerwca 1947 roku, gdy organizatorzy przygotowali trasę 1827 km po publicznych drogach Włoch. Zawody zakończyły się 22 czerwca, gdy po 16 godzinach i 16 minutach, na metę przyjechała załoga Clemente Biondetti, Emilio Romano w trzylitrowej Alfie Romeo 8C 2900B coupé Touring. Na drugim i trzecim miejscu uplasowali się zawodnicy ścigający się w znacznie mniejszych Cistaliach 202 (silnik niespełna 1.1 litra). Biondetti zdominował wyścig również w kolejnych latach – zwyciężał aż do 1949 roku, ale od 1948 – za kierownicą Ferrari 166.
Mille Miglia 1947 było ostatnim wyścigiem przed dominacją Ferrari. Począwszy od Mille Miglia 1948, aż do końca organizacji zawodów, na podium znajdowały się załogi w samochodach z Maranello, a najczęściej było to najwyższe miejsce.
22.06.1934 | Porsche otrzymuje kontrakt na stworzenie samochodu dla mas
Ferdinand Porsche był niezwykle cenionym konstruktorem. Mówiło się nawet, że jest ulubieńcem Adolfa Hitlera, który traktował go jak geniusza. Poza projektami stricte militarnymi w okresie II wojny światowej, Porsche otrzymał 22 czerwca 1934 roku kontrakt na zaprojektowanie samochodu dla przeciętnego Niemca.
Faktycznie prace nad małym samochodem rozpoczęły się już w 1933 roku. Wówczas późniejszy Garbus był schowany pod nazwą fabryczną Typ 32 i był projektowany na zamówienie firmy NSU. Do produkcji nigdy nie doszło, ale w styczniu 1934 roku Porsche napisał list do Ministerstwa Komunikacji Rzeszy, w którym opisał swój projekt samochodu małolitrażowego dla mas jako pełnoprawny samochód z silnikiem mocy 26 KM, który można wycenić na około 1500 marek. W marcu Hitler zaakceptował pomysł, a 22 czerwca 1934 roku podpisano umowę. Ferdinand Porsche prowadził wówczas biuro zaledwie 3 lata, zatrudniał garstkę ludzi, jednak nie przeszkodziło mu to w otrzymaniu tak ogromnego kontraktu. Projekt Volkswagena nie powstawał bez dużych problemów, ale to już temat na osobną opowieść.
23.06.1902 | Rejestracja znaku towarowego Mercedes
Mercedes, jedna z najbardziej znanych marek w historii motoryzacji, powstała za sprawą Emila Jellinka, którego związek z Daimlerem rozpoczął się w 1897 roku, gdy zamówił swój pierwszy automobil. Początkowo był tylko klientem, ale zdecydował się pośredniczyć w sprzedaży pojazdów Daimlera bogatym biznesmenom i arystokracji. Brał również udział w wyścigach, kierując niemieckimi samochodami pod pseudonimem Mercedes (imię jego córki).
Współpraca z Daimlerem szła tak dobrze, że Jellinek doprowadził do zawarcia umowy, w której nowy silnik określono nazwą Daimler-Mercedes. Tak powstał pierwszy, nieoficjalny Mercedes. Był grudzień 1900 roku. Już 23 czerwca 1902 roku Daimler zdecydował się na zarejestrowanie marki Mercedes, a sam Jellinek zmienił swoje nazwisko na Jellinek-Mercedes.
Nawet po połączeniu Daimlera z firmą Carla Benza w 28 czerwca 1926 roku, marka Mercedes pozostała, dodano jedynie drugi człon. Tak powstał dobrze nam znany Mercedes-Benz.
24.06.1910 | Powstaje Alfa Romeo
Założona w Mediolanie Alfa Romeo na samym początku swoich dziejów nosiła nazwę A.L.F.A. – był to skrót od Anonima Lombarda Fabbrica Automobili i oznaczał Lombardzką Fabrykę Samochodów. Początkowo była związana z francuską firmą Darracq. To właśnie Alexandre Darracq wraz z grupą włoskich inwestorów zdecydował się zbudować zakład na przedmieściach Mediolanu. A.L.F.A była już inną spółką.
Od razu też, w roku założenia, udało się zaprojektować pierwszy pojazd niezwiązany technologicznie z samochodami Darracq. Była to Alfa 24 HP – duży samochód, wyposażony w jednostkę 4.1 litra, co znacznie wyróżniało go na tle dotychczas wytwarzanych małych aut Darracq, które nie sprzedawały się zbyt dobrze. Za projekt pierwszej Alfy odpowiadał Giuseppe Merosi, który pozostał na kierowniczym stanowisku w firmie do 1926 roku.
Alfa 24 HP okazała się sukcesem i była produkowana przez 4 lata. Już w 1911 roku przygotowano specjalną wyścigową wersję (Tipo Corsa) z dwuosobowym nadwoziem, która wzięła udział w wyścigu Targa Florio. Tak rozpoczęła się pełna sukcesów przygoda Alfy z motosportem.
Nie możemy jeszcze pisać o Alfie Romeo. Drugi człon nazwy doszedł dopiero później. W 1915 roku nowym szefem firmy został Nicola Romeo, a oficjalnie nazwę Alfę Romeo wprowadzono w 1920 roku wraz z debiutem luksusowego Alfa Romeo Torpedo 20/30 HP.