Kartka z kalendarza: 16–22 kwietnia
Zapraszamy na krótki przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
16.04.2010 | Renault kończy współpracę z Mahindrą
W 2007 roku Renault założyło z hinduską Mahindrą spółkę, mającą na celu produkcję na terenie Indii Renault Logan. Ten stan rzeczy utrzymał się do 16 kwietnia 2010 roku, gdy obie strony ogłosiły zakończenie współpracy. Renault odsprzedało Mahindrze swoje udziały w spółce, ale nie wpłynęło to na działanie fabryki Logana w Nashik. Produkcja nadal trwa, jednak od 2010 roku auto nosi już nazwę Mahindra Verito.
W Indiach samochód jest dostępny jedynie w wersji diesel z silnikiem 1.5. Jest to dobrze znany motor 1.5 dCi o mocy 68 KM. Najtańszy model to wydatek blisko 750 tys. rupii, co jest odpowiednikiem około 39 tys. zł.
Rozwój Mahindry trzeba uważnie obserwować, bo koncern chce wyjść poza Indie, czego dowodem jest m.in. zakup włoskiego studia projektowego Pininfarina.
17.04.1964 | Prezentacja Forda Mustanga
Jedna z ikon amerykańskiej motoryzacji, Ford Mustang, został po raz pierwszy zaprezentowany 17 kwietnia 1964 roku i gdy trafił do produkcji, okazał się oszałamiającym sukcesem. Ford stworzył niewielki samochód sportowy, bazując na platformie kompaktowego Falcona, co pozwoliło zachować atrakcyjną cenę na poziomie 2,3 tys. dolarów za wersję bazową. Sprzedaż pierwszej generacji wielokrotnie przekroczyła założenia marketingowców. Pierwsza generacja utrzymała się w sprzedaży do 1973 roku, gdy rozpoczął się kryzys paliwowy, wymuszający na Fordzie wprowadzenie mniejszego i nowocześniejszego modelu.
Od 2014 roku w produkcji jest szósta generacja Mustanga, którą zdążyliśmy już Wam przedstawić w kilku naszych materiałach. Ostatnio pisaliśmy o faceliftingu tego modelu.
18.04.1863 | Urodził się Siegfried Bettmann, ojciec Triumpha
Siegfried Bettmann urodził się 18 kwietnia 1863 roku w Norymberdze, ale swoje dorosłe życie spędził w Anglii, dokąd wyemigrował w 1885 roku. Zajął się tam produkcją rowerów pod nazwą Triumph, a rok później założył firmę Triumph Cycle Company. W latach trzydziestych XX wieku Triumph rozpoczął produkcję samochodów, która trwała aż do 1984 roku. Ostatni samochód marki, jak opuścił fabrykę, był Hondą Ballade, wytwarzaną w zakładzie w Cowley, ale przez kilka dekad Triumph udowodnił, że potrafi tworzyć ciekawe auta. Szczególne miejsce w historii mają roadstery z serii TR.
19.04.2009 | Prezentacja Porsche Panamery na Shanghai International Automobile Show
19 kwietnia 2009 roku, na targach samochodowych w Szanghaju, Porsche zaprezentowało swoją pierwszą limuzynę – Panamerę. Był to drugi, po modelu Cayenne, samochód marki, który nie wpisywał się w dotychczasowy wizerunek.
Stylistycznie nawiązująca do ówcześnie produkowanej 911, Panamera wywoływała różne emocje, ale jak pokazał czas, był to strzał w dziesiątkę. Pierwsza generacja Panamery była produkowana do 2016 roku. W ubiegłym roku do sprzedaży weszła już druga generacja. O limuzynie Porsche mogliście przeczytać na naszych łamach już wielokrotnie.
20.04.1956 | Rozpoczęcie produkcji Moskwicza 402
Zakłady Moskwicz powstały pod stolicą ZSRR w niecodzienny sposób. Po II wojnie światowej Rosjanie wywieźli z Russelsheim wyposażenie fabryki Opla i już od 1947 roku zaczęli produkować przedwojennego Opla Kadetta jako Moskwicza serii 400. Ten przedwojenny samochód pozostał w produkcji aż do 1956 roku, gdy na rynek wszedł znacznie nowocześniejszy następca. Produkcja serii próbnej Moskwicza 402 rozpoczęła się 20 kwietnia 1956 roku. W porównaniu do poprzednika, auto miało znacznie bardziej nowoczesne nadwozie, kojarzące się z pojazdami z Europy Zachodniej. Atrakcyjny wygląd nie szedł w parze ze stroną techniczną. Niewielki silnik o pojemności 1.2 litra produkował zaledwie 35 KM, gdyż był technologicznie przestarzały. Była to jednostka dolnozaworowa (jak silnik pierwszych Warszaw). Moskwicz 402 pozostał w produkcji do 1958 roku. Wówczas doszło do wprowadzenia modelu 407, który zachowywał wygląd poprzednika, ale wprowadzał nowocześniejszy i mocniejszy silnik górnozaworowy.
21.04.1967 | General Motors produkuje 100-milionowy samochód w historii USA
Do kryzysu naftowego lat siedemdziesiątych amerykańska motoryzacja rozwijała się w znakomitym tempie. Było to widoczne szczególnie tuż po wojnie. General Motors, Ford, Chrysler prześcigały się w prezentacji nowych modeli i zwiększały produkcję. Już w 1967 roku, 21 kwietnia, z taśmy produkcyjnej zjechał 100-milionowy samochód koncernu General Motors.
Jubileuszowym modelem był Chevrolet Caprice Custom Coupe, który opuścił zakład w Janesville w Wisconsin.
22.04.1970 | Narodziny Mitsubishi Motor Corporation
Historia firmy Mitsubishi sięga 1917 roku i już wówczas firma produkowała w niewielkich ilościach samochody. Przez pierwsze dekady Mitsubishi zajmowało się głównie produkcją okrętów, lokomotyw oraz oczywiście, samolotów, z których najbardziej rozpoznawalny był Mitsubishi A6M, znany jako Zero, który w początkowej fazie II wojny światowej był nie do pokonania.
Dopiero w kwietniu 1970 roku z Mitsubishi Heavy Industries wydzielono oddzielną dywizję motoryzacyjną. Tak powstało Mitsubishi Motors Corporation, które w historii motoryzacji zapisało się za sprawą tak kultowych modeli jak Pajero czy Lancer.
Dziś oferta Mitsubishi na polskim rynku nie jest bardzo szeroka. Poza niewielkim Space Starem, japońska marka proponuje jedynie crossovery, SUV-y, pickupa L200 i terenowe Pajero.