Kartka z kalendarza: 13–19 sierpnia
Zapraszamy na krótki przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
13.08.1902 | Urodziny Feliksa Wankla
W tym tygodniu obchodzimy rocznicę urodzin Feliksa Wankla, niemieckiego konstruktora, którego najważniejszym patentem był silnik z wirującym tłokiem.
Felix Wankel urodził się 13 sierpnia 1902 roku w mieście Lahr, ale po I wojnie światowej przeniósł się do zlokalizowanego 150 km na północ Heidelbergu. Tam, po ukończeniu szkoły, założył warsztat zajmujący się naprawą samochodów DKW oraz motocykli. Ze względów finansowych nie mógł pozwolić sobie na odebranie uniwersyteckiego wykształcenia, ale nie przeszkodziło mu to w rozwoju swojej konstruktorskiej pasji. Pierwszy patent zdobył w wieku 27 lat.
Silnik jego pomysłu został zbudowany w fabryce NSU w 1957 roku, ale na pierwsze komercyjne zastosowanie przyszło poczekać do 1964 roku, gdy do sprzedaży trafił niewielki kabriolet NSU Wankel-Spider.
Jeśli temat silników Wankla uważacie za ciekawy, zachęcam do sprawdzenia zestawienia 10 najciekawszych samochodów napędzanych takim motorem.
14.08.1927 | Pierwszy wyścig górski w Polsce
Automobilowy Rajd Tatrzański był de facto pierwszym wyścigiem górskim zorganizowanym w II Rzeczpospolitej. Podczas zawodów wydzielono dwie kategorie: motocykle i samochody. W sekcji samochodów w wyścigu wzięły udział takie pojazdy jak Bugatti, Steyer, Tatra czy Lancia. Łącznie pojawiło się 36 zawodników.
Przejazd został zorganizowany po raz pierwszy 14 sierpnia 1927 roku na trasie Łysa Polana – Morskie Oko. Wyścig doczekał się trzech edycji. W pierwszej startowali wyłącznie Polacy związani z Krakowskim Automobilklubem. W kolejnych pojawili się zawodnicy z innych stron Polski oraz zza granicy.
15.08.1899 | Henry Ford odchodzi z Edison Illuminating Company
Henry Ford to bez wątpienia jedna z najważniejszych postaci w historii motoryzacji, więc nic dziwnego, że powraca w naszych artykułach. Jego historia jest związana z losami wiodącego koncernu. Gdyby nie decyzja powzięta 15 sierpnia 1899 roku, to Henry Ford mógłby nigdy nie założyć fabryki samochodów. W owym czasie pracował jeszcze dla Edisona, w jego Edison Illuminating Company, gdzie był głównym inżynierem.
Pracując na etacie, działał również na własny rachunek: chciał stworzyć automobil. Udało mu się to w 1896 roku, gdy zaprojektował powóz z silnikiem spalinowym nazwany Quadricycle. Idąc za ciosem udało mu się zgromadzić fundusze na założenie Detroit Automobile Company. Tak zaczęła się trudna historia początków Henry'ego Forda z motoryzacją i wielkim biznesem.
16.08.1989 | Powołanie marki Geo
General Motors to niekwestionowany lider jeśli chodzi o inżynierię znaczkową, czyli sprzedaż samochodów innych producentów bez wyraźnej ingerencji w konstrukcję pojazdu. Marka GEO, powołana 16 sierpnia 1989 roku, powstała po to, by oferować na amerykańskim rynku niewielkie samochody pochodzące z Japonii.
Amerykański koncern doszedł do porozumienia z Toyotą, Suzuki oraz Isuzu, dzięki czemu w USA można było kupić Geo Metro, będące Suzuki Swiftem pierwszej generacji, Geo Tracker, czyli Suzuki Vitarę oraz Geo Prizm (Toyota Corolla E90). Z kolei kooperacja z Isuzu pozwoliła na przerobienie Isuzu Piazza na Geo Storm. Samochody były oferowane w salonach Chevroleta, co miało budować świadomość marki.
Przez cały czas istnienia Geo oferowało niewielkie samochody miejskie i SUV-y pochodzące z Japonii. Ich główną zaletą była cena i niskie zużycie paliwa. Samochody wyróżniały się również wysoką kulturą inżynieryjną. Zresztą, prawie wszystkie japońskie konstrukcje z lat dziewięćdziesiątych można brać za przykład solidności.
Geo utrzymało się na rynku do 1997 roku.
17.08.1915 | Opatentowano pierwszy rozrusznik samochodowy
Od dziesięcioleci ciężko wyobrazić sobie samochód bez rozrusznika, ale pierwsze automobile wymagały użycia siły, a uruchomiający musiał uważać, by nie zostać znokautowanym przez korbę.
W tym tygodniu obchodzimy rocznicę uzyskania patentów na elektryczny starter przez Karola Ketteringa. Prawdą jest, że pierwsze konstrukcje rozrusznika są równie stare, co motoryzacja. Już w 1896 roku H. J. Dowsing zamontował takie rozwiązanie w pojeździe Arnold, licencyjnym automobilu Benza.
Na upowszechnienie się tego wynalazku musieliśmy poczekać. W latach dwudziestych stał się standardem w amerykańskich samochodach, a sam Kettering pracował dla General Motors od 1920 do 1947 roku jako dyrektor do spraw rozwoju.
18.08.1940 | Umiera Walter Chrysler
Walter Chrysler, założyciel marki Chrysler, która później przerodziła się w potężny koncern, zmarł 18 sierpnia 1940 roku w wieku zaledwie 65 lat.
Zrobił błyskotliwą karierę, którą można określić mianem amerykańskiego snu. Był synem weterana wojny secesyjnej, który był związany z koleją. Sam również rozpoczął pracę jako maszynista oraz mechanik. W tej branży pracował przez kilka lat, do 1911 roku, gdy stał się menedżerem produkcji w Buick Motor Company. Zyskał uznanie m.in. przez obniżenie kosztów produkcji, dzięki czemu został bogatym człowiekiem. Swoje pieniądze wykorzystał w 1919 roku, odchodząc w wieku 45 lat z Buicka i przejmując firmę Maxwell Motor Company, która wkrótce zaczęła produkować samochody pod marką Chrysler.
Dziś Chrysler jest częścią koncernu Fiat Chrysler Automobiles zrzeszającego takie marki jak Fiat, Chrysler, Alfa Romeo, Dodge, Maserati, Jeep, RAM czy Lancia.
19.08.1958 | Ostatni Packard
Historia marki Packard zakończyła się 60 lat temu, gdy ostatni Packard opuścił fabrykę. Był to Packard Clipper, nazywany przez złośliwych Packardbakerem. Wszystko za sprawą fatalnego w skutkach mariażu, który dotknął tę markę.
W 1954 roku marka luksusowych samochodów Packard zakupiła chylącego się ku upadkowi Studebakera, który wytwarzał mniej prestiżowe pojazdy, ale wolumen produkcji był znacznie większy. Studebaker w owym czasie był czwartym producentem samochodów w USA. Packard natomiast radził sobie bardzo dobrze po II wojnie światowej, oferując niezwykle udane, zaawansowane technicznie samochody m.in. wyposażane w automatyczną skrzynię biegów.
Po zakupie Studebakera, Packard stracił otoczkę prestiżu, sprzedając de facto popularne modele w nieco lepszym opakowaniu. Klienci szybko zweryfikowali zapędy menedżerów i prezesów, i projekt Packard upadł w 1956 roku, zaledwie 4 lata po połączeniu obu firm. Studebaker produkował samochody do 1967 roku.