Kartka z kalendarza: 11–17 marca
Zapraszamy na przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
11.03.1971 | Premiera Maserati Bora
Maserati Bora zaprezentowane na salonie samochodowym w Genewie nawiązywało w swoim projekcie do legendarnego konceptu Maserati Boomerang.
Projekt studia Italdesign wykazywał się znakomitą opływowością na poziomie cx 0,3, a przy tym samochód, jak na swoją klasę i ówczesną konkurencję, był całkiem wygodny i „cywilizowany”.
Jedną z dużych zalet Bory był fakt, że Giorgetto Giugiaro w swoim awangardowym projekcie przewidział potrzebę utrzymania praktyczności. W porównaniu do innych supersamochodów tamtego okresu posiadała bardziej komfortowo zaprojektowane wnętrze, była łatwiejsza w prowadzeniu i co ważne – miała spory bagażnik.
Początkowo do produkcji w 1971 roku wprowadzono wersję z silnikiem V8 4.7 litra i mocy 314 KM. Później w ofercie pojawił się nieco większy wariant 4.9 litra o mocy 324 KM. Bora w europejskiej wersji była w stanie rozpędzić się nawet do 280 km/h, a do tego bardzo dobrze się prowadziła dzięki dużemu rozstawowi osi, nisko osadzonemu środkowi ciężkości i zaawansowanemu, niezależnemu zawieszeniu na obu osiach.
Łącznie do 1978 roku wyprodukowano zaledwie 564 egzemplarze.
12.03.1947 | Zakończono budowę pierwszego Ferrari 125 S
W Maranello, 12 marca 1947 roku, Enzo Ferrari wsiadł do samochodu skonstruowanego przez jego manufakturę i udał się na przejażdżkę ulicami tego niewielkiego miasta położonego niedaleko Bolonii.
Tak przetestowano po raz pierwszy Ferrari 125S, które swój oficjalny debiut miało w maju tego samego roku podczas wyścigów w Piacenzy. Był to samochód wyczynowy, wyposażony w autorski, dwunastocylindrowy silnik o pojemności zaledwie 1.5 litra i mocy 118 KM. Ferrari zbudowało jeszcze drugi egzemplarz, również przeznaczony do wyścigów. Oba samochody wykorzystano jako „dawcę” części dla kolejnych projektów manufaktury Enzo Ferrari’ego, więc ten znajdujący się w muzeum w Maranello jest repliką.
Co ciekawe, 125 S nie był pierwszym samochodem skonstruowanym przez zespół Enzo, ale pierwszym, który nosił jego nazwisko. I oficjalnie właśnie od tego auta rozpoczyna się trwająca już przeszło 70 lat historia marki.
13.03.1947 | Premiera Maserati A6 1500
Bracia Maserati założyli swoją firmę z trójzębem Neptuna już w 1914 roku, ale swój pierwszy pojazd drogowy zbudowali dopiero po II wojnie światowej.
Ich przygoda z konstruowaniem pojazdów rozpoczęła się w latach dwudziestych, a pierwszy, zaprojektowany przez Alfieriego Maserati, model Tipo 26, zadebiutował w 1926 roku. Był to wyścigowy samochód z 1.5 litrowym, turbodoładowanym, ośmiocylindrowym silnikiem. W kolejnych latach budowano ewolucje tego modelu.
W 1947 roku, na salonie samochodowym w Genewie, Maserati zaprezentowało swój pierwszy samochód dopuszczony do uczestnictwa w ruchu drogowym. Na targach przedstawiono model z zamkniętym nadwoziem zaprojektowanym przez Pininfarinę. Dopiero rok później zadebiutował wariant bez dachu. Samochody z linii A6 były początkowo napędzane silnikiem o pojemności niespełna 1.5 litra i mocy 65 KM, co pozwalało na rozpędzenie się do około 150 km/h.
Łącznie powstało 61 samochodów (dwa w wersji Spider), z których większość posiadała nadwozia Pininfariny, ale swój wkład miało również Zagato, które przygotowało nadwozie nazwane Panoramica.
Na bazie cywilnego modelu zbudowano kilka odmian wyścigowych, jak również wariant dwulitrowy, produkowany od 1950 do 1951 roku. Oficjalnym następcą modelu A6 było kultowe 3500 GT.
14.03.1996 | Powołanie do życia Daewoo-FSO Motor
Poszukiwania zewnętrznego wsparcia dla FSO trwały od lat osiemdziesiątych. Początkowo wydawało się, że zwyciężył Fiat. Podpisano nawet umowę, na mocy której na Żeraniu produkowany miał być model Uno, ale została ona unieważniona. Rozważano wielu partnerów, ale rozmowy nie były łatwe przez silną pozycję związków zawodowych. Na ich warunki przystała tylko egzotyczna w tym czasie marka Daewoo, która obiecała rozwój FSO bez redukcji załogi. Umowę podpisano w 1995 roku, a 14 marca 1996 roku powołano Daewoo-FSO Motor.
Pod nowym zarządem udało się w końcu wprowadzić na rynek Poloneza w wersji sedan, którego prototypy budowano już na początku lat osiemdziesiątych. W sierpniu 1996 rozpoczęto sprzedaż modelu Atu.
Następnie Daewoo-FSO przygotowało modernizację całej gamy Poloneza, wprowadzając modele z serii Plus – lepiej wyposażone, z nową deską rozdzielczą i drobnymi zmianami stylistycznymi, z których najbardziej charakterystyczna była blenda na tylnej klapie. W 1999 roku do gamy wszedł jeszcze wariant kombi, któremu nie można było odmówić pakowności, ale pod względem stylistycznym wyglądał nieciekawie.
Jednocześnie z odświeżaniem gamy Poloneza, Daewoo rozpoczynało montaż swoich produktów – Lanosa, Matiza, Nubiry, Tacumy. Część z tych samochodów świetnie się sprzedawała, ale cały koncern Daewoo wpadł w duże problemy finansowe już w 1998 roku, co odbiło się również na zaprzestaniu inwestycji w FSO.
15.03.1961 | Debiut Jaguara E-Type
Jaguar E-Type dziś jest uznawany za jeden z najpiękniejszych samochodów wszechczasów. Nic dziwnego, że obok Mini, to jedna z wizytówek brytyjskiej motoryzacji.
Premiera następcy modelu XK150 miała miejsce w marcu w Genewie, gdzie nowy produkt zakładu z Coventry stał się hitem targów. Mimo że pod kątem technicznym nie był dużym krokiem naprzód (początkowo miał silnik z poprzednika), to warstwa stylistyczna, nawiązująca do opływowych samochodów wyścigowych Jaguara, robiła wrażenie na wszystkich.
Jaguar E-Type odniósł duży sukces, mimo problemów z jakością. Projekt Malcolma Sayera okazał się ponadczasowy, a E-Type pozostał w produkcji aż do 1975 roku, gdy zastąpił go znacznie większy Grand Tourer, XJ-S. Przez ten czas doczekał się trzech modernizacji. Najbardziej poszukiwane są samochody pierwszej serii, produkowane do 1968 roku. Auto było dostępne w wersji coupe i roadser. Poza starym silnikiem z XK150, E-Type dostał nieco większy silnik 4.2 litra oraz potężne V12.
16.03.1950 | Premiera Fiata 1400
Zaprezentowany na salonie samochodowym w Genewie Fiat 1400 był bardzo ważną konstrukcją dla Fiata – to pierwszy zaprojektowany po II wojnie światowej samochód koncernu, wnoszący kilka nowych dla firmy rozwiązań. Najważniejszą z nich było samonośne nadwozie, ale warto odnotować również fakt zastosowania systemu ogrzewania i wentylacji, a także sprzęgła hydrokinetycznego.
Był to również pierwszy samochód osobowy marki, który otrzymał silnik wysokoprężny (w 1953 roku). Wówczas Fiat zaadaptował diesla ze swoich samochodów użytkowych. Motor generował 40 KM z pojemności 1900 cm3.
Fiata 1400 produkowano we Włoszech do 1958 roku. Do 1960 roku budowano go również w Jugosławii, w zakładach Zastawy. Poza tym auto było montowane w Hiszpanii, Austrii i Niemczech.
17.03.1949 | Debiut Borgwarda Hansa
Pamięć o marce Borgward przez dekady bladła, ale ostatnio firma powróciła za sprawą chińskiego kapitału. Po II wojnie światowej był to prężnie rozwijający się producent samochodów, którego najbardziej znanym modelem była Isabella. Nim ona ujrzała światło dzienne, zadebiutował Borgward Hansa – pierwszy całkowicie niemiecki samochód zaprojektowany po wojnie.
Borgward był bardzo nowoczesną konstrukcją, szczególnie na tle przedwojennych konkurentów. Mercedes wytwarzał jeszcze model 170V, a BMW było w trakcie opracowywania pierwszego powojennego samochodu (BMW 502).
Hansa była średniej wielkości samochodem osobowym (4,4 metra długości) wyposażonym w silnik o pojemności 1,5 litra (później również 1,8 litra) pozwalającym na osiągnięcie około 125 km/h. Wyróżniała się m.in. trójbryłowym, całkowicie stalowym nadwoziem.
Borgward w okresie krótkiej produkcji wprowadził również wariant z silnikiem wysokoprężnym dostępnym w wersji osobowej i użytkowej. Model Hansa oferowano w wersji sedan, kombi, kabriolet oraz van. Samochód pozostał w produkcji do 1954 i został zastąpiony kultowym modelem Isabella.