Kartka z kalendarza: 11-17 czerwca
Zapraszamy na krótki przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w tym tygodniu.
11.06.1895 | Pierwszy wyścig samochodowy: Paryż – Bordeaux – Paryż
Wyścig Paryż – Bordeaux – Paryż, który rozpoczął się 13 czerwca 1895 roku, jest uznawany za pierwszy w historii motoryzacji, mimo że niemal rok wcześniej odbyły się zawody Paris – Rouen, postrzegane bardziej jako konkurs, nie wyścig.
W wyścigu Paryż – Bordeaux – Paryż wzięło udział 30 kierowców w pojazdach z napędem spalinowym i parowym, z czego trudną trasę, liczącą 1178 km ukończyło tylko dziewięciu z nich. W regulaminie wyścigu za wymóg uznano, by pojazd posiadał cztery miejsca. Właśnie z tego powodu główną nagrodę otrzymał Paul Koechlin, który na metę dotarł trzeci, po upływie 59 godzin i 48 minut. Najszybszy był Emile Levassor, który w pojeździe Panhard & Levassor dojechał do Paryża w 48 godzin i 48 minut, notując średnią prędkość przekraczającą 24 km/h. Na drugim miejscu, z czasem 54 godzin i 35 minut, uplasował się Louis Rigoulot w dwuosobowym Peugeocie.
12.06.1948 | Powstaje Nyska Fabryka Mebli Stalowych
Historia Nysy rozpoczęła się 12 czerwca 1948 roku, gdy została założona Nyska Fabryka Mebli Stalowych, która początkowo zajmowała się wytwarzaniem mebli. Po czterech latach działalności rozpoczęto budowę nadwozi specjalnych dla ciężarówek Lublin 51 i Star, a w 1957 roku zdecydowano o produkcji całych samochodów. Już rok później uruchomiono produkcję Nysy N58, polskiego samochodu dostawczego.
Nysa pozostała w produkcji do 1994 roku. Przez ten czas wykonano ponad 380 tysięcy egzemplarzy wszystkich wersji.
13.06.1999 | Pierwszy wyścig F1 zakończony z pojazdem bezpieczeństwa
Mimo że historia F1 zaczęła się już w 1950 roku, to dopiero 13 czerwca 1999 roku doszło do pierwszej sytuacji, w której wyścig zakończył się przejazdem bolidów za pojazdem bezpieczeństwa. W taki sposób zwycięstwo zanotował Mika Hakkinen, a tuż za nim pojawili się Giancarlo Fisichella i Eddie Irvine. Podczas 66. okrążenia, jadący na drugim miejscu niemiecki kierowca Jordana, Heinz-Harald Frentzen, w wyniku awarii hamulców zakręcił się podczas hamowania przed zakrętem i uderzył w barierę energochłonną. Kierowcy nic się nic nie stało.
14.06.1904 | Założenie marki Hispano-Suiza
Hispano-Suiza, jedna z niewielu hiszpańskich marek, została założona 14 czerwca 1904 roku w Barcelonie przez Emilio de la Cuadra, który rozpoczął produkcję pojazdów elektrycznych już w 1898 roku. Jego pierwsza firma, La Cuadra, upadła, ale były hiszpański wojskowy zdecydował się podjąć próbę jeszcze raz. Tym razem stawiając na silniki spalinowe.
Hispano-Suiza usytuowała się w najbardziej prestiżowym zakątku ówczesnego rynku motoryzacyjnego: zajmowała się produkcją luksusowych samochodów, a także silników lotniczych. Produkowała luksusowe samochody, które konkurowały z Rolls-Roycem czy Bentley’em aż do II wojny światowej.
W tym czasie opracowano m.in. majestatyczny model H6, którego produkcja rozpoczęła się w 1919 i trwała aż do 1933 roku. Samochód był wyposażany w 6.5-litrowy lub 8-litrowy silnik R6.
Firma po II wojnie światowej nie powróciła do produkcji samochodów.
15.06.1936 | Prezentacja Fiata 500
Od dekad Fiat kojarzy się z udanymi małymi samochodami, ale w 1936 roku, gdy debiutowała pierwsza pięćsetka, nie było to oczywiste. Topolino, czyli mała myszka, jak Włosi zaczęli nazywać Fiata 500, wszedł do sprzedaży 15 czerwca 1936 roku.
Mierzył zaledwie 3.2 metra, miał 13-konny silnik o pojemności niespełna 600 cm3, który pozwalał na rozpędzenie się nawet do 85 km/h, ale to nie osiągi były ważne. Był to po prostu tani samochód, który pozwolił na zmotoryzowanie Półwyspu Apenińskiego.
Ten samochodzik okazał się prawdziwym bestsellerem. Utrzymywał się w produkcji aż do 1955 roku i przez ten czas sprzedano rekordowe 520 tys. egzemplarzy. W owym czasie był to wynik znakomity. Nic dziwnego, że Fiat poszedł za ciosem i w 1957 roku wypuścił kolejnego, legendarnego maluszka – nowego Fiata 500. Jak pokazuje historia koncernu, wszystkie Fiaty, oznaczone tą nazwą, odnoszą sukces.
16.06.1903 | Założenie Ford Motor Company
Nim Henry Ford założył w 1903 roku Ford Motor Company, brał udział w tworzeniu Cadillaca, który powstał w 1902 roku na fundamencie jego poprzedniej firmy, Henry Ford Company. Pomiędzy Fordem, a innymi inwestorami doszło do scysji, w wyniku której Ford odszedł i założył Ford Motor Company. W taki oto sposób Henry Ford przyczynił się do powstania najbardziej luksusowej marki swojego największego konkurenta, General Motors.
Nowa firma Forda powstała dzięki inwestycji dwunastu biznesmenów, w tym braci Dodge’ów, którzy w 1914 roku założyli własną markę. Henry Ford początkowo produkował samochody w niewielkich ilościach – aż do debiutu Forda T, którego sukces przyczynił się do ogromnego rozwoju firmy, co zaowocowało nie tylko umocnieniem się na amerykańskim rynku, ale również wyjściem z zagranicznymi licencjami i budową fabryk w Wielkiej Brytanii czy ZSRR. Już w 1922 roku Ford przejął luksusową markę Lincoln, by konkurować z Cadillakiem.
17.06.1946 | Pierwsza rozmowa telefoniczna z samochodu
Aparat telefoniczny w samochodzie kojarzy się nam z prestiżowymi samochodami sprzed dwóch dekad, ale pierwsza rozmowa telefoniczna w aucie miała miejsce już 17 czerwca 1946 roku. Technologia opracowana przez firmę Bell Labs została początkowo wdrożona w St. Louis w stanie Missouri. Telefon działa na zasadzie CB Radia – by przekazywać dźwięk, należało przycisnąć przycisk, a po skończonej wypowiedzi zwolnić, by druga osoba mogła odpowiedzieć. Infrastruktura była prosta, co wiązało się z długimi oczekiwaniami na połączenie, niewielką wydajnością całej sieci oraz ograniczonym zasięgiem.
Pierwsze połączenie w historii wykonał kierowca ciężarówki, wykorzystując sieć firmy AT&T.