Historia Hummera
W 1979 roku amerykański rząd ogłosił konkurs na zaprojektowanie i zaopatrzenie armii w zupełnie nowe pojazdy nazwane M998 Series HMMWV, czyli czyli High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles (Wielozadaniowe Pojazdy Kołowe). Auto miało zastąpić wysłużonego M151 MUTT. Miało mieć wszechstronne zastosowanie, miało sprawdzać się w warunkach bojowych i nadawać się do transportu lotniczego. Do przetargu stanęły trzy firmy: Chrysler Defence, Teledyne Continental oraz AM General Corporation.
Wybór padł na tę ostatnią, a decydujące w tym przypadku okazało między innymi doświadczenie AM General, które już wcześniej produkowało samochody dla wojska. W 1980 roku konstruktorzy firmy stworzyli pierwszy prototyp HMMWV (w procesie budowy auta uczestniczyli ponoć inżynierowie z NASA), a rok później AM General podpisało kontrakt wart 1,2 miliarda dolarów. Za tę cenę, w ciągu pięciu lat do amerykańskiej armii miało trafić 55 tysięcy modeli Hum-Vee, jak nazwali ów potężny pojazd żołnierze US Army.
|
|
Od roku 1985 HMMWV należą do wyposażenia wojsk Stanów Zjednoczonych. Chrzestem bojowym była dla nich akcja „Pustynna burza" w Iraku. Hum-Vee świetnie radził sobie również podczas innych zbrojnych interwencji, a dziś korzystają z niego armie ponad trzydziestu krajów świata. Na temat jego wytrzymałości krążą legendy. Amerykanie obliczyli, że jego konstrukcja jest nawet dwukrotnie mocniejsza, niż wymagają tego wojskowe standardy.
W 1992 roku rozpoczęła się planowana od dawna cywilna kariera Hum-Vee. Pierwszy egzemplarz Hummera (pod taką nazwą sprzedawano HMMWV zwykłym ludziom) opatrzonego symbolem H1 wyprodukowano na specjalne zamówienie Arnolda Schwarzeneggera. W roku 1999 prawa do marki Hummer kupił koncern General Motors. Samochody te nadal budowane są jednak w fabrykach AM General Corporation. W 2002 roku na rynku pojawił się Hummer w wersji SUV nazwany H2. Trzy lata później zastąpił go H3. W roku 2008 rodzina Hum-Vee ma powiększyć się o czwarty model, H4. Ma to być najmniejszy z dotychczasowych samochodów, jego rozmiary mają być porównywalne z Jeepem Wranglerem.
Na licencji Hummera produkowanych jest również szereg innych towarów zupełnie niezwiązanych z motoryzacją, takich jak: kosmetyki, buty, deski skateboardowe, ubrania, odzież, a nawet laptopy.