9.09.1972 | Premiera Fiata 126
Kultowy dla Polaków samochód obchodzi w tym tygodniu rocznicę swojego debiutu na Salonie Samochodowym w Turynie. We wrześniu 1972 roku włoski koncern zaprezentował następcę modelu 500, który odziedziczył po nim jednostkę napędową, jak również ogólną koncepcję konstrukcyjną.
Ten niewielki samochód miejski posiadał napęd na tylne koła, silnik chłodzony powietrzem i charakteryzował się niezbyt wysokimi osiągami. W kraju swojego pochodzenia był małym autem miejskim. W Polsce, gdy trafił w 1973 roku na rynek jako produkt licencyjny, był samochodem wielozadaniowym i niska moc oraz niewielka kabina nie przeszkodziły Polakom podróżować nim w wielosetkilometrowe eskapady, czasem nawet z zaprojektowaną w Niewiadowie przyczepą kempingową N126.
Na włoskim rynku Fiat 126 pozostał w produkcji do 1980 roku, gdy zastąpiono go wyraźnie większym Fiatem Pandą, który jednocześnie miał załatać lukę po wygaszeniu produkcji nieco większego Fiata 127. W Polsce Fiat 126 był produkowany do 2000 roku, mimo że od prawie dekady produkowano Fiata Cinquecento.