7.11.1951 | Rozpoczęcie produkcji Lublina 51
Dzień po debiucie Warszawy M20, w zakładzie w Lublinie, wdrożono do produkcji drugi pojazd. Podobnie jak w przypadku samochodu z żerańskiej fabryki, również ciężarówka z Lublina była licencyjnym pojazdem pochodzącym z fabryki GAZ.
GAZ 51 konstrukcyjnie pamiętał jeszcze czasy II wojny światowej, ale do produkcji wszedł tuż po wojnie. W Polsce miał pełnić zarówno rolę lekkiego samochodu ciężarowego, jak i dostawczego, gdyż na rynku nie było żadnej innej konstrukcji tego typu. Lublin 51 był zasilany paliwożernym 3.5-litrowym silnikiem benzynowym generującym zaledwie 70 KM, który musiał poradzić sobie z wprawieniem w ruch pojazdu o ładowności 2 ton i masie własnej wynoszącej 2,7 tony.
Lublin 51 był produkowany zaledwie do 1959 roku, a w Fabryce Samochodów Ciężarowych od początku pracowano nad mniejszym samochodem dostawczym, który był konstrukcyjnie oparty na FSO Warszawa. Koncepcja Żuka była o wiele rozsądniejsza w rozwijającym się państwie, wymagającym niewielkich pojazdów dystrybucyjnych i z zabudową specjaln