4.12.1946 | Rozpoczęcie produkcji samochodu Moskwicz 400
Po zakończeniu II wojny światowej Rosjanie rozpoczęli proces wywożenia wyposażenia fabryk z terenu Niemiec. Ten los spotkał zakłady Adama Opla zlokalizowane nieopodal Frankfurtu, gdzie produkowano niewielkiego Kadetta. To właśnie to auto stało się pierwszym Moskwiczem. Nazwę wybrano w związku z obchodami 800-lecia stolicy ZSRR, a produkcja rozpoczęła się 4 grudnia 1946 roku.
Moskwicz 400 był początkowo produkowany jako sedan, ale z czasem doszła wersja otwarta oraz użytkowa. Wszystkie były napędzane silnikiem 1.1 litra o mocy 23 KM, który mógł zadowolić się 9 litrami benzyny. Był to pierwszy małolitrażowy samochód oferowany w ZSRR. Wszystkie pozostałe pojazdy państwowych marek były większymi konstrukcjami, stworzonymi z myślą o służbach i urzędnikach państwowych różnego szczebla. Moskwicz 400 był produktem bardziej masowym – do 1956 roku wytworzono ponad 247 tysięcy egzemplarzy.