4.09.1957 | Debiut rynkowy marki Edsel
Edsel miał być rynkowym przebojem koncernu Forda, który pozwoli na konkurowanie z bardziej prestiżowymi markami Chryslera i General Motors.
By móc stworzyć konkurencyjne produkty, w nowy projekt wpompowano ogromne pieniądze i zdecydowano się na ryzykowny krok - nazwanie marki imieniem jedynego syna Henry'ego Forda.
Ford na premierę przygotował aż cztery modele, bazujące na wykorzystywanej już technologii, ale z całkowicie nowym, bardziej wyrafinowanym projektem nadwozia z charakterystyczną atrapą chłodnicy, który według wielu był główną przyczyną porażki. Podstawowe modele Ranger i Pacer bazowały na Fordach, a Corsair i najbardziej luksusowy, Citation, były powiązane z platformą wykorzystywaną w bardziej prestiżowej marce Mercury. Miejsce Edsela znajdowało się tuż nad Fordem, ale Mercury oraz Lincolny były droższe.
Premiera samochodów odbyła się 4 września 1957 roku. Ford postarał się o odpowiednie wypromowanie nowej gamy, inwestując masę pieniędzy w reklamy telewizyjne. Na nic się to zdało. Edsel był prawdziwą porażką.
Najbardziej luksusowy Citation, dostępny w 3 wersjach nadwoziowych, został wyprodukowany w zaledwie 9299 sztukach, popularniejszy Pacer sprzedał się w niespełna 21 tys. egzemplarzy. Cała marka sprzedała w inauguracyjnym roku mniej niż 70 tys. samochodów, przynosząc koncernowi stratę rzędu 350 milionów dolarów. Była to prawdziwa porażka, która zmusiła Forda do wygaszenia marki. Dwa najbardziej luksusowe samochody zostały wycofane ze sprzedaży, a Edsel zakończył swoje życie w 1960 roku. Przez cały okres produkcji zbudowano 118 tys. samochodów.