30.10.1963 | Prezentacja Lamborghini 350 GTV
Nieporozumienie między Enzo Ferrarim i Ferruccio Lamborghinim jest jednym z najbardziej znanych w historii motoryzacji, jak również jednym z ważniejszych. Gdyby nie niezadowolenie producenta ciągników rolniczych z jakości samochodów Ferrari, nie powstałaby nowa manufaktura, która stała się największym konkurentem, do tego zlokalizowanym tuż „za miedzą”.
Był 1963 rok, Lamborghini przygotowało swój pierwszy prototyp, przy wykorzystaniu wsparcia firm zewnętrznych. Olśniewające nadwozie zostało zbudowane w firmie Carozzeria Sargiotto, które osadzono na autorskim podwoziu. Do zasilenia pierwszego modelu zastosowano nową, autorską jednostkę V12 o pojemności 3.5 litra, która produkowała 342 KM. Jej ojcem był Giotto Bizzarrini, do niedawna pracujący jako główny inżynier w Ferrari, spod ręki którego wyszedł silnik modelu 250 GTO.
Tak powstało Lamborghini 350 GTV, zaprezentowane 30 października 1963 roku. Miało smukła sylwetkę i potężny, wyścigowy silnik. Na bazie tego samochodu powstała produkcyjna wersja, 350 GT, która trafiła do sprzedaży rok później, po kilku zmianach stylistycznych i zmniejszeniu mocy i charakterystyki silnika. Motor produkował 274 KM przy 6,5 tys. obrotów, a w prototypie kręcił się aż do 8 tys. obr./min. Pierwszego modelu Lamborghini wyprodukowało 120 sztuk.