29.10.1971 | Umowa licencyjna na Fiata 126p
Od okresu międzywojennego Polska miała wyjątkowo dobre relacje z Fiatem.
Pierwszy Polski Fiat powstał we wrześniu 1931 roku. Był to niewielki model 508, budowany w Warszawie z włoskich części aż do rozpoczęcia II wojny światowej. Bezsprzecznie stał się najpopularniejszym samochodem na rynku, choć nadal na kieszeń przeciętnego Polaka był za drogi. Do współpracy z Fiatem powrócono po wojnie, ale ZSRR zablokował możliwość zakupu licencji. Dostaliśmy w zamian możliwość produkcji GAZ-a M20, nazwanego u nas Warszawą.
W chwili gdy Warszawa była coraz bardziej przestarzała, udało się porozumieć w kwestii Fiata 125p, ale konieczne było wprowadzenie do produkcji tańszego modelu, na który mogliby pozwolić sobie przeciętni Kowalscy. Spośród wielu propozycji zdecydowano się na włoską. Umowę podpisano 29 października 1971 roku. Poza prawami do produkcji, Fiat pomagał również w budowie fabryki i zapewniał jej wyposażenie. Strona polska spłacała umowę, wysyłając do Włoch silniki produkowane w Bielsku-Białej. Do 1979 roku z miliona silników aż 530 tys. sztuk trafiło do Włoch.
Polski Fiat 126p początkowo był montowany z włoskich części, ale z czasem coraz więcej komponentów produkował polski przemysł. Do 1974 roku połowa części była krajowa. Polski Fiat 126p był sprzedawany za 69 tys. zł, a na giełdach okazywał się jeszcze droższy – kosztował czasem nawet ponad 100 tys. zł. Wszystko przez zapotrzebowanie przekraczające możliwości produkcyjne.