28.06.1946| Rozpoczęcie produkcji GAZ M20
Gaz M20, zwany również Pobieda, czyli zwycięstwo, trafił do produkcji niedługo po zakończeniu II wojny światowej, jako samochód klasy średniej, który mógł trafić na wyposażenie urzędników średniego szczebla.
Produkcja pierwszych partii rozpoczęła się 28 czerwca 1946 roku, ale zakłady GAZ rozpoczęły seryjne wytwarzanie swojego samochodu dopiero w następnym roku. Pobieda posiadała czterocylindrowy, dolnozaworowy silnik 2.1 litra o mocy około 50 KM, który musiał wprawić w ruch ważące niespełna półtorej tony auto.
Jak na pewno wielu z Was wie, GAZ M20 ma również polską kartę w swojej historii. Gdy polski rząd dogadał się z Fiatem, rozpoczął budowę zakładu na Żeraniu, by wytwarzać tam samochody na włoskiej licencji. Stalin wkroczył do akcji i zmusił Polaków do zerwania umowy i przyjęcia (rzekomo za darmo) licencji na produkcję GAZ-a. Jak się szybko okazało, licencja była faktycznie darmowa, ale dokumentacja nie. Tak rozpoczęła się historia Warszawy. Oba samochody były modernizowane niezależnie. Produkcja modelu M20 w ZSRR zakończyła się w 1958 roku. Samochód został zastąpiony Wołgą M21. W Polsce auto wytwarzano aż do 1973 roku.