24.05.1984 | Debiut Saaba 9000
Saab 9000 na polskich drogach to już rzadkość, ale egzemplarze, które pozostały jeszcze na rynku, można kupić w dość atrakcyjnych cenach.
Samochód zadebiutował 24 maja 1984 roku i pozostał w produkcji do maja 1998 roku, co czyni go najdłużej produkowanym z trojaczków (pozostała dwójka to Fiat Croma i Lancia Thema). Mimo że Saab bazował na płycie podłogowej Fiata, nie był to typowy przykład inżynierii znaczkowej.
Projekt nadwozia był przerobiony przez Bjorna Envalla, by wpasować się w stylistykę marki, a auto odróżniało się konstrukcyjnie od włoskich braci. Zwiększono poziom bezpieczeństwa, a do napędu używano silników Saaba od dwulitrowych wolnossących jednostek po silnik 2.3 litra z turbodoładowaniem.
Przez cały okres produkcji powstało ponad 503 tysiące Saabów 9000. Auto okazało się dużym sukcesem i zostało zastąpione przez pierwszą generację modelu 9-5.