23.08.1969 | Pierwsza Dacia opuszcza fabrykę
W okresie PRL-u była wyśmiewana, że rdzewieje jeszcze w fabryce. Dacia nie miała najlepszej renomy, szczególnie w latach osiemdziesiątych, gdy jakość wykonania była znacznie gorsza niż w latach siedemdziesiątych.
Dziś Dacia jest popularną, budżetową marką wykorzystującą sprawdzone technologie Renault, które – mimo że nie są najnowocześniejsze – odwdzięczają się solidnością, a w przypadku ewentualnych napraw, nie rujnują portfela.
W tym tygodniu obchodzimy rocznicę wprowadzenia do produkcji pierwszego samochodu Dacia. Rumuński rząd nie porywał się na budowę własnej konstrukcji, a zdecydował się na zachodnią licencję. Konkursu nie wygrał Fiat, który świetnie odnajdywał się w sprzedaży swoich technologii za żelazną kurtyną, a Renault, proponując model 12. Tak powstała Dacia 1300, która była montowana w rumuńskiej fabryce Mioveni z gotowych komponentów wysyłanych z Francji. Dopiero w kolejnych latach Rumunii zaczęli samodzielne produkować poszczególne elementy.
Dacia 1300 pozostała w produkcji do 2004 roku i doczekała się licznych modyfikacji, które nigdy nie odmieniły gruntownie tego modelu. Przez ten czas udało się wyprodukować prawie 2 miliony egzemplarzy. Później Rumunii oderwali się od współpracy technologicznej z Renault, ale ich drogi znów się zeszły. Dziś Dacia jest kontrolowana przez Francuzów i jak widać, wyszła na tym lepiej niż FSO na mariażu z Daewoo.