20.03.1957 | Rozpoczęcie produkcji seryjnej Syreny
Produkcja pierwszego prawdziwie polskiego samochodu osobowego rozpoczęła się 20 marca 1957 roku. Oczywiście już w 1951 roku rozpoczęto wytwarzanie FSO Warszawy, ale był to pojazd licencyjny. W przypadku Syreny była to autorska konstrukcja polskich inżynierów, wykorzystująca elementy pojazdu FSO Warszawa m.in. ze względu na ograniczenie kosztów produkcji.
Syrena była małolitrażowym samochodem, który miał trafić dla przodowników pracy, dziennikarzy, artystów i ludzi wolnych zawodów. Początkowo zakładano roczną produkcję w wysokości 4000 egzemplarzy, ale zwiększono ją do 10 000 sztuk. Mimo tego Syrenę produkowano w niewielkich ilościach – do końca 1957 roku zbudowano zaledwie 200 sztuk. W kolejnym – 660 samochodów.
W pierwszym roku Syrena 100 była wytwarzana całkowicie ręcznie, dopiero od 1958 roku zaczęto przygotowywać nadwozia, których blachy były kształtowane maszynowo. Jakość wykonania pierwszych Syren była niezwykle niska. Problemem był również niezbyt nowoczesny silnik zaadaptowany z motopompy. Syrena była paliwożerna ze względu na dość wysoką masę własną w porównaniu do swoich rozmiarów. Ponadto nie prowadziła się najlepiej, miała problemy z trakcją, a także liczne niedociągnięcia konstrukcyjne. Winą za ten stan rzeczy można obarczyć m.in. bardzo niskie nakłady przeznaczone na wdrożenie Syreny do produkcji seryjnej.