2.12.2002 | Debiut pierwszego wodorowego samochodu Toyoty
Toyota rozpoczęła prace nad samochodem o napędzie wodorowym już w 1992 roku, ale wprowadzenie pierwszego pojazdu do sprzedaży odbyło się dopiero po 10 latach rozwoju technologii.
To właśnie 2 grudnia 2002 roku w USA i Japonii wprowadzono do sprzedaży model FCHV, bazujący na SUV-ie Highlander. Nie była to szeroka sprzedaż – auto było oferowane w niewielkich ilościach, na zasadzie leasingu, w wybranych miastach w USA i Japonii.
Samochód miał 120-konny silnik elektryczny zasilany wodorem i zbiorniki o pojemności 156 litrów, co gwarantowało zasięg nawet 830 km. Ten spory SUV mógł pomieścić 5 pasażerów i rozpędzić się do 155 km/h, mimo swojej wysokiej masy, wynoszącej blisko 1900 kg.
Dziś, długo po premierze pierwszego wodorowego samochodu Toyoty, w wielu państwach świata można kupić model Mirai. W Holandii trzeba na niego wydać 81 tys. euro, czyli cenę pozwalającą na zakup dwóch Priusów i jednego Aygo. Bez wątpienia wodorowe samochody nie trafiły jeszcze pod strzechy, ale co będzie za dwie dekady?