2.10.1986 | Debiut rynkowy Citroena AX
Sześć lat prac konstruktorskich nad następcą Citroena Vista zakończyło się w 1986 roku debiutem nowego małolitrażowego samochodu wyróżniającego się aerodynamiczną sylwetką i niskim zużyciem paliwa. To właśnie ekonomika była najważniejszym celem stawianym przed inżynierami.
Citroen zbudował lekki samochód, z nadwoziem o współczynniku oporu powietrza na świetnym poziomie (Cx – 0,31), który napędzały oszczędne jednostki napędowe. Bazowy silnik benzynowy o pojemności 1 litra zużywał średnio 5,8 litra benzyny na 100 km/h, a przy prędkości 90 km/h był w stanie przejechać 100 km, zużywając zaledwie 4 litry. W ofercie było wiele jednostek napędowych, w tym diesel 1.4 spalający mniej niż 5 litrów oleju napędowego, jak również wersje GT i Sport, z których najmocniejsza mogła rozpędzić się do 186 km/h i osiągnąć 100 km/h w 9,2 sekundy (AX 1.3 Sport).
Citroen AX stał się dużym sukcesem i był produkowany aż do 1998 roku. Przez ten czas wytworzono ponad 2,4 miliona egzemplarzy w przeróżnych wersjach i został zastąpiony modelem Saxo, który trafił do produkcji w 1996 roku.