19.09.1953 | Rozpoczęto produkcję silnika M-20
W listopadzie 1951 roku rozpoczęła się produkcja Warszawy M20, pierwszego samochodu osobowego w historii powojennej Polski. Była to konstrukcja bliźniacza do Gaza M20 Pobieda, radzieckiego auta klasy średniej. Początkowo do fabryki na Żeraniu dojeżdżały całe jednostki z ZSRR, ale 19 września 1953 roku w FSO rozpoczęto wytwarzanie silnika M-20.
Była to dolnozaworowy motor o czterech cylindrach, pojemności 2.1 litra i mocy 50 KM, który był montowany nie tylko w Warszawie M-20, ale również w dostawczych Nysach i Żukach.
Już na samym początku produkcji jasne było, że jednostka jest przestarzała, więc już w 1958 roku polscy inżynierowie rozpoczęli prace nad modernizacją, której zwieńczeniem była premiera silnika S-21 w 1962 roku. Pojemność została taka sama, ale dzięki zastosowaniu układu górnozaworowego, udało się uzyskać moc 70 KM i 150 Nm (M-20 generowała 122 Nm). Silnik S-21 trafił do Warszawy, Nysy, Żuka i Tarpana.