18.10.1988 | Debiut Jaguara XJ220
Dziś za Jaguara XJ220 potencjalny nabywca musi zapłacić kwotę przekraczającą pół miliona euro, ale historia tego supersamochodu jest przykładem porażki biznesowej.
Auto trafiło do produkcji w 1992 roku i do 1994 roku udało się wyprodukować zaledwie 281 egzemplarzy, mimo że zamówień przed ogłoszeniem wersji produkcyjnej było około 1400.
Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej Jaguar zapowiadał, że będzie to prawdziwa bestia, mogąca stanąć w szranki z Lamborghini, Ferrari czy Porsche. Pierwotna koncepcja zakładała zastosowanie silnika V12. Samochód koncepcyjny, zaprezentowany 18 października 1988 roku w Birmingham, zebrał pozytywne recenzje i ludzie zaczęli wpłacać pokaźne depozyty. Co ciekawe, część z nich wycofywało swoje wpłaty, gdy okazało się, że w centralnej części Jaguara XJ220 będzie zamontowany nie silnik V12, a jedynie turbodoładowane V6 o pojemności 3.5 litra. Poza tym samochód nieco się skurczył.
Ci, którzy kupili wersję produkcyjną, raczej nie mogli narzekać – auto osiągało 550 KM, dzięki czemu było w stanie rozpędzić się do 349 km/h, a swoje możliwości trakcyjne udowodniło w 1991 roku, gdy podczas testów prototypu na torze Nurburgring osiągnięto czas 7:46.