11.09.1970 | Premiera Forda Pinto
Amerykańscy producenci kochający się w ogromnych samochodach musieli w latach siedemdziesiątych zmienić politykę i odpowiedzieć najpierw na japońskie importowane samochody, a później również na kryzys paliwowy, który znacznie zwiększył popularność aut nazywanych w USA subkompaktami.
Pierwszą konstrukcją tego typu z owalem na masce było Pinto – mierzący 4,1 metra długości samochód zbudowany na całkowicie nowej płycie podłogowej. Głównym założeniem Forda było uzyskanie niskiej masy własnej oraz atrakcyjnej ceny.
Rynkowa premiera modelu Pinto miała miejsce 11 września 1970 roku. Początkowo samochód był oferowany jako dwudrzwiowy fastback. Dopiero w lutym następnego roku do oferty wszedł trzydrzwiowy hatchback ze znacznie większą tylną szybą, a w późniejszych latach Ford przygotował również trzydrzwiowe kombi. Pinto dzięki niskiej cenie stało się ogromnym sukcesem. W 1971 roku sprzedano ponad 352 tysiące egzemplarzy, a w najlepszym dla modelu 1974 roku osiągnęło wynik 544 tysięcy sztuk. W kolejnym roku sprzedaż się załamała i nie osiągnęła nawet połowy ubiegłorocznego wolumenu.
Niemały wpływ musiał mieć problem z układem paliwowym, który doprowadzał do samozapłonu np. podczas niewielkich kolizji. Problem został szybko dostrzeżony i zakończył się ponad setką pozwów sądowych. Mimo że wykryto go w 1974 roku, Ford opierał się aż do 1978 roku, nim wezwał użytkowników Pinto do serwisów.