11.02.1983 | Stutysięczny Polonez
Historia Poloneza rozpoczęła się już we wrześniu 1974 roku, gdy podpisano umowę z Fiatem, który miał pomóc w opracowaniu następcy Fiata 125p. Nowy samochód FSO miał mieć nowe nadwozie, ale wykorzystywać technologię dobrze znaną z poprzednika. Tak powstał FSO Polonez, którego pierwszy egzemplarz opuścił warszawską fabrykę 3 maja 1978 roku.
Włodarze FSO zakładali produkcję 150 tysięcy samochodów rocznie, ale pierwszy rok był marny – wytworzono zaledwie nieco ponad 3,5 tys. aut. Plan wdrożeniowy produkcji zakładał pułap 100 tys. egzemplarzy w 1980 roku, ale szybko go zrewidowano i ustalono plan na poziomie 40 tys. samochodów rocznie. Faktycznie stutysięczny Polonez opuścił fabrykę dopiero 11 lutego 1983 roku.
FSO Polonez na pierwszym etapie swojego „życia” był luksusowym i drogim samochodem, niedostępnym dla przeciętnego człowieka. Taki stan rzeczy utrzymał się przez cały okres PRL-u. Po przemianach ustrojowych był nadal produkowany, ale jego prestiż wyraźnie zmalał. Mimo modernizacji (model Caro), był to nadal samochód tkwiący technologicznie w rozwiązaniach sięgających lat pięćdziesiątych.