1.07.1975 | Założenie FSR
Tarpan, przez wielu wyszydzany samochód rolniczy, był naprawdę ciekawym pojazdem, zbudowanym w trudnych socjalistycznych realiach. W przeciwieństwie do wielu wytworów FSO, była to konstrukcja autorska Fabryki Samochodów Rolniczych w Poznaniu, która powstała 1 lipca 1975 roku.
Pierwsze prototypy Tarpana pojawiły się jeszcze w 1972 roku za sprawą Wielkopolskich Zakładów Naprawy Samochodów, Dopiero 3 lata później wyodrębniono nowe przedsiębiorstwo, które miało produkować seryjnie samochód dla rolnictwa.
Tarpana można określić mianem pierwszego SUV-a. Posiadał podwyższone zawieszenie, przestrzeń pasażerską, którą można było dostosowywać w zależności od sytuacji za pomocą ściany grodziowej. Samochód był wyposażony w silniki benzynowe, znane z Warszawy, Żuka czy Nysy, a później również w diesla Perkins, znanego z ciągnika Ursus C-330. Tarpana produkowano do 1991 roku, a w międzyczasie FSR opracowała również terenową wersję Tarpan Honker, wykorzystywaną m.in. w wojsku.