Zmień kolor swojego auta!
Prawie każdy właściciel samochodu, w szczególności tego kilku- lub kilkunastoletniego, rozważał dokonanie przynajmniej jednej zmiany jego wizerunku. Pół biedy jeśli w tym ostatnim mieści się wyłącznie kolor nadwozia, bowiem da się to zrobić stosunkowo szybko. Za pomocą specjalnych folii można zmienić nie tylko kolor karoserii, ale również ukryć wszelkiego rodzaju odpryski i zadrapania. Zabieg ten nie jest jednak tani, choć - co warto podkreślić - zapłacimy za niego o połowę mniej, niż w przypadku standardowego lakierowania nadwozia. Dzięki temu oklejanie karoserii stało się dostępne nie tylko dla pasjonatów tuningu, ale również dla wielu właścicieli aut z nieco zasobniejszym portfelem.
We wszystkich kolorach tęczy
Specjalistyczne firmy zajmujące się oklejaniem nadwozi samochodowych, oferują bardzo szeroką gamę folii. Klienci mają do wyboru zarówno szeroką paletę kolorów, jak również kilka ich rodzajów, wśród których można wymienić np. matowe, chromowane, perłowe, a także zmieniające barwę w zależności od kąta padania światła. Dla zmotoryzowanych nastawionych na bardziej radykalne zmiany, czekają również profesjonalne grafiki wzorowane na motywach zaczerpniętych z samochodów sportowych. Również firmy zajmujące się oklejaniem samochodów, oferują ciekawe projekty za pomocą komputerowych programów graficznych. Mało tego, projekt grafiki, która miałaby znaleźć się na nadwoziu możemy również przygotować sami, a specjaliści zajmą się jego urzeczywistnieniem na nadwoziu samochodu.
Jak się to robi?
Przed przystąpieniem do naklejenia folii, należy odpowiednio przygotować podłoże. Przede wszystkim bardzo dokładnie oczyszcza się oklejaną powierzchnię. Kolejną istotną czynnością jest staranne odtłuszczenie lakieru, za pomocą detergentów. Chodzi o to, aby folia zachowała odpowiednią przyczepność. Przed przystąpieniem do oklejania pojazd musi być całkowicie suchy. W tym celu należy sprawdzić, czy nie ma resztek wody, np. przy uszczelkach. Samo nakładanie folii powinno odbywać się w miejscu zacienionym i w temperaturze wynoszącej od 21 do 23 st. C. Jest ona przyklejana, po odpowiednim docięciu, przy użyciu cienkiego filmu kleju bezpośrednio na karoserię samochodu. Za pomocą tzw. rakli folia jest z jednej strony mocno doklejana do karoserii, z drugiej zaś usuwane są pęcherzyki powietrza. W miejscach zagięć i przetłoczeń, folia jest podgrzewana w celu nadania jej kształtu danego elementu, zaś przy krawędziach dokładnie docinana.
Tydzień w warsztacie
Naklejenie folii na całym nadwoziu samochodu wymaga czasu. Zdaniem fachowców, standardowa operacja zmiany koloru karoserii auta zajmuje średnio około 3-4 dni roboczych. W ten czas wliczony jest również demontaż poszczególnych elementów nadwozia, takich jak zderzaki, klamki, lampy oraz staranne przygotowanie karoserii do aplikacji folii. Oczywiście termin wykonania takich prac może się zmieniać, zarówno w zależności od wielkości auta, skomplikowania samej aplikacji oraz rodzaju folii. Jeśli zlecimy tzw. oklejenie pełne, czyli włącznie z wnękami drzwi, czas oklejania może się wydłużyć na skutek konieczności demontażu drzwi z samochodu. Do tego wszystkiego należy doliczyć co najmniej 24 godziny, które muszą upłynąć od momentu zakończenia oklejania nadwozia, do opuszczenia warsztatu. Czas ten jest niezbędny dla właściwego przylgnięcia folii do karoserii i wyschnięcia kleju. Jak już powiedzieliśmy, cena oklejenia samochodu nie jest niska. W profesjonalnym serwisie zapłacimy za tego typu usługę od około 3 tys. (zwykła folia), do nawet 15 tys. zł w przypadku folii chromowanych.
Zalety i wady
Najważniejszym plusem wynikającym z nałożenia folii na nadwozie samochodu, jest ochrona jego lakieru przed różnego rodzaju uszkodzeniami mechanicznymi, takimi jak zadrapania, rysy, czy uderzenia kamyków w czasie jazdy. Folia stanowi również zaporę dla szkodliwego promieniowania UV, powodującego w konsekwencji wyblaknięcie i zmatowienie koloru lakieru. Z kolei największą wadą folii służących do oklejania nadwozi samochodowych, jest ich stosunkowo krótka żywotność wahająca się w granicach od 4 do 7 lat. Ponadto należy pamiętać, iż czas ten mogą dodatkowo skrócić różnego rodzaju przetarcia, czy rozerwania mechaniczne. Folii nie służy również niewłaściwa pielęgnacja, a także niekorzystne warunki atmosferyczne, np. parkowanie auta pod przysłowiową chmurką przyczyni się do jej postępującej porowatości. W konsekwencji zatem, zamiast podnosić estetykę pojazdu, folia taka będzie przyczyniała się do jego złego wyglądu.