Zamień Lampy na ... lampy
Wynikająca z przepisów drogowych konieczność jazdy z włączonymi światłami przez cały dzień, przekłada się bezpośrednio na zwiększone zużycie paliwa i żywotność żarówek reflektorowych. Skłania to wielu kierujących do szukania bardziej oszczędnego rozwiązania, którym jest możliwość zamontowania świateł do jazdy dziennej. W porównaniu z fabrycznie montowanymi światłami mijania, w których pojedyncza żarówka generuje od 40 do 55 W, te ostatnie mają moc od zaledwie kilku do kilkunastu watów. Decydując się jednak na kupno i montaż świateł do jazdy dziennej musimy pamiętać, aby wybierać zestawy posiadające homologację. Używając świateł niespełniających tych wymogów narażamy się na zatrzymanie dowodu rejestracyjnego auta podczas kontroli, a także odmowę wypłacenia odszkodowania ze strony firmy ubezpieczeniowej, np. po kolizji drogowej.
RL, A …
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu każdej z lamp musi widnieć symbol RL, oznaczający przeznaczenie świateł do jazdy dziennej. W przypadku droższych zestawów na kloszach możemy znaleźć również literę „A”. Informuje ona o tym, iż przy odpowiednim montażu lampy te mogą pełnić również funkcję świateł pozycyjnych. Te ostatnie świecą wtedy na połowie swojej mocy. Wśród świateł pozycyjnych dostępnych na rynku, podwójne oznaczenia RL i A, mają głównie zestawy z żarówkami LED.
… i współczynnik wodoszczelności
Homologowane światła do jazdy dziennej mają często dodatkowe oznaczenia. Chodzi o tzw. współczynnik wodoszczelności, który wbrew swojej nazwie określa nie tylko ich odporność na działanie wilgoci (wody), ale również zabezpieczenie przed wnikaniem różnego rodzaju zanieczyszczeń i pyłów. Dostępne na rynku światła renomowanych producentów, mają z reguły współczynnik IP 67 (najlepsze – IP 69). Pierwsza z cyfr oznacza odporność całego układu na wnikanie różnego rodzaju zabrudzeń, z kolei druga określa klasę wodoszczelności świateł do jazdy dziennej. Przy tym ostatnim producent świateł do jazdy dziennej gwarantuje ich prawidłowe działanie przy maksymalnym zanurzeniu dolnych części obudów do jednego metra pod powierzchnią wody, górnych zaś nie mniej niż 0,15 m. W obu przypadkach czas zanurzenia nie może być dłuższy niż 30 minut.
Tradycyjne, czy LED?
W światłach do jazdy dziennej mogą być instalowane zarówno zwykłe żarówki, jak również diody LED. Wśród tych pierwszych można znaleźć zarówno jednowłóknowe (takie jak w światłach stop), jak i dwuwłóknowe, pozwalające na użycie ich zarówno jako świateł do jazdy dziennej oraz drogowych („długich”). Zwykłe żarówki nie cieszą się jednak zbyt dużą popularnością wśród klientów ze względu na emitowaną, żółtą barwę światła. Mają one również słabszą jasność – w granicach 800-900 kandeli, w porównaniu z diodami LED – w markowych zestawach osiągają one wartość do 1200 kandeli. Najdroższe z nich charakteryzują się ponadto tym, iż nie emitują charakterystycznych dla diod LED punktowych świateł, dając oświetlenie w postaci jednej linii o maksymalnej jasności.
Zanim wywiercisz – zrób test!
A zatem – wybraliśmy odpowiednie światła do jazdy dziennej. Czas więc na ich montaż w samochodzie. Teoretycznie tak, ale fachowcy zalecają jeszcze wykonanie testu elektrycznego przed ich ostatecznym zamocowaniem. O co chodzi? W niektórych modelach samochodów włączenie świateł do jazdy dziennej pociąga za sobą znaczny spadek napięcia w instalacji elektrycznej. Dlatego też przed ostatecznym wywierceniem otworów montażowych dla tych ostatnich, powinniśmy włączyć wszystkie dostępne w aucie odbiorniki prądu, np. radio, ogrzewanie tylnej (przedniej) szyby, dmuchawy, klimatyzacji, itp. Następnie sprawdzamy napięcie w instalacji: jeśli spadnie poniżej 13,4 V, wtedy nie warto montować świateł do jazdy dziennej, ponieważ sterujący nimi moduł elektroniczny będzie je automatycznie wyłączał.
Gdzie i jak montować?
Test elektryczny wykonany i wszystko OK? Zatem pora zainstalować nasz nowy „świetlny” nabytek. Można zrobić to samemu, ale lepiej – a przede wszystkim w zgodzie z obowiązującymi przepisami, zrobi to specjalistyczny serwis. Światła do jazdy dziennej muszą być zamontowane na równej wysokości oraz symetrycznie względem osi pojazdu. Odległość od podłoża do dolnej krawędzi lampy to minimalnie 250 mm, zaś dystans między lampami mierzony od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 600 mm chyba, że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 1300 mm – wtedy odległość minimalna wynosi 400 mm. Tyle warunki dotyczące montażu. Światła do jazdy dziennej muszą włączać się automatycznie po ustawieniu kluczyka w pozycji umożliwiającej uruchomienie silnika, zaś światła dzienne samoczynnie wyłączać. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej.