Zabezpiecz koła!
Koła samochodowe nie są już tak łakomym kąskiem dla amatorów cudzej własności, jak miało to miejsce jeszcze pod koniec lat 80. ubiegłego stulecia. Wtedy praktyki takie były podyktowane powszechnymi brakami na rynku. Obecnie jednak również zdarzają się tego typu kradzieże. Wynikają one jednak z przesłanek czysto ekonomicznych: cztery felgi wraz z oponami w samochodzie klasy średniej mogą mieć wartość nawet kilku tysięcy złotych, a w przypadku luksusowych "zysk" może być jeszcze wyższy.
Wybierz właściwie!
Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów zabezpieczeń kół samochodowych, w tym przede wszystkim śrub mocujących. Nie wszystkie jednak zapewniają ich właściwą ochronę. Aby odpowiednio je zabezpieczyć powinniśmy wybierać droższe wyroby homologowane, najlepiej z tzw. pierścieniem obrotowym. Charakteryzują się one nietypowymi kształtami łbów, które nie pasują do powszechnie stosowanych kluczy. Rozwiązanie to uniemożliwia lub przynajmniej znacznie utrudnia odkręcenie koła. Inną zaletę tego rodzaju śrub stanowi wysokiej jakości materiał, z którego są one wykonane, m.in. odporny na skręcanie. Należy jednak pamiętać, iż dysponując dwoma rodzajami felg, np. stalowymi z ogumieniem zimowym i letnimi aluminiowymi, musimy stosować do nich śruby o różnych długościach i kształtach łbów.
Tanio, to często kosztownie
Przesadne oszczędności nie popłacają. To porzekadło sprawdza się również w przypadku śrub zabezpieczających koła samochodowe, a właściwie rzecz ujmując – mających zabezpieczać. Te najtańsze po prostu do tego celu się nie nadają, ponieważ w praktyce ich odkręcenie nie przysporzy złodziejowi żadnego kłopotu. Śruby takie da się bowiem wykręcić używając szczypców, a w niektórych przypadkach nawet zwykłego klucza. Lepsze zabezpieczenie oferują śruby sprzedawane w kompletach ze specjalnymi nakładkami, którymi przykręca się je do piasty koła. Tu jednak natrafiamy na poważny problem, którym jest fabryczna powtarzalność ich wewnętrznego profilu. W praktyce oznacza to, że mogą one pasować do łbów śrub zamontowanych również w innych samochodach, co znacznie zmniejsza stopień zabezpieczenia tak przykręconych kół.
Dokręcanie? Tylko dynamometrycznym!
Uwaga kierowana głównie do serwisów ogumienia! Podczas sezonowej wymiany całych kół lub ogumienia, śruby mocujące ze specjalnym pierścieniem obrotowym, powinno się odkręcać i przykręcać wyłącznie za pomocą klucza dynamometrycznego. Jest to istotne ze względu na możliwość uszkodzenia ich nietypowych łbów, szczególnie w przypadku użycia standardowego klucza. W większości aut dopuszczalny moment dokręcenia mieści się w granicach 110 Nm. Śruby kół przykręcone zbyt mocno spowodują, iż będziemy mieli kłopoty z ich odkręceniem za pomocą zwykłego klucza fabrycznego po „złapaniu” gumy na drodze. Co gorsze, napieranie na tak przykręconą śrubę z dużą siłą, np. dzięki przedłużeniu dźwigni klucza za pomocą stalowej rurki, może się nawet skończyć jej zerwaniem w gwincie piasty koła.
Przykręcaj równomiernie
I na koniec warto pamiętać o jeszcze jednej kardynalnej zasadzie. Odkręcając, a przede wszystkim przykręcając śruby kół samochodowych, Należy mieć na uwadze, iż operacje te powinniśmy wykonywać w oparciu o sprawdzony schemat. Śruby odkręcamy i przykręcamy zawsze „na krzyż”, czyli luzujemy lub dociągamy śruby zamontowane po przekątnej kół. Chodzi o to, aby felga przylegała równomiernie do piasty, co jest warunkiem bezpiecznej jazdy. Warto przy tym przyjrzeć się samej feldze i w razie konieczności przeczyścić jej wewnętrzną powierzchnię drucianą szczotką. Zwróćmy również uwagę na stan piasty. Przed ponownym zamontowaniem koła, nie zaszkodzi przesmarować jej specjalnym smarem.