Z nowym przetarciem
Jak właściwie dobrać i wymienić wycieraczki szyb w samochodzie?
Wiosna to czas generalnych porządków, którym ochoczo podporządkowuje się również większość właścicieli czterech kółek. Niestety, poza gruntownym myciem i odkurzaniem wnętrza swoich aut, zapominają oni często o okresowej wymianie wycieraczek szyb. Te ostatnie zaś po minionej wyjątkowo długiej zimie nie spełniają już swojej funkcji: zużyte pióra zamiast czyścić rozmazują brud, co skutkuje znacznym pogorszeniem się widoczności w czasie jazdy. Zdaniem fachowców, pióra wycieraczek należy obowiązkowo wymieniać przynajmniej raz w roku, najlepiej na wiosnę. Ze względów bezpieczeństwa, wielu z nich doradza również zastępowanie ich nowymi przed każdym kolejnym sezonem zimowym.
Zmęczeni długodystansowcy
Aż trudno w to uwierzyć, ale wycieraczki samochodowe w czasie swojego okresu eksploatacji pokonują na szybie dystans blisko 800 km! Jeśli do tego dodamy działanie niskich temperatur oraz obficie sypanej soli w okresie zimowym to trudno się dziwić, iż gumowe pióra wycieraczek tracą swoją efektywność w zbieraniu wody. Stają się one coraz bardziej sztywne i twarde, co skutkuje ich „przeskakiwaniem” po szybie samochodu oraz pojawianiem się coraz wyraźniejszych smug. W wielu wypadkach dochodzi również do naderwania gumy pióra wycieraczki i ryzyka porysowania szyby. Przy bardzo mocno zużytych piórach, brak dostatecznego wyczyszczenia szyby w polu widzenia kierującego może zwiększyć ryzyko kolizji. Aby temu zapobiec, konieczna jest wymiana całych wycieraczek lub ich wysłużonych piór na nowe.
Gdzie te wycieraczki?!
W większości samochodów operacja ta sprowadza się do trzech czynności: uniesienia ramienia wycieraczki, wypięcia zużytego pióra z zatrzasku i włożenia w jego miejsce nowego. Uwaga! Należy pamiętać, aby podniesione ramię wycieraczki nie opadło w sposób niekontrolowany na szybę. W skrajnych wypadkach może ono bowiem spowodować jej stłuczenie. Nie zawsze jednak wymiana wycieraczek jest tak prosta. W niektórych modelach aut, ze względu na ochronę przed kradzieżą, są one schowane: np. w Mercedesie E znajdziemy je pod maską, zaś w Seacie Altei w przednich słupkach. Jak zatem wymienić zużyte pióra w chowających się ramionach wycieraczek? We wspomnianym Mercedesie E dostęp do tych ostatnich jest możliwy po wyłączeniu zapłonu w czasie ich pracy. Z kolei wycieraczki chowające się w słupkach (jak np. w Seacie Altei) pozostaną uniesione po włączeniu i wyłączeniu zapłonu, a następnie naciśnięciu ku dołowi dźwigni sterującej ich ruchem.
Jak dobrać właściwe pióra?
Obecnie coraz częściej można spotkać wycieraczki nowego typu, w których płaska i sprężysta szyna zastąpiła tradycyjny metalowy stelaż. Największym atutem tych wycieraczek jest ich cicha praca oraz dokładne dopasowanie do krzywizny szyby danego samochodu. Poza tym można je montować praktycznie we wszystkich modelach aut. Uwaga! W starszych rocznikowo pojazdach stosowane są tzw. zatrzaski uniwersalne, w nowszych zaś rodzaj mocowania zależy od producenta samochodu. Niezależnie od typu wycieraczki, decydując się na kupno nowej należy kierować się przede wszystkim solidnością jej wykonania, m.in. odpornością na korozję (w przypadku wycieraczek z metalowym stelażem). Należy zwrócić również uwagę na jakość gumowych piór wycieraczek: muszą one mieć odpowiednio elastyczne krawędzie, aby płynnie przesuwać się po szybie bez ryzyka jej zarysowania.
W takt metronomu
Nie wszyscy wiedzą, iż wynalazcą wycieraczek szyb samochodowych jest nasz rodak, Józef Kazimierz Hofmann. Co ciekawe, nie był on inżynierem tylko … pianistą i kompozytorem, zaś inspiracją do stworzenia mechanizmu czyszczącego przednie szyby samochodowe było rytmicznie poruszające się wahadło metronomu. Wstępny projekt wycieraczek autorstwa Józefa Hofmanna zyskał uznanie Forda i w 1916 roku weszły one do seryjnej produkcji. Pomimo upływu blisko stu lat, zasada działania wycieraczek szyb samochodowych nie zmieniła się – również we współczesnych na wskroś nowoczesnych samochodach, poruszają się one w takt metronomu...