Z Dieslem do (wy)czyszczenia
Prawdziwą "bolączką" układów wtryskowych nowoczesnych silników wysokoprężnych, jest ich wrażliwość na nieodpowiednią jakość oleju napędowego. Z tego też względu, układy te - i nie tylko - powinny być profilaktycznie czyszczone przy wykorzystaniu nowoczesnych metod chemicznych. W niniejszym artykule przybliżymy, oczywiście w największym skrócie, podstawowe czynności związane z usuwaniem nagromadzonych osadów.
Preparat zamiast oleju
Kiedy należy zdecydować się na kompleksowe czyszczenie układu wtryskowego? Powód stanowią objawy, w tym m.in. nierównomierna praca jednostki napędowej, także zauważalne „dymienie” podczas przyspieszania pojazdu, czyli zwiększania obciążenia silnika. Przed przystąpieniem do właściwego czyszczenia do specjalnego urządzenia wlewany jest preparat chemiczny, który następnie będzie spalany przez silnik zamiast oleju napędowego. Samo zaś urządzenie należy podłączyć do króćca przewodu zasilającego układ wtryskowy w paliwo, ale – uwaga – przed filtrem paliwa (należy go przed rozpoczęciem czyszczenia wymienić na nowy) oraz do króćca przewodu powrotnego paliwa. Dzięki temu zabiegowi czyszczony jest zarówno silnik, układ wtryskowy paliwa i komora spalania, a także zbiornik paliwa, m.in. z nagromadzonej w nim wody. Cała procedura jest dość krótka i trwa około 20 minut. Jest jednak jedno „ale”. Ze względu na różnorodność stosowanych rozwiązań układów wtryskowych, nie istnieje uniwersalny sposób podłączenia urządzenia czyszczącego. W konsekwencji, szczególnie w układach typu common rail, może dojść do zapowietrzenia całego układu. Fachowcy zalecają przeprowadzanie profilaktycznego czyszczenia silnika wysokoprężnego, po przebiegach rzędu 40-50 tys. km.
Kolektor jak nowy
Jednak nie tylko układ wtryskowy da się wyczyścić stosując opisaną powyżej metodę. Sprawdza się ona również w przypadku kolektora dolotowego, choć nie we wszystkich modelach samochodów. W przypadku kolektora dolotowego, na jego wlot nakłada się specjalną zwężkę, pełniącą rolę dyfuzora. Za jej pośrednictwem aplikowany jest płyn czyszczący. Zwężka reguluje również prędkość powietrza zasysanego wraz płynem czyszczącym. Cała procedura czyszczenia kolektora dolotowego jest bardzo prosta. Odbywa się ona przy normalnie pracującym silniku (czytaj: na oleju napędowym), do kolektora zaś wprowadzany jest specjalny płyn czyszczący. Podczas tej operacji należy jednak uważać, aby ten ostatni odpowiednio dozować. W przeciwnym wypadku może to skutkować niekontrolowanymi wzrostami prędkości obrotowej diesla. W przypadku wystąpienia takich objawów, należy poczekać na wyrównanie się obrotów i przepalenie osadów, przed zaaplikowaniem kolejnej dawki środka czyszczącego.
Smarowanie, filtr cząstek i turbo
Fachowcy przekonują, iż dzięki stosowaniu środków chemicznych można skutecznie wyczyścić nie tylko układ wtryskowy i kolektor dolotowy, ale również układ smarowania, a także filtr cząstek stałych (oczywiście w przypadku, gdy występuje w danym modelu pojazdu). Profesjonalne czyszczenie układu smarowania polega na wlaniu specjalnego środka czyszczącego do oleju silnikowego. Kolejna czynnością jest uruchomienie silnika i pozostawienie go na biegu jałowym przez około 15 minut. Po upływie tego czasu olej z zawartym w nim środkiem chemicznym jest w całości spuszczany, a silnik zalewa się czystym olejem. Oczywiście przed wykonaniem tej ostatniej czynności, wymieniamy filtr oleju. Wielu fachowców-entuzjastów przekonuje również, iż chemicznie da się bez większych przeszkód wyczyścić także filtr cząstek stałych, jak również turbosprężarkę. W przypadku tego pierwszego konieczne jest zastosowanie specjalnego adaptera, umożliwiającego podłączenie się w miejsce czujnika ciśnienia spalin (przed filtrem). Jeśli zaś chodzi o turbosprężarkę, to również dzięki innemu rodzajowi adaptera dostosowuje się ciśnienie powietrza do ciśnienia spalin. Jest to szczególnie istotne, ponieważ płyn czyszczący tłoczy się w tym przypadku poprzez sprężone powietrze.