Wymiana zaworu EGR - systemu recyrkulacji spalin
System EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculation) spotkamy w wielu modelach samochodów. Jego obecność obniża toksyczność spalin i poprawia bilans termiczny silnika. Niestety zawór EGR co jaki czas trzeba wymienić.
Problemy z zaworem EGR najczęściej są następstwem zapchania elementu sadzą lub uszkodzenia membrany. W niektórych modelach komputer zgłasza błędy EGR, gdy dojdzie do uszkodzenia (przetarcia) wiązki elektrycznej. Warto o tym pamiętać i po odczytaniu kodów błędów usterki obejrzeć przewód, a nie od razu inwestować w nowy zawór EGR. Element, w zależności od marki i modelu oraz jakości wykonania kosztuje od 150 do kilkuset złotych. Poza zaworem trzeba zainwestować w nowe uszczelki – znajdujące się w samochodzie są sprasowane, a przy demontażu często ulegają rozerwaniu.
Objawami uszkodzenia zaworu systemu recyrkulacji spalin jest nierówna praca silnika na wolnych obrotach i przy niewielkim obciążeniu, przypadkowe gaśnięcie i świecąca na żółto kontrolka check engine. Elektronika nie zawsze informuje wprost o zaburzonej pracy systemu EGR. Zdarza się, że zgłasza nieprawidłowy skład mieszanki. W przypadku turbodiesli objawem usterki EGR jest intensywne dymienie z rury wydechowej.
Sama wymiana zaworu EGR jest relatywnie prosta – powinien poradzić sobie z nią każdy mechanik-amator z zestawem podstawowych narzędzi (śrubokręty, klucze imbusowe, oczkowe i płaskie, szczypce). Zwykle największym problemem jest trudny dostęp do zaworu. Często trzeba rozpiąć niektóre wiązki elektryczne i zdemontować osłony motoru lub inne elementy plastikowe z komory silnika. Kolejnym etapem jest walka z trudnodostępnymi śrubami.
Po demontażu uszkodzonego zaworu należy usunąć resztki starej uszczelki i dokładnie oczyścić powierzchnię do której będzie przylegała nowa uszczelka. Stare śruby, jeżeli znajdują się w dobrym stanie, warto przesmarować środkiem zapobiegającym ich zapiekaniu. Jeżeli tego nie zrobimy, przy kolejnej wymianie zaworu stoczymy kolejną walkę ze śrubami.
W sieci można bez trudu kupić używane zawory EGR. Nie brakuje też wskazówek dotyczących czyszczenia zaworu. Oba rozwiązania trzeba uznać za doraźne. Kupując używaną część, zwykle kupujemy kota w worku. Przebieg i stan zaworu stoją pod znakiem zapytania. Zawór często można oczyścić i na jakiś czas przywrócić mu sprawność. Trzeba pamiętać, że zawór EGR podlega eksploatacyjnemu zużyciu - skład spalin oraz ich temperatura ma niszczący wpływ na metalowe powierzchnie.
fot. Volkswagen