Wydłużyć życie pojazdu
Zapewne niektórzy z internautów przypominają sobie głośny swego czasu preparat o nazwie Moto-doktor, który był okrzyknięty remedium na prawie wszystkie mankamenty pracy silników, w istocie zaś miał przyczyniać się do lepszego "uszczelnienia" jednostek napędowych. Cudzysłów jest tu jednak jak najbardziej na miejscu, ponieważ efekt jego działania w praktycznym użytkowaniu, był zgoła odwrotny do oczekiwanego. W starszych silnikach dochodziło bowiem często do ich rozszczelnienia i w konsekwencji do wycieku oleju.
Do wyboru, do koloru
Cóż, początki są zazwyczaj trudne i nierzadko okraszone tak niechlubnymi historiami. Od tamtych czasów minęło już jednak z górą dwadzieścia lat i obecnie na rynku można znaleźć całą gamę preparatów o działaniu profilaktyczno-naprawczym, mogących w istotny sposób przedłużyć żywotność określonego podzespołu, czy wręcz całego układu w pojeździe. Wśród najczęściej spotykanych środków są m.in. oczyszczacze silnika, chłodnic, przepustnic, czy wtryskiwaczy. Na rynku znajdziemy również najrozmaitsze dodatki i ulepszacze. Są one przeznaczone głównie do paliw, olejów i płynów samochodowych.
Zalecana profilaktyka
Fachowcy polecają preparaty oczyszczające do wtryskiwaczy w silnikach wysokoprężnych. Ich działanie polega na usuwaniu wszelkiego rodzaju osadów gromadzących się nie tylko na wtryskiwaczach, ale również pompie wtryskowej i w komorze spalania. W ich opinii korzystne jest również stosowanie dodatków do ochrony filtrów DPF, głównie ze względu na fakt, iż wydłużąją one ich żywotność szczególnie podczas intensywnej eksploatacji w ruchu miejskim. Brak dodatku w takich warunkach, powoduje zazwyczaj przedwczesne zapchanie się filtra cząstek stałych i w konsekwencji konieczność jego wymiany.
Czyszczenie i naprawa
Jednymi z najczęściej używanych preparatów, są środki do czyszczenia silnika. Można wyróżnić tutaj preparaty przeznaczone do przywracania estetyki zewnętrznych powierzchni jednostki napędowej, a także oczyszczenia dostępu do naprawianych elementów (np. brudnych i zapieczonych śrub), jak i usuwające szkodliwe substancje z jej wnętrza. Podstawowym zadaniem tych pierwszych, występujących głównie w postaci płynu lub aerozolu, jest m.in. usuwanie smarów i osadów z soli z zewnętrznych powierzchni silnika. Stosując określony preparat należy jednak sprawdzić, czy jego działanie nie uszkodzi np. uszczelnień gumowych, części z tworzyw sztucznych, czy powłoki lakierniczej. Z kolei środki czyszczące silnik od środka, mają za zadanie usuwać wszelkiego rodzaju osady z zaworów, układu rozrządu i skrzyni korbowej. Docelowo stosowanie tych środków ma poprawiać cyrkulację olejową jednostki napędowej i w konsekwencji podnosić jej sprawność mechaniczną. Uwaga! Fachowcy nie polecają używania tych ostatnich w mocno wyeksploatowanych pojazdach, ze względu na niebezpieczeństwo rozszczelnienia się silnika.
Główne zadanie - ulepszyć
Jak już wspomnieliśmy, oprócz preparatów o działaniu profilaktycznym i czyszczącym, na rynku są również dostępne dodatki ulepszające. Większość warsztatowców wypowiada się pozytywnie na temat ich stosowania, m.in. w układach zasilania. W ich opinii, pozwalają one na utrzymywanie silnika w czystości, poprzez usuwanie różnego rodzaju zanieczyszczeń. Powinny one być jednak stosowane przed każdorazową wymianą oleju (w szczególności dotyczy to jednostek benzynowych ze zmiennymi fazami rozrządu i hydrauliczną regulacją luzu międzyzaworowego oraz diesli). Z kolei dodatki do olejów przyczyniają się - przynajmniej tak rekomendują je ich producenci - do uszczelnienia i podniesienia kompresji silnika, zaś dodatki do paliw podnoszą liczbę oktanową, wyrównują pracę jednostki napędowej na biegu jałowym oraz ułatwiają jej rozruch w miesiącach zimowych (dotyczy to głównie diesli).
Zalety i wady
I na koniec pytanie: jak przekonać przeciętnego posiadacza samochodu, który ma jeszcze w pamięci niesławnego Moto-doktora, do stosowania wymienionych powyżej preparatów? Fachowcy przekonując o ich skutecznym działaniu podkreślają. iż należy stososować je umiejętnie. Przede wszystkim chodzi o to, iż żaden, nawet najlepszy środek nie zadziała, jeśli będzie stosowany sporadycznie, np. raz na kilka lat. Z drugiej zaś strony zaaplikowanie kilku- lub kilkunastoletniemu pojazdowi dużej (czytaj: szokowej) dawki określonego preparatu, może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. Przestrogą niech będą trudne do oszacowania szkody, które może przynieść "przedawkowanie" określonego preparatu. Należy bowiem mieć świadomość, iż wytwarzana pod ich wpływem wysoka temperatura będzie niosła poważne skutki dla silnika, a także elementów towarzyszących. Wśród tych ostatnich najbardziej narażona na uszkodzenia w takich wypadkach jest turbosprężarka. Generalnie środki profilaktyczno-czyszczące oraz dodatki ulepszające, powinno się stosować nie częściej, niż co 10 tys. km.