Wstrząśnięte i ... mieszane
Rodzaje połączeń elastycznych stosowanych w zawieszeniach pojazdów
W zawieszeniu każdego pojazdu montowane są różnego rodzaju łączniki elastyczne, których podstawowym zadaniem jest tłumienie drgań w czasie jazdy. W większości aut dominują wciąż tradycyjne tuleje metalowo-gumowe, nazywane popularnie silentblokami. W nowszych modelach samochodów można spotkać również inne rozwiązania, wykorzystujące m.in. tworzywa sztuczne i silikon do minimalizowania niepożądanych drgań elementów zawieszenia.
Guma i ciecz tłumiąca
W najprostszej wersji tuleja metalowo-gumowa składa się z dwóch części metalowych: wewnętrznej z przywulkanizowaną do niej gumą oraz wciskanej na nią tulei zewnętrznej. W nowszych rozwiązaniach, jako element elastyczny używana jest guma syntetyczna lub tworzywa sztuczne, łączone z częściami metalowymi (mogą być również wykonane z aluminium) poprzez klejenie. Najbardziej zaawansowanymi łącznikami elastycznymi są tuleje wypełnione olejem silikonowym, który znacznie skuteczniej tłumi drgania niż stały materiał. Co ciekawe, „silikonowe” łączniki stosuje się nie tylko w zawieszeniach nowoczesnych aut, ale wykorzystywane są one również do amortyzacji silników.
Co się psuje?
Elastyczne łączniki zawieszeń samochodów są stosunkowo trwałymi elementami, jednak i one ulegają różnego rodzaju uszkodzeniom. Najczęściej dochodzi do nich po intensywnej eksploatacji auta na dziurawych drogach. W tulejach metalowo-gumowych rozrywają się ich połączenia lub pęka część gumowa (w szczególności dotyczy to silentbloków przednich wahaczy), zaś w przypadku nowoczesnych łączników wypełnionych olejem silikonowym dochodzi do wycieków tego ostatniego. Czasami jednak uszkodzenia elastycznego łącznika nie są spowodowane eksploatacją samochodu w trudnych warunkach drogowych. Mogą one wynikać np. z niewłaściwego montażu tego ostatniego: uszkodzony element należy wtedy niezwłocznie zastąpić nowym.
Nie walić młotem!
Wymiana uszkodzonego silentblkoka przedniego wahacza nie jest specjalnie skomplikowana. Po pierwsze należy zdemontować wahacz z samochodu, a następnie wypchnąć łącznik z otworu posługując się w tym celu warsztatową prasą hydrauliczną (najlepiej z pomiarem siły nacisku). Uwaga! Do usuwania uszkodzonego silentbloka nie wolno używać młotka: próby wybicia łącznika z wahacza zamontowanego na samochodzie mogą bowiem skutkować uszkodzeniem tego ostatniego. Przed wciśnięciem nowego łącznika należy również dokładnie przyjrzeć się otworowi, w który będziemy go montować i starannie wyczyścić go np. z ognisk korozji. W przypadku tulei łącznika z zewnętrznym płaszczem gumowym, warto posmarować gumową część środkiem poślizgowym, np. rozpuszczalnikiem organicznym, aby ułatwić jej prawidłowe wciśnięcie.