Układ chłodzenia - sprawdź już teraz!
Jak prawidłowo przygotować system do pracy w sezonie zimowym?
Połowa października za nami. Warto zatem sprawdzić działanie jednego z najbardziej newralgicznych systemów w samochodzie, a mianowicie układu chłodzenia. Powinni o tym pamiętać właściciele wszystkich aut – przede wszystkim jednak posiadacze starszych rocznikowo pojazdów, ponieważ właśnie w ich systemach najczęściej zdarzają się wycieki płynu chłodzącego. W przypadku tych ostatnich, fachowcy doradzają ponadto pełną wymianę płynu chłodzącego, ze względu na często dokonywane „dolewki”. Profilaktycznie powinno się zastępować go nowym co dwa lata, najlepiej przed sezonem zimowym.
Zamarzanie i wrzenie
Jak zatem prawidłowo skontrolować stan układu chłodzenia w samochodzie? Najlepiej oczywiście zrobić to w specjalistycznym warsztacie (tzw. zaprzyjaźnionym, którego pracownicy zrobią tylko to, co trzeba i nie wcisną nam przysłowiowego „kitu” – zawsze to podkreślam, iż każdy doświadczony kierowca powinien taki mieć!). Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby spróbować samemu. A zatem … Przede wszystkim należy dokładne skontrolować połączenia wszystkich elastycznych przewodów, m.in. na króćcach przy chłodnicy i silniku. Kolejnym krokiem powinno być sprawdzenie czy nie ma wycieków spod głowicy silnika, a następnie przyjrzenie się połączeniom nagrzewnicy ze zbiornikiem wyrównawczym. Jeśli cały układ chłodzenia jest szczelny, można przystąpić do sprawdzenia temperatur zamarzania i wrzenia płynu chłodzącego. Do tego celu wykorzystuje się specjalny przyrząd zwany glikometrem. Większość płynów przeznaczonych do układów chłodzenia samochodów, ma temperaturę krzepnięcia (zamarzania) w granicach minus 37 stopni Celsjusza. Z kolei do ich wrzenia dochodzi przy około 120 st. C (najlepsze jakościowo płyny dostępne na rynku „gotują” się dopiero przy 140 stopniach).
Gdy grzeje zbyt mocno
Pomiar temperatur zamarzania i i wrzenia płynu w układzie chłodzenia samochodu przy wyłączonym silniku, to jednak nie wszystko. Dopiero bowiem po nagrzaniu się motoru do temperatury około 90 st. C (na wolnych obrotach i na postoju) można stwierdzić, czy występują jakieś nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu chłodzenia. Które z nich są najczęściej spotykane? Jedną z nich jest np. zbyt szybkie osiąganie temperatury wrzenia przez płyn chłodzący oraz wyciekanie tego ostatniego ze zbiornika wyrównawczego, przy jednoczesnym braku włączania się wentylatora chłodnicy. Co wtedy zrobić? Jedynym sensownym działaniem jest natychmiastowe opróżnienie całego układu chłodzenia w samochodzie, a nastepnie szczegółowa kontrola działania wentylatora chłodnicy i pompy wodnej.
Spuścić …
A co z samą wymianą płynu z układu chłodzenia? Operacja ta nie jest skomplikowanym zabiegiem. Pamiętajmy jednak, iż czynności związane z opróżnianiem układu chłodzenia mogą przebiegać odmiennie w różnych pojazdach. W większości aut wystarczy odkręcić korek chłodnicy, a następnie otworzyć zawór zlokalizowany przy bloku silnika. W niektórych modelach samochodów wymagana jest jednak dodatkowa czynność: np. uruchomienie elektrycznej pompy przetłaczającej. Fachowcy doradzają, aby po opróżnieniu układu chłodzenia przepłukać go wodą destylowaną: jest to szczególnie istotne w przypadku stwierdzenia zmiany konsystencji zużytego płynu chodzącego. Niezbędne jest również „wyczyszczenie" samej nagrzewnicy, czyli delikatne przedmuchanie jej przewodów wodnych. Uwaga! Należy bezwzględnie wymienić płyn w układzie chłodzenia, jeśli jego ubytki były wielokrotnie uzupełniane zwykłą wodą. Dotyczy to wszystkich pojazdów, ale w szczególności tych starszych rocznikowo.
… aby napełnić
Sama operacja jest równie prosta, jak zlewanie zużytego płynu chłodniczego i polega na stopniowym wlewaniu nowego do zbiornika wyrównawczego (nie do chłodnicy!). Po zaaplikowaniu około 70 proc. wymaganej ilości płynu, powinniśmy uruchomić silnik samochodu. Uwaga! Podana wartość może być różna w określonych modelach aut i dlatego należy przestrzegać wskazań w książce serwisowej danego pojazdu. Następnie kontynuujemy wlewanie płynu chłodzącego do zbiornika wyrównawczego, aż do momentu wypełnienia go do maksimum: zazwyczaj ma to miejsce przy osiągnięciu przez motor temperatury około 90 st. C, czyli właściwej temperatury pracy. Po jego wyłączeniu i całkowitym wystygnięciu, trzeba ponownie sprawdzić poziom płynu w zbiorniku wyrównawczym. Jeśli opadł należy go uzupełnić do oznaczenia „max", a następnie – w drogę! Nasze auto jest przygotowane na spotkanie z zimą, przynajmniej jeśli chodzi o jego układ chłodzenia …