Total Age Resistance – olej z nową formułą
Firma Total wprowadza do sprzedaży olej silnikowy z nową formułą ART Resistance Technology. Wyjaśniamy, co to takiego oraz jak dobrać odpowiedni środek smarny do silnika naszego samochodu.
W największych polskich stacjach telewizyjnych (TVP, TVN, Polsat) emitowana jest najnowsza kampania reklamowa olejów marki Total. Produkt nosi nazwę Total Quartz z technologią Age Resistance Technology – w skrócie ART. O co tu chodzi?
Według przedstawicieli marki Total nowy olej syntetyczny serii Quartz posiada formułę ograniczającą powstawanie osadów aż o 18% skuteczniej, niż zaleca to norma opracowana przez ACEA (Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów). Badanie przeprowadzone przez ACEA potwierdziło, że dzięki temu oleje ART zapewniają wydłużenie ochrony silnika aż o 64%. Decyduje o tym specjalnie dobrany pakiet dodatków chemicznych, zoptymalizowany pod wymagania poszczególnych producentów aut. Dlatego w ofercie Total znajduje się kilka rodzajów Total Quartz z formułą ART.
Jak dobierać olej silnikowy?
Środek smarny jest niezwykle istotny, bowiem odpowiada za zużycie silnika, a więc bezpośrednio za jego żywotność. Producent określa odpowiednie parametry dla każdego oferowanego przez siebie silnika. Szczegóły znajdziemy w instrukcji obsługi, bądź w książce serwisowej. Takiej informacji udzieli nam też każdy profesjonalny warsztat samochodowy. Dwa najważniejsze parametry olejów silnikowych to lepkość i jakość.
Popularne oznaczenia wypisane wielką czcionką na każdej bańce z olejem oznaczają lepkość oleju. W starszych konstrukcjach jednostek napędowych był to główny, jeśli nie jedyny parametr, jaki trzeba było brać pod uwagę. Oznaczenia typu 10W-40, czy 5W-30 określają lepkość według amerykańskiej normy SAE. Pierwsza liczba wraz z literą W oznacza lepkość w niskich temperaturach (w dużym uproszczeniu – im niższa liczba, tym lepiej), zaś liczba po myślniku oznacza lepkość w wysokich temperaturach (im wyższa liczba, tym lepiej).
Kolejnym istotnym parametrem jest jakość oleju. Jest ona oznaczana za pomocą podstawowych liter S (dla silników o zapłonie iskrowym – czyli benzynowych) i C (dla silników o zapłonie samoczynnym, czyli diesli) oraz oznaczeń dodatkowych. Mogą to być kolejne litery alfabetu (np. SA, SB… SM, CA, CB…) lub cyfry (np. C1, C2…) stosowane w olejach przeznaczonych do silników z filtrami DPF.
Nowoczesne oleje muszą spełniać szereg specyficznych wymogów stawianych im przez producentów jednostek napędowych ze względu na zastosowane rozwiązania techniczne (doładowanie, filtr DPF, SCR). Z tego powodu powstają coraz to nowsze klasy jakości, zaś sami producenci silników określają wymogi stawiane przed olejami (np. VW i BMW). Po taki olej wcale nie musimy jechać do ASO danej marki czy warsztatu specjalizującego się w pojazdach konkretnego producenta. Na bańkach z olejem zawsze powinny być podane normy, jakie on spełnia, także te odnoszące się do silników Volkswagena czy BMW. Jeśli są równe lub wyższe od tych zalecanych do silnika naszego samochodu, to możemy je śmiało stosować.
Total (prawie) dla wszystkich
Firma Total chwali się, że oferuje oleje silnikowe do 98% pojazdów poruszających się po naszych drogach. To spore pokrycie rynku, a niedawno nawiązana współpraca z marką Aston Martin zdaje się potwierdzać wysoką jakość produktów francuskiego producenta.