Tapicerka jak nowa
Wiek auta można ocenić na wiele sposobów. Jednym z nich jest zaglądnięcie do wnętrza i zlustrowanie stanu tapicerki użytej do wykończenia foteli i tylnej kanapy. W kilkunastoletnim samochodzie poszycia tych ostatnich są już mocno wytarte, a na domiar złego nierzadko noszą też ślady naszej nieuwagi lub roztargnienia. W większości przypadków chodzi o trudne do usunięcia plamy pozostawione przez resztki jedzenia, a także dziury wypalone przez żar papierosowy.
Drogo, ale kompleksowo
Po latach eksploatacji samochodu, warto pomyśleć o odnowieniu jego wnętrza. Usługę tę można zlecić w specjalistycznych warsztatach, zajmujących się renowacją tapicerki samochodowej. Pamiętajmy jednak, iż decydując się na wymianę poszyć foteli i kanapy, musimy liczyć się ze sporymi kosztami. W zależności od stopnia ich zniszczenia oraz użytych materiałów tapicerskich, ceny wahają się od 2 do nawet 5 tys. zł. Na wysokość ostatecznego rachunku wpływa również znacząco czas, jaki tapicer musi poświęcić na kompleksowe wykonanie usługi. Aby przekonać się, jak bardzo złożona jest to praca, warto prześledzić kolejne etapy renowacji różnych rodzajów tapicerek samochodowych.
Od stelaża do formatki
Przed przystąpieniem do właściwej naprawy, sprawdzany jest stan techniczny stelaży foteli. Po długotrwałej eksploatacji, regulacji wymagają często ich oparcia. Należy również sprawdzić działanie mechanizmów podnoszenia foteli, a czasem też wymienić naciągnięte lub pęknięte sprężyny. Kolejny krok stanowi wymontowanie zużytej gąbki (pianki) siedzisk i oparć, którą należy zastąpić nową. Po odpowiednim przycięciu, podkłada się pod nią specjalny materiał, aby zapobiec jej wykruszaniu się w kontakcie ze sprężynami. Przygotowania przed właściwą naprawą tapicerki, kończy przyklejenie tzw. formatki na gąbkę lub piankę. Jej zadaniem jest zapewnienie fotelowi samochodowemu odpowiedniej trwałości.
Łatwiej tekstylne, trudniej ze skórą
Zdaniem tapicerów, najszybciej wymienia się tekstylne poszycia foteli. Wynika to z faktu, iż operacja ta nie jest specjalnie skomplikowana, a materiał daje się łatwo naciągnąć i uformować na stelażu fotela. Podobnie ma się rzecz z poszyciami wykonanymi z weluru lub alcantary. Staranności wymaga natomiast końcowe obszycie materiału obiciowego: długość ściegu i rodzaj szwu muszą bowiem odpowiadać fabrycznemu. O wiele trudniej wymienia się skórzaną tapicerkę. Dlaczego? Przede wszystkim odcień nowego obicia musi być zgodny z oryginalnym, ponadto należy zwrócić szczególną uwagę na to, aby w widocznych miejscach nie było przebarwień, które mogłyby popsuć efekt końcowy. W niektórych przypadkach, w szczególności gdy wymieniane skórzane poszycie było pokryte pleśnią, trzeba koniecznie zastosować środek przeciwpleśniowy na całej powierzchni fotela, czyli na stelażu i wypełnieniu. Zaniedbanie tego zabiegu skutkuje szybkim pojawieniem się niebezpiecznego nalotu na świeżo położonym poszyciu.
Smart Repair, czyli ekspresowo
Nie we wszystkich przypadkach opłaca się wymieniać całe poszycia foteli i kanapy. Gdy uszkodzenia tapicerki są niewielkie, można naprawiać ją miejscowo. W przypadku dziur wypalonych żarem papierosowym, a także drobnych ubytków i przetarć, stosuje się metodę ekspresowej regeneracji tzw. Smart Repair. W przypadku tapicerki materiałowej, welurowej lub z alcantary, uszkodzenie jest najpierw czyszczone i odtłuszczane. Następnie wypełnia się je nakładanymi po sobie kolejnymi warstwami specjalnych włókien. Cały proces kończy zabieg utrwalania. Nieco inaczej wygląda naprawa drobnych uszkodzeń w tapicerce skórzanej. Aplikuje się na nie specjalny elastyczny wypełniacz, który fachowo nazywany jest płynną skórą, as następnie pokrywa się go warstwą specjalnego pigmentu. Dobór tego ostatniego jest szczególnie istotny, ponieważ musi on odpowiadać pierwotnemu kolorowi skóry tapicerki. Renowację kończy położenie specjalnej, bezbarwnej warstwy zabezpieczającej. Uwaga! Nie we wszystkich autach można wymienić poszycia foteli. W niektórych modelach samochodów francuskich i włoskich, m.in. Citroen C5 czy Lancia Phedra, poszycia foteli są wulkanizowane razem z pianką. W tych przypadkach naprawa polega na wymianie całych siedzisk lub oparć foteli.
Skóra na kierownicy i ... desce
Zlecając kompleksową regenerację poszyć foteli i kanapy, wielu właścicieli samochodów decyduje się również na odnowienie kierownicy i deski rozdzielczej. Te ostatnie usługi oferowane są przez większość specjalistycznych warsztatów tapicerskich. Kierownicę zazwyczaj pokrywa się skórą, a następnie obszywa. Z kolei deskę rozdzielczą regeneruje się w inny sposób. Najczęściej wybieranym, przede wszystkim ze względu na niższą cenę, jest pomalowanie jej specjalną farbą. Bardziej zasobni klienci mogą również zlecić obszycie deski specjalnym materiałem. Natomiast dla koneserów zarezerwowana jest najdroższa metoda odnowienia tego elementu wnętrza samochodu - na życzenie deska rozdzielcza może zostać obszyta skórą.