Świece - inne do LPG?
Użytkujący nowy lub używany samochód z instalacją LPG, na pewno nie raz zadawali sobie to pytanie: czy w przypadku aut napędzanych mieszanką propanu i butanu konieczne jest stosowanie innych świec i przewodów zapłonowych, niż w pojazdach zasilanych benzyną. Odpowiedź na to pytanie jest prosta: generalnie można używać wszystkich rodzajów świec i przewodów, choć w niektórych przypadkach warto zamontować bardziej dopasowane do danego rodzaju paliwa.
Świece pod (cieplną) presją
Głównym mankamentem płynnej mieszaniny gazowo-powietrznej stosowanej w instalacjach LPG, jest jej wolne spalanie. W efekcie tego wszystkie elementy komory spalania, wliczając w to również interesujące nas świece zapłonowe, mają niepożądanie długi kontakt z gazami spalinowymi. W konsekwencji nadmiernie się one nagrzewają, co skutkuje ich szybszym zużyciem. Innym mankamentem mieszanki gazowo-powietrznej jest jej słaba jonizacja. O co chodzi? W największym skrócie o warunki niezbędne do przeskoku iskry na świecach. Wspomniana już słaba jonizacja powoduje, iż w pojazdach z instalacją LPG, konieczne jest wytworzenie znacznie większego napięcia pomiędzy elektrodami świecy, niż jest to w przypadku mieszaniny benzynowo-powietrznej. Uwarunkowania te mogą również prowadzić do nadmiernego wyeksploatowania świec.
Ze skoncentrowaną energią
A zatem świece zapłonowe w instalacjach LPG „męczą” się bardziej, niż w tradycyjnych benzyniakach. Nie oznacza to jednak, iż w przypadku tych pierwszych należy używać specjalnych (czytaj: znacznie droższych świec). Dla ułatwienia rozruchu, szczególnie w miesiącach jesienno-zimowych, nie zaszkodzi jednak pomyśleć o zamontowaniu świec, które zarówno ze względu na użyty materiał do ich wykonania, jak i konstrukcję, są bardziej dopasowane do stosowania w samochodowych instalacjach LPG. Chodzi o tzw. świece z rdzeniem platynowo-irydowym. Zapewniają one większą odporność świecy na wysokie temperatury oraz erozyjne działanie spalin. Świece te różnią się również konstrukcją: zastosowano w nich bardzo cienką elektrodę masową, o średnicy wynoszącej zaledwie 0,6 mm. Cechuje je również niewielki odstęp pomiędzy elektrodami – ok. 0,7 mm. Dzięki temu rozwiązaniu, w świecach z rdzeniem platynowo-irydowym następuje koncentracja energii, co w praktyce przekłada się na niższe napięcie niezbędne do przeskoku iskry. Nie bez znaczenia jest również znacznie dłuższa żywotność tych świec, w porównaniu ze standardowymi. Producenci określają ją na minimum 30 tys. km.
Żeby rdzeń był właściwy ...
Podobnie jak w przypadku świec samochodowych, nie istnieją również żadne specjalne przewody zapłonowe, czyli popularne kable wysokiego napięcia, które powinny być wyłącznie stosowane w instalacjach LPG. Wybierając jednak przewody zapłonowe, powinniśmy sprawdzić, jaki rodzaj rdzenia został w nich użyty. Dlaczego to takie istotne? Najkrócej rzecz ujmując chodzi o to, aby charakteryzowały się one dobrym przewodnictwem elektrycznym i niskim oporem, co znacznie ułatwi rozruch silnika. Kable zapłonowe nie mogą też powodować zbyt dużego spadku napięcia. Najlepszy wybór w tym zakresie, to przewody z rdzeniem ferromagnetycznym (tzw. wire wound), cechujące się przede wszystkim dobrym przewodnictwem elektrycznym: mają niski opór wynoszący w granicach 5,6 kilooma na metr przewodu. Przewody z rdzeniem ferromagnetycznym zbudowane są z kordu wykonanego z nieprzewodzących prąd kevlaru i włókna szklanego pokrytego mieszanką ferromagnetyczną. Na kordzie nawinięty jest wysokiej jakości drut ze stali nierdzewnej (do 50 zwojów na cm), dzięki któremu pole elektromagnetyczne powstające przy przepływie prądu koncentruje się we wnętrzu kabla. Nie powinno się natomiast stosować kabli z rdzeniem węglowym. Ich główny minus w przypadku instalacji LPG stanowi znaczny opór, jaki powoduje ten ostatni.