Śruby do zadań specjalnych
W większości rozwiązań mechanicznych, do połączenia poszczególnych elementów stosowane są śruby. Nie inaczej jest również w przypadku wielu podzespołów montowanych w samochodach. Jednak w przypadku nowoczesnych rozwiązań, m.in. przy mocowaniu dwumasowych kół zamachowych, nie da się stosować tradycyjnych śrub. Te ostatnie muszą bowiem charakteryzować się specjalnymi właściwościami, w tym przede wszystkim podwyższonym stopniem elastyczności.
Niebezpieczne drgania
Dwumasowe koła zamachowe są coraz powszedniej stosowane w nowoczesnych samochodach. Ich podstawowym zadaniem jest tłumienie niebezpiecznych drgań skrętnych pochodzących od silnika. Dzięki ich zastosowaniu, nie są one przenoszone m.in. do skrzyni biegów, przekładni głównych i mechanizmów różnicowych, a także przegubów napędowych oraz kardana na wałach napędowych. Mają one również duży wpływ na redukcję drgań przenoszonych na karoserię pojazdu, a co za tym idzie minimalizowanie potencjalnych uszkodzeń różnych elementów wyposażenia jego wnętrza. Dwumasowe koła zamachowe, podobnie jak inne podzespoły samochodowe, ulegają uszkodzeniom mechanicznym oraz zużyciu. Poza tym, należy je bezwzględnie wymieniać przy każdorazowym montażu nowej tarczy sprzęgłowej.
Rozciągliwe ...
Jak już zaznaczyliśmy we wstępie niniejszego artykułu, do mocowania dwumasowych kół zamachowych stosowane są specjalne śruby. Jest to szczególnie istotne, ponieważ na połączenia te oddziałują duże obciążenia o zmiennych wartościach, które przy zastosowaniu tradycyjnych śrub skutkowałyby ich samoczynnym luzowaniem. Do mocowania dwumasowych kół zamachowych stosuje się zatem śruby o podwyższonej elastyczności, nazywane również rozciągliwymi. Mają one elastyczny rdzeń o średnicy zbliżonej do średnicy gwintu (ok. 90 proc. jej wartości). Podczas dokręcenia takiej śruby ze ściśle określonym momentem, następuje jej nieznaczne rozciągnięcie. Dzięki temu, powstająca siła dociągająca jest większa od obciążeń zewnętrznych oddziałujących na mocowanie koła zamachowego, a układ zachowuje stabilność. Zastosowanie w takim przypadku zwykłych śrub (nawet o dużym współczynniku bezpieczeństwa na zerwanie), spowodowałoby w krótkim czasie ich uszkodzenie, m.in. na skutek tzw. zmęczenia materiału.
... i z mikrouszczelnieniem
Innym rodzajem śrub stosowanych do montażu dwumasowych kół zamachowych, są śruby z mikrouszczelnieniem. O co chodzi? Na ich powierzchni zastosowano dodatkową warstwę uszczelnienia, która ma właściwości klejące i klinujące. Wiąże się to z podstawowym zadaniem śrub z mikrouszczelnieniem, którym jest odizolowanie układu sprzęgła od wypełnionej olejem skrzyni korbowej silnika. Zastosowanie tych śrub pozwala na wyeliminowanie innych środków o podobnych właściwościach, które należałoby użyć w tradycyjnych rozwiązaniach. Należy dodać, iż funkcję mikrouszczelnienia mogą posiadać również niektóre śruby rozciągliwe, w tym m.in. z przelotowymi otworami.
Z (jednorazowym) montażem
Kardynalną zasadą, której trzymają się praktycznie wszyscy fachowcy, jest stosowanie nowych śrub rozciągliwych lub z mikrouszczelnieniem, po każdorazowej wymianie uszkodzonych bądź zużytych dwumasowych kół zamachowych. Dlaczego to takie istotne? Odpowiedź jest prosta: bardzo często ulegają one pęknięciu podczas ponownego dokręcania lub tracą swoją elastyczność (pamiętajmy, iż śruby rozciągliwe w czasie ich montowania rozciągają się). Z kolei w przypadku śrub z mikrouszczelnieniem, swojego zadania nie spełnia już warstwa klejąca i klinująca. Podczas montażu nowych śrub, konieczny jest ich odpowiedni dobór. Ten ostatni jest jednak obecnie ułatwiony, ponieważ bardzo często wspomniane śruby są dostępne na rynku w kompletnych zestawach aftermarketowych, wraz z dwumasowymi kołami zamachowymi. Zdarza się jednak również, iż te same koła są stosowane w kilku różnych modelach aut i do ich montażu mogą być stosowane różne śruby. Dlatego też należy je dobierać zgodnie z instrukcją dla danego modelu samochodu. W tej ostatniej znajdziemy również wartość momentu, z jakim powinno się je dokręcać.