Regulacja zawieszenia - to takie proste?
Regulacja geometrii zawieszenia samochodowego jest czynnością, która profesjonalnym warsztatom samochodowym nie powinna sprawiać większych trudności. Wykonuje się ją bowiem zarówno profilaktycznie, jak i po wszystkich ingerencjach w elementy wchodzące w skład zawieszenia. Okazuje się jednak, iż ta na pozór rutynowa czynność może sprawiać sporo kłopotu, nie przynosząc przy tym pożądanych efektów, głównie na skutek błędów popełnianych podczas czynności regulacji geometrii zawieszenia w pojeździe, a także stosowania nieodpowiednich procedur.
Kiedy regulować?
Jak twierdzą fachowcy kontrolę i regulację geometrii zawieszenia, powinno się przeprowadzać co najmniej raz do roku. Samochód warto również skontrolować w sytuacji, kiedy jego właściciel zauważy niepożądane działanie, np. nierównomierne zużywanie się bieżnika, "ściąganie" auta podczas jazdy, czy niepokojące dźwięki wydobywające się spod kół w czasie skręcania. Kontrolę i regulację geometrii zawieszenia, powinno się też przeprowadzać po zwiększonych przebiegach pojazdu oraz po intensywnej jeździe w trudnym terenie. Bezwzględnie natomiast czynności te muszą być wykonane po każdorazowej wymianie opon (w tym również sezonowej), wymianie elementów przedniego lub tylnego zawieszenia oraz w przypadkach, kiedy z impetem uderzyliśmy kołami w przeszkodę na drodze, np. po najeździe na wysoki krawężnik.
Najpierw sprawdzenie, potem regulacja
Przed wykonaniem właściwej regulacji geometrii zawieszenia, należy gruntownie skontrolować podstawowe elementy zawieszenia. Jednym z najczęstszych błędów, który często popełniają warsztaty, jest brak pomiaru ciśnienia w oponach samochodowych lub ignorowanie niewłaściwego rozmiaru kół. Niewłaściwe wartości obydwu uniemożliwią precyzyjną regulację geometrii zawieszenia. Inny błąd, popełniany już w trakcie czynności regulacyjnych, stanowi skracanie procedur pomiarowych i wyłączanie z nich ważnych dla całego badania aspektów, jak np. obciążenie danego pojazdu, czy nieodprężanie tylnej osi. Kontrola i regulacja geometrii zawieszenia powinna odbywać się wyłącznie przy użyciu specjalistycznych urządzeń pomiarowych, które zapewnią wysoką dokładność pomiarów i w konsekwencji właściwe zachowanie się pojazdu na drodze. Nieprawidłowo funkcjonujące podzespoły zawieszenia należy jak najszybciej zastąpić nowymi. Należy przy tym pamiętać, iż bezwzględnie muszą być one wymieniane parami na jednej osi, czyli zarówno z lewej, jak i z prawej strony.
Geometria specjalnej troski
Okazuje się jednak, iż wszystkie wyżej wymienione trudności, na które mogą napotkać diagności, nie są jedynymi, jeśli chodzi o przeprowadzanie kontroli i regulacji geometrii zawieszenia. Niektórzy producenci samochodów (w tym m.in. BMW i Opel), nakazują stosowanie tzw. wstępnych obciążeń zawieszenia. Na czym one polegają? Diagnosta umieszcza odpowiednie obciążenia we wnętrzu pojazdu, który ponadto musi mieć zbiornik paliwa wypełniony do określonego poziomu. Jeszcze inne procedury muszą być zachowane w samochodach grupy PSA. W ich przypadku, przed wykonaniem właściwej regulacji geometrii, należy wykonać pomiar odległości wybranych elementów zawieszenia od podłoża, na którym stoi pojazd. Inne problemy napotkają fachowcy diagnozujący stan zawieszenia aut spod znaku Volkswagena, np. Passata B6, czy Skody Superb. W ich przypadku należy wykonać wyznaczenie tzw. krzywej zbieżności przedniego zawieszenia.
Z systemami, osią skrętną i luksusowe
I na koniec trudności związanych z przeprowadzeniem właściwego badania geometrii zawieszenia, wymogi jakie stawiają samochody wyposażone w liczne systemy elektroniczne oraz tzw. luksusowe. W tym pierwszym przypadku chodzi o auta z systemami wspomagającymi ich prowadzenie, czyli ESP, ESC, ADR i inne. Dla przeprowadzenia właściwej kontroli niezbędne jest bowiem dysponowanie dodatkowymi obrotnicami, zaś w przypadku samochodów z adaptacyjnym tempomatem lub asystentem pasa ruchu, konieczna jest kalibracja tych systemów po zakończeniu regulacji geometrii zawieszenia. Trudności mogą również sprawiać modele z tylną osią skrętną takich producentów, jak Saab, Honda, czy Porsche. W przypadku tego ostatniego, jak również innych przedstawicieli luksusowych marek, m.in. Maserati, Ferrari, Lamborghini, czy też Mercedesa, lista obostrzeń jest jeszcze dłuższa i obejmuje np. podanie kątów nachylenia wahacza, które są mierzone przy użyciu specjalnego urządzenia zwanego inklinometrem.
Zgodnie z procedurami
Podczas dokonywania kontroli i regulacji geometrii zawieszenia, należy ściśle przestrzegać procedur pomiarowych. Sprawa nie powinna nastręczać specjalnych trudności w przypadku nowoczesnych urządzeń, które są sterowane komputerowo. Dzięki nim można bowiem krok po kroku przeprowadzić wszystkie niezbędne pomiary. Należy przy tym korzystać z aktualnych danych danego producenta pojazdu, aby po ich wprowadzeniu móc przeprowadzić prawidłowe ustawienia. I na koniec jeszcze jedna, ale za to bardzo istotna kwestia. Bezwzględnie trzeba pamiętać o kontroli końcowej ustawień, dzięki której zyskuje się pewność, iż wszystkie czynności przeprowadzone podczas regulacji geometrii zawieszenia zostały w odpowiedni sposób wykonane.