Poszerz sobie ... felgi
Na pewno wielu użytkowników samochodów zastanawiało się nad takim "podrasowaniem" ich wyglądu, który choć w części mógłby przybliżyć sylwetkę pojazdu do aut wyścigowych. Jedną z metod tuningu może być modyfikacja polegająca na poszerzaniu felg. Usługę tę oferują specjalistyczne warsztaty na terenie całego kraju. Jednak przed podjęciem decyzji o dokonaniu takiej modyfikacji warto zastanowić się, czy poszerzone felgi sprawdzą się w naszym aucie zarówno pod względem estetyki, jak i przede wszystkim bezpieczeństwa podróżowania.
MIG lub TIG od 1 cala
W zależności od zamówienia klienta, felgi mogą „urosnąć” na szerokość nawet o kilka cali (najmniejsza wartość poszerzenia wynosi 1 cal). Aby poszerzyć felgę należy najpierw ją rozciąć tak, aby pozbyć się pasa środkowego. Następnie trzeba wspawać inny pas, tym razem o odpowiedniej szerokości. Felgi stalowe mogą być spawane dwojako: metodą MIG, w osłonie gazów obojętnych (z ang. Metal Inert Gas) lub TIG, przy użyciu nietopliwej elektrody wolframowej (z ang. Tungsten Inert Gas). W większości przypadków spaw kładziony jest jednostronnie od ich środka. W praktyce stosuje się dwie metody poszerzania felg: na zewnątrz – w przypadku stalowych i do środka – aluminiowych (w niektórych przypadkach te ostatnie mogą być poszerzane w podobny sposób, jak stalowe). Łatwiej i szybciej, z czysto technologicznego punktu widzenia, dają się poszerzać felgi stalowe. Po uzyskaniu odpowiedniej szerokości felg, miejsce kładzenia spawu uszczelnia się przy użyciu specjalnego środka.
Na co zwracać uwagę?
Specjalistyczne firmy zajmujące się poszerzaniem felg samochodowych, stawiają kilka warunków przed podjęciem się tej operacji. Przede wszystkim felgi muszą być proste. Wszelkie ich zwichrowania wykluczą bowiem jakąkolwiek ingerencję w ich strukturę. Ponadto duże bicia felg podrożą wykonanie usługi poszerzenia, ponieważ ich naprawą będzie musiała zająć się dodatkowa firma zewnętrzna. Fachowcy zajmujący się profesjonalnym tuningiem felg samochodowych odradzają również ich piaskowania oraz stosowania środków chemicznych. W szczególności bowiem te ostatnie mogą zaszkodzić strukturze spawu, wykonywanego na pasie poszerzającym felgi. Po spełnieniu wszystkich wymienionych warunków, należy dokonać bardzo dokładnego pomiaru, jakiemu mają odpowiadać poszerzone felgi. Ta czynność jest szczególnie istotna przede wszystkim w przypadku elementów aluminiowych. Felgi z lekkich stopów są bowiem w większości przypadków poszerzane do wewnątrz i w konsekwencji ich ranty zbliżają się do podzespołów zawieszenia.
Et – czyli offset
Przy poszerzaniu felg samochodowych, fachowcy motoryzacyjni zwracają uwagę na parametr głębokości osadzenia koła na piaście. W terminologii technicznej jest on oznaczany skrótem „et” (z j. niemieckiego: einpresstiefe) lub offset (z j. ang.), funkcjonuje również pod określeniem „odsadzenie”. Im wyższa jest wartość odsadzenia (mierzonego w milimetrach), tym głębiej koło jest schowane w nadkolu. W konsekwencji mniejszy jest rozstaw kół na danej osi pojazdu. Z kolei im mniejsze et, tym całe koło będzie "położone" bardziej na zewnątrz auta, jednocześnie poszerzając rozstaw kół. Przykładowo: jeżeli samochód ma rozstaw kół 1 500 mm, to et może być mniejsze nawet o 15 mm. Oznacza to, że zamiast fabrycznych felg z et wynoszącym 45, da się zastosować felgę nawet z et 30. Nie wolno natomiast stosować felg z różnym et, na lewym i prawym kole. Na stabilność jazdy źle wpływają również felgi z odmiennym et na przedniej i tylnej osi. I na koniec jeszcze jedna zasadnicza uwaga – opona nie może wystawać poza obrys samochodu, a w praktyce jego błotników.
Z silikonowym poszerzeniem
Co jednak zrobić, kiedy felgi są zbyt odsadzone i koła wystają z nadkoli? Okazuje się, że jest na to rada, którą stanowią tzw. uniwersalne poszerzenia wykonane z gumy pokrytej silikonem. Ale, uwaga! Należy pamiętać, iż poszerzenia są w stanie zakryć koło wystające poza obrys o nie więcej niż 70 mm. Jeśli już jednak zdecydujemy się na nie, to montaż nie nastręczy specjalnych trudności. Do ich przymocowania daje się w większości przypadków wykorzystać fabryczne punkty mocowania plastikowego nadkola. Uniwersalne poszerzenia są oferowane w postaci odpowiednio wyprofilowanego pasa o długości 6 500 mm i szerokości całkowitej 86 mm. Podczas montażu pas można dowolnie docinać.
Orientacyjny cennik poszerzania felg stalowych (komplet):
rozmiar felgi (w calach), cena (w PLN)
12''/13'' 400
14'' 450
15'' 500
16'' 550
17'' 660
18'' 700