Porównanie nawigacji samochodowych
Od czasu do czasu w komentarzach pytacie nas, jak sprawuje się nawigacja w testowanych samochodach, jak wygląda aktualizacja map, wsparcie producenta itd. Nie jesteśmy w stanie przetestować każdej nawigacji z osobna w każdym modelu, więc potraktowaliśmy sprawę hurtowo i wysłaliśmy pytania do kilkunastu przedstawicieli różnych producentów w Polsce. Przejdźmy więc do rzeczy zaczynając od tego, jakie pytania zostały zadane.
Wszystkie pytania wysłane do producentów były takie same, więc możemy dość obiektywnie porównać różne oferty. Oczywiście niektóre odpowiedzi ograniczały się do słów Tak lub Nie, inne zaś były dość szczegółowe, ale to również świadczy o podejściu producenta do potencjalnego klienta.
Zapytaliśmy o:
1. Czy system ma język polski?
2. Czy nawigacja wydaje komendy głosowe po polsku?
3. Czy system rozumie komendy wydawane po polsku?
4. Czy jest możliwość aktualizacji map?
5. Czy jest to licencja dożywotnia czy czasowa?
6. Czy klient może to zrobić sam czy musi udać się do ASO?
Pytania były dość proste i pozostawiały pole do popisu umożliwiając podanie ceny, modeli etc. Można je podzielić na dwa zestawy: pierwsze 3 dotyczą obsługi, kolejne 3 zaś aktualizacji oraz ich cen. Tyle wstępów, przejdźmy do rzeczy.
Audi
Audi postawiło na konkrety i jasną odpowiedź. Producent poinformował, że we wszystkich modelach dostępna jest nawigacja w języku polskim. Komendy wydawane głosem po polsku są rozumiane we wszystkich modelach z rodziny A3. Podobnie będzie z odnowionymi modelami A6 i A7 (III i IV kwartał tego roku). W pozostałych modelach nawigacja reaguje tylko na język angielski lub niemiecki. Jeśli zaś chodzi o aktualizację, również jest sporo swobody, gdyż do wszystkich modeli można kupić aktualną mapę w ASO. Natomiast do modeli z rodziny A3 po rejestracji na stronie my.audi.com można bezpłatnie pobrać aktualizację mapy np. na kartę SD i wgrać do pamięci nawigacji. W modelach A6 i A7 będzie to się odbywało również bezpłatnie, ale już online (bez konieczności wykorzystywania karty SD) – poprzez transmisję danych (LTE).
BMW
Systemy nawigacji w BMW mają język polski i wydają komendy w naszym języku, niestety w bawarskich modelach nie ma poleceń głosowych do nawigacji. Jeśli zaś chodzi o drugi zestaw pytań, dostaliśmy odpowiedź, że klient odbiera samochód z najnowszą wersją nawigacji na dzień wydania, później oczywiście może aktualizować mapy. BMW oferuje dwa sposoby wykonania aktualizacji: samodzielnie przez Klienta poprzez płyty DVD lub nośnik USB lub przez serwis. Aktualizacje są płatne, choć cen niestety nie poznaliśmy.
Fiat
Przejdźmy zatem do Fiata, który dość dokładnie odpowiedział na wszystkie pytania. Po pierwsze w wybranych autach z grupy Fiata, takich jak Fiat (również w z serii Professional), Alfa Romeo, Lancia oraz modelach Abarth zastosowano system Blue & Me TomTom. Dowiedzieliśmy się także, że przy zamawianiu samochodu do produkcji definiowany jest język polski. Oczywiście język polski jest dostępny i komendy są wydawane w języku polskim. Dodatkowo za pomocą strony www.blueandme.net nabywca może bezpłatnie pobrać inny język systemu i sam poprzez port USB systemu Blue & Me wgrać go do nawigacji. Strona www.blueandme.net umożliwia też pobranie aktualizacji wersji oprogramowania systemu Blue & Me.
Na pytanie, czy nawigacja wydaje komendy głosowe po polsku dostaliśmy informację, że owszem, komendy głosowe są wydawane po polsku i co więcej, nawigator TomTom po zamieszczeniu w porcie w samochodzie na desce rozdzielczej i sparowaniu za pomocą bluetooth z sys. Blue &Me wydaje komendy w j. polskim za pomocą systemu audio samochodu. Ponadto system Blue & Me, który poza nawigacją obsługuje jeszcze mi.in. czytnik SMS, telefon, odtwarzane pliki audio podłączonych urządzeń (smartfon/mp3 player) rozumie komendy wydawane po polsku. Aby skorzystać z tej funkcji należy wcisnąć przycisk na kole kierownicy i wydać polecenie.
Oczywiście jest możliwość aktualizacji map, zaś licencja na daną mapę jest dożywotnia. Co więcej nabywca może sam aktualizować nawigację/mapę. Zabiera urządzenie do domu i poprzez podłączenie do komputera może przeprowadzić aktualizację mapy, wgrać inną mapę czy też aktualizować system nawigacji. Oprócz tego warto pamiętać o tym, że system Blue & Me TomTom jest systemem mobilnym. tzn nawigator jest montowany w dedykowanym porcie na desce rozdzielczej. Co więcej, jeśli Klient preferuje system stacjonarny tzn. na stałe wbudowany w deskę rozdzielcza pojazdu Grupa Fiat-Chrysler oferuje system uConnect, który również współpracuje z systemem Blue & Me tworząc swego rodzaju hybrydę multimedialną w samochodzie.
Ford
Jeśli chodzi o kwestie obsługi, w informacji od producenta czytamy, że nawigacja jest dostępna w modelach Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Kuga, Mondeo, S-Max, Galaxy. Komunikaty tekstowe i głosowe nawigacji wydawane są w języku polskim, zaś komendy głosowe przyjmowane są przez nawigację w języku angielskim.” W kwestii aktualizacji otrzymaliśmy taką odpowiedź: „Tak jest możliwość aktualizacji map. Dane do nowych aktualizacji są zbierane przez cały rok, produkcja map następuje raz w roku. Czyli co rok (zazwyczaj listopad/grudzień) wychodzą mapy do nawigacji fabrycznych niezależnie od tego jaki model był montowany fabrycznie. Aktualizacje należy zakupić u autoryzowanego dilera. Koszt 399 zł dla klienta brutto (promocja do końca września 2014)".
Hyundai
Hyundai odpowiedział krótko i treściwie. System ma język polski, wydaje komendy głosowe po polsku - natomiast nie ma głosowej obsługi. Jest możliwość aktualizacji map raz na kwartał. Klient może wykonać aktualizacje samodzielnie.
Infiniti
Mamy również odpowiedź z Infiniti. Systemy nawigacji mają menu i komendy głosowe po polsku, mają również system rozpoznawania mowy w 9 językach, niestety zabrakło naszego rodzimego. Jeśli zaś chodzi o aktualizacje: „Licencje na użytkowanie są dożywotnie, ale aktualizacje są odpłatne. W Q50 przez kartę SD, w innych modelach z płyt wgrywanych przez czytnik (w bagażniku). Sprzedaż aktualizacji prowadzą ASO.”
Mazda
W odpowiedzi na pierwszy zestaw pytań otrzymaliśmy komunikat na przykładzie Mazdy 3: „System posiada język polski (instrukcje głosowe, napisy w nawigacji, napisy w menu, text to speech itp.), jednak nie posiada polskiego rozpoznawania mowy.” Jeśli zaś chodzi o aktualizacje, to jest taka możliwość przez 3 lata od uruchomienia nawigacji. Po 3 latach w zależności od pakietu nawigacyjnego są różne opłaty. Aktualizację może wykonać użytkownik.
Mercedes-Benz
Nawigacje Mercedesa mają polski język i w tym języku wydają komendy. Niestety jeśli chodzi o wydawanie poleceń, system rozumie tylko język angielski i niemiecki. Jeśli zaś chodzi o aktualizację, tu sprawa wygląda dość korzystnie dla klienta. Otóż aktualizacja jest oczywiście możliwa i jest ona darmowa przez 3 lata! Czas liczony jest od daty pierwszej rejestracji. Aktualizacja przeprowadzana jest w ASO.
Mitsubishi
Odpowiedź od Mitsubishi była pełna i klarowna, zapisana w tabelkach Excela – to się chwali. W zależności od wybranego modelu nawigacji, opcje są różne. I tak w przypadku nawigacji MMCS mamy do dyspozycji menu w języku polskim, choć brak jest komend wydawanych w naszym języku. Jeśli zaś chodzi o aktualizację map, ta możliwa do zakupienia u Dealera Mitsubishi lub przez samego Klienta bezpośrednio przez internet (zarówno dla wersji up-date'u na DVD lub karcie MicroSD). Oprócz tego mamy nawigację NMS-2 na bazie Clarion, w której mamy menu i komendy głosowe po polsku, zaś aktualizacja jest możliwa do zakupienia wyłącznie przez samego Klienta bezpośrednio przez internet (wymagana dodatkowa karta MicroSD). Na końcu mamy model firmy Alpine z komendami i menu po polsku, zaś jeśli chodzi o aktualizację jest ona możliwa do zakupienia wyłącznie przez samego Klienta bezpośrednio przez internet (wymagana dodatkowa karta MicroSD lub USB dla starszych modeli).
Nissan
Nissan odpowiedział konkretnie. Ich nawigację mają język polski, wydają komendy w naszym języku i potrafią wykonywać polecenia głosowe. Jeśli chodzi o aktualizację oraz ich koszt: „Obecnie aktualizacja nawigacji polega na włożeniu do czytnika nowej karty SD z nową mapą (system Nissan Connect). W niewielkiej ilości aut znajduje się jeszcze nawigacja na HD ale tą bym pominął bo jest wypierana przez Nissan Connect i stosowana jest wyłącznie w niszowych modelach jak Pathfinder czy Murano. kartę SD klient może sam wymienić. Najnowsza karta SD jest w cenie ok.700 PLN brutto dla klienta.”
Opel
Z opla dostaliśmy dość ciekawą odpowiedź zapowiadającą, że w najbliższym czasie pojawi się system rozpoznawania głosu – nie omieszkamy go przetestować. A jak wygląda sprawa aktualizacji? „Aktualizacji mapy w nawigacji Opel IntelliLink oczywiście jest możliwa. Nie ma żadnych ograniczeń czasowych w korzystaniu z aktualizacji. Aktualizacja mapy nawigacyjnej będzie dostępna w ASO i wgrywana na pamięć wewnętrzną systemu. Aktualizacje są odpłatne.” Niestety cen nie podano.
Peugeot
Peugeot również dość konkretnie odpowiedział na pytania. Jeśli chodzi o obsługę: „Wszystkie modele Peugeot dysponują menu w języku polskim, komendy i komunikaty głosowe (tzw. prowadzenie odbywa się po polsku). Jeśli chodzi o wydawanie komend przez kierowcę w języku polskim czy innym to nie proponujemy tego rozwiązania.” W przypadku aktualizacji jest dość duża swoboda: „Tak, oczywiście mapy mogą być aktualizowane. Aktualizacje dostępne są dwa razy do roku. Oczywiście raz zakupiona może być użytkowana bez ograniczenia czasowego. Aktualizacji można dokonać samemu lub przez serwis (jeżeli nie wiadomo jaką nawigację ma auto a mapy nie są zamienne ani wymienne).”
Porsche
Muszę przyznać, że odpowiedzi z Porsche nieco mnie rozczarowały i nie chodzi tu o ich jakość, ale o opis udostępnianej w tym aucie nawigacji. Mówiąc w skrócie, zgodnie z odpowiedziami od producenta wynika, że nawigacja nie ma języka polskiego, nie wydaje komend po polsku, nie rozumie również wydawanych w naszym języku poleceń. Jeśli chodzi o licencję, to nie ma określonego czasu. Raz w roku jest update, przy zmianie roku modelowego. Nie są znane dokładne daty. W obecnych miesiącach odbywa się zmiana roku modelowego, właśnie w tym okresie już odbył się lub za chwilę odbędzie się update. Co więcej, aby go dokonać trzeba pojechać do ASO. Jest jednak światełko w tunelu, gdyż w informacji zwrotnej pojawił się tajemniczy komentarz: „Wkrótce zaskoczymy wszystkich…” Co to takiego? Jak się dowiemy, to Was poinformujemy.
Seat
Producent zapewnia, że nawigacje mają menu oraz komendy głosowe po polsku. Jeśli zaś chodzi o aktualizacje, te są dostępne. Klient może u dealera/ASO wykupić aktualizację map – kosztuje to 626 zł (Europa), co pozwala na aktualizację 2 x w roku przez okres 3 lat. Niestety nie można tego dokonać samemu i konieczna jest wizyta w ASO.
Suzuki
Dość obszerną odpowiedź uzyskaliśmy również od Suzuki. Zanim jednak przejdziemy do odpowiedzi na pytania, przytoczymy informację dotyczącą pakietu Navi oraz Plus w modelu Suzuki Swift. „Pakiet Navi to szereg rozwiązań podnoszących komfort i bezpieczeństwo. Stacja multimedialna z nawigacją satelitarną z mapą Europy i Polski zadba o to, aby bez problemu trafić do celu. Radioodtwarzacz CD/MP3 z odtwarzaczem DVD/DivX pozwolą uprzyjemnić kolejne mijane kilometry, a za możliwość bezproblemowych rozmów telefonicznych odpowie system komunikacji bezprzewodowej Bluetooth z zestawem głośnomówiącym oraz sterowaniem głosowym. Ponadto, pakiet Plus obejmuje także światła do jazdy dziennej LED, przednie światła przeciwmgłowe oraz tempomat wraz z przyciskami sterowania w kole kierownicy.”
Przejdźmy zatem do odpowiedzi na zadane pytania. Warto zaznaczyć, że odpowiedzi dotyczą specyfikacji stacji Kenwood DNX4230BT, która jest obecnie montowana w Swiftach, jednak niebawem zostanie zastąpiona nowszym modelem DNX4250BT. W przypadku, kiedy pojawiają się różnice pomiędzy starym a nowym modelem - jest to zaznaczone. Przechodząc do rzeczy, producent informuje, że zarówno oprogramowanie stacji, jak i modułu nawigacyjnego są w języku polskim. Oczywiście komendy są wydawane po polsku, niestety nawigacja nie rozumie poleceń wydawanych przez kierowcę w żadnym języku. Oczywiście istnieje możliwość aktualizacji map, które są dostarczane jednorazowo - każdą kolejną aktualizację należy zakupić za pośrednictwem ASO Suzuki. Jeśli zaś chodzi o sam proces aktualizacji można go przeprowadzić samemu.
Toyota
Odpowiedź była szybka, ale bardzo skromna. Odpowiedzi na pytania 1-3 to odpowiednio: TAK, TAK, NIE. Podobnie wyglądały odpowiedzi na drugi zestaw pytań dotyczących aktualizacji: TAK, TAK, Może w domu. Nie do końca zrozumieliśmy odpowiedź TAK na 5 pytanie, tj. Czy jest to licencja dożywotnia czy czasowa? Wydaje nam się, że czasowa.
Volkswagen
Volkswagen przysłał chyba najdłuższą wiadomość. Przedstawiciel poinformował, że w ofercie mają kilka nawigacji, ale odniesie się do najnowszych modeli Discover Pro i Discover Media.
System nawigacji satelitarnej "Discover Media"
- obsługa za pośrednictwem 5,8-calowego, kolorowego ekranu dotykowego z czujnikiem zbliżeniowym
- radio z odtwarzaczem CD, MP3, WMA
- czytnik kart SD x 2
- 8 głośników
- instalacja telefoniczna (bluetooth)
- Mapa Europy z 3 letnią, bezpłatną aktualizacją
System nawigacji satelitarnej "Discover Pro"
- obsługa za posrednictwem 8-calowego, kolorowego ekranu dotykowego z czujnikiem zbliżeniowym
- radio z odtwarzaczem MP3, WMA
- czytnik kart SD x 2
- 8 głośników
- DVD oraz możliwość obsługi systemu za pomocą komend głosowych
- twardy dysk 64 GB do przechowywania danych nawigacyjnych oraz plików audio
- instalacja telefoniczna bluetooth
- Mapa Europy (widok 2D/3D) z 3 letnią, bezpłatną aktualizacją
- Złącze multimedialne AUX-IN z USB oraz możliwością podłączenia urządzeń typu iPod
Jeśli chodzi o obsługę, to system oczywiście ma język polski, komendy wydawane są także po polsku. Dla nawigacji Discover Pro możliwa jest obsługa głosowa i wtedy oczywiście komendy wydawane są po polsku. Jeśli zaś chodzi o aktualizację, to w modelach z najnowszymi systemami nawigacji Discover Media, Discover Pro (Golf, Polo) aktualizacje są darmowe, mapy całej Europy pobiera się z Internetu i nagrywa na kartę SD. Instalacja rozpoczyna się automatycznie po włożeniu karty do systemu. Aktualizacja jest darmowa oficjalnie przez trzy lata, niemniej aktualnie strona, z której pobiera się najnowsze mapy nie jest chroniona żadnym hasłem. Aktualizacji można dokonać samodzielnie, ale można udać się do ASO i tam wykonają wszystko za nas za odpowiednią opłatą. W przypadku starszych systemów RNS 510 należy kupić płytę DVD z mapami w salonie, koszt ok. 700 zł. Aktualizacje map są publikowane raz lub dwa razy w roku.
Volvo
W odpowiedzi od Volvo otrzymaliśmy następujące informacje: „Nawigacje samochodów Volvo sprzedawanych w polskiej sieci mają nawigację w języku polskim, także z komendami po polsku. Obecnie nie oferujemy głosowego sterowania nawigacją. Ta opcja pojawi się dopiero w przyszłości.” Niestety nie wiadomo jak dalekiej przyszłości. Jeśli chodzi o drugi zestaw pytań, przedstawiciel marki poinformował, że są dwa tryby aktualizacji map. Samochody wyprodukowane przed 46 tygodniem ubiegłego roku otrzymywały darmową aktualizację map na dwa lata. Od 46 tygodnia nawigacja jest aktualizowana darmowo do końca produkcji modelu. Można taką aktualizację przeprowadzić samemu lub w serwisie. Krótko i treściwie, choć zabrakło informacji o cenach po zakończeniu produkcji modelu.
Podsumowanie
Wydawałoby się, że do tego porównania pasuje powiedzenie: "Co kraj to obyczaj!" W tym przypadku "Co producent...", choć praktycznie wszyscy producenci oferują możliwość aktualizacji map. Częstotliwość oraz cena (lub jej brak) to już kwestia indywidualna. Bardzo przyzwoicie wygląda oferta Audi, Forda lub Volkswagena, nieco ubogo Porsche, ale jest to auto niszowe... choć z drugiej strony płacąc takie pieniądze za auta tej marki chciałoby się mieć lepsze wsparcie. Poniżej znajdziecie tabelki, w których zestawiamy najważniejsze cechy wszystkich powyższych rozwiązań.